KONSEP EVALUASI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB
Abstract
An essential component of the educational system, learning evaluation measures the success of the teaching and learning process as well as the attainment of learning objectives. Evaluation plays a strategic role in Arabic language learning because it covers the four primary language skills—istimā‘ (listening), kalām (speaking), qirā‘ah (reading), and kitābah (writing)—in addition to evaluating mastery of cognitive components like mufradāt (vocabulary) and qawā‘id (grammar). In addition to explaining the goals, purposes, and forms of evaluation pertinent to Arabic language instruction, this article attempts to theoretically investigate the ideas of evaluation, assessment, and measurement in the context of learning the language.The study's findings demonstrate the need for a thorough assessment of Arabic language acquisition that takes into account the cognitive, emotional, and psychomotor domains and makes use of a variety of tools in order to characterize students' overall communicative proficiency.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
aila, Alawiyah Nabila, E. W. (2024). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(5). https://doi.org/https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i5.536
Arifianto, M. L., Amin, M., Irhamni, Ahsanuddin, M., Nikmah, K., Anwar, M. S., & Fitria, N. (2021). Evaluasi Pembelajaran dan Pengembangan Tes Interaktif Bahasa Arab. In Tonggak Media (p. 96 halaman). Tonggak Media. https://repository.um.ac.id/1517/1/Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab dan Pengembangan Tes Interaktif - 2021.pdf
Arifin, Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran Penulis. In Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI (Ke-2). Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementrian Agama.
Brown, H. D. (2004). Language Assessment: Principles and Classroom Practices. Pearson Education San Fransisco State University.
Budhi Bakti, Y. dan D. (2022). Evaluasi Pembelajaran Dalam Bidang Pendidikan. Bintang Semesta Media.
Handriawan, D. and N. M. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Sanabil Publishing. https://repository.uinmataram.ac.id/1400/1/Buku Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab.pdf
Handriawan Dony, & Nurman, M. (2023). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kurikulum Merdeka. In UIN Mataran Press. UIN Mataram Press.
Hizam, I. (2020). Evaluasi Pembelajaran. Sanabil.
Kurniawan, A., Febrianti, A. N., Hardianti, T., Ichsan, Desy, Risan, R., Sari, D. M. M., Sitopu, J. W., Dewi, R. S., Sianipar, D., Fitriyah, L. A., Zulkarnain, Jalal, N. M., Hasriani, & Hasyim, F. (2022). Evaluasi pembelajaran. Global Eksekutif Teknologi. http://repository.uki.ac.id/8714/3/EvaluasiPembelajaran.pdf
Maemonah. (2018). Asesmen Pembelajaran. PGMI Press UIN SUKA.
Qodir, A. (2017). Evaluasi dan Penilaian Pembelajaran. K-Media.
Rahman, A. A., & Nasryah, C. E. (2019). Evaluasi Pembelajaran. In Uwais Inspirasi Indonesia. UAIS Inspirasi Indonesia.
Raswan. (2020). KURIKULUM KKNI PENDIDIKAN BAHASA ARABBerorientasi Masa Depan dan Berbasis Global. 1479.
Ridlo, U. (2018). Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An - Nabighoh, 20(01).
Riinawati. (2021). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Thema Publishing.
Rusdiana, E. R. dan. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Pustaka Setia.
Setyawan, C. E. (2015). Desain Evaluasi Program Pembelajaran Bahasa Arab. Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.36668/jal.v4i1.64
Shofiah, S., Bachtiar, E., Permatasari, D. K., Syahropi, H., Zaman, N., Nurhemah, N., Fitriani Djollong, A., Astuti Wahyu, D. N., Fierna Janvierna Lusie Putri, M., Rostiani, T., Ladisa, S., Jannah, M., & Hidayat, N. (2023). Dasar-Dasar Evaluasi Pembelajaran. In Mifandi Mandiri Digital. Mifandi Mandiri Digital.
Taqiyuddin, T., Supardi, S., & Lubna, L. (2024). Evaluasi Formatif dan Sumatif dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1936–1942. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i3.2392
Widodo, H. (2021). Evaluasi pendidikan. UAD Press.
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ihya.v11i3.26379
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Diindeks oleh:
Jurnal Ihya Al-Arabiyah © 2015 by UIN Sumatera Utara is licensed under CC Attribution 4.0 International









