تكامل التعلم العميق في منهج اللغة العربية: التوقعات والتحديات

Ria Rafita Suryani

Abstract


Arabic language education in Indonesia is still largely dominated by traditional teacher-centered approaches, rendering it less compatible with the demands of the 21st century. Within the context of national educational reform, the concept of deep learning—which emphasizes mindful, meaningful, and joyful learning—has been introduced as an innovative alternative. This study aims to explore the potential and challenges of integrating deep learning into the Arabic language curriculum in Indonesia. This research employs a library-based method by analyzing academic literature related to the application of deep learning in language education. The findings indicate that implementing deep learning in Arabic instruction can enhance student engagement, deepen conceptual understanding, and create a more interactive and enjoyable learning environment. However, this integration faces several challenges, including limited technological infrastructure, insufficient teacher readiness, diverse student characteristics, and reliance on conventional assessment systems. The study concludes that deep learning holds significant potential to transform Arabic language education in Indonesia. Nevertheless, its success depends heavily on the overall preparedness of the educational system. The implications highlight the importance of teacher training, digital resource development, and assessment reform to support sustainable pedagogical transformation.


Keywords


Arabic Language, Deep Learning, Pedagogical Transformation

Full Text:

PDF

References


Ainur Rofiq Sofa, D. (2021). Problematika dan Solusi dalam Studi Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Inovasi Penelitian, 1.

Akmal, A. N., Maelasari, N., Ilmu, T., & Islam, P. (2025). Pemahaman Deep Learning dalam Pendidikan : Analisis Literatur melalui Metode Systematic Literature Review ( SLR ). 8.

Amelia, R., & Hikmah, M. A. (2025). Memahami Gaya Belajar Siswa : Kunci Keberhasilan Personalisasi Pembelajaran. 2(1).

Andi Achmad, K. H. (2025). Kompetensi Guru Bahasa Arab Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Belajar. Pendas: Ilmu Pendidkan Dasar.

Huda, A. (2014). Pentingnya Bahasa Arab Dalam Pendidkan Diplomasi Dan Hubungan Internasiional, 4(11), 1242–1252.

Irviana, J. (2024). Penerapan Metode Joyfull Learnig Berbasis Ice Breaking Untuk Meningkatkan Minat Belajar bahasa Arab Pada Siswa i Kelas VIII MTS Negeri 1 Wonosobo Tahun Ajaran 2022/2023. ISHANIKA: Jurnal Pendidikan Islam, 2.

Khasanah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Uregensi Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Di Indonesia). An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 3(2), 39–54. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v3i2.16

Kompas, K. . (n.d.). Apa itu Deep learning yang disbut gantikan Kurikulum Merdeka Belajar?

Maulana. (2024). Peranan AI dalam Sektor Pendidikan: Meningkatkan Pembelajaran melalui Kohesi. Jurnal Sain Dan Teknologi.

Muhammad, A., Ridho, A., Purnama, A. D., & Hamonangan, H. S. (2023). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Sarana Memahami Agama Islam pada Ruang Lingkup Pendidikan Tinggi Islam. ICONITIES (International Conference on Islamic Civilization and Humanities), 590–601. https://proceedings.uinsby.ac.id/index.php/iconfahum/article/download/1341/933/

Muhammad Hadriq, D. (2025). Mengembangkan Pemikiran Kritis Melalui Filsafat Ilmu dalam Pendidikan Bahasa Arab. Murabbi: Jural Ilamu Pendidikan. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Nashoih, A. K., & Rahmawati, R. D. (2024). Implementasi Strategi Joyfull Learning Dengan Teknik MindMap Pada Pembelajaran Nahwu Di Pondok Pesantren Al-Hikmah Bahrul Ulum. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 10(1), 11–21. https://doi.org/10.32764/eduscope.v10i1.4745

Nashrullah, M., Rahman, S., Majid, A., Hariyati, N., & Surabaya, U. N. (2025). TRANSFORMASI DIGITAL DALAM PENDIDIKAN INDONESIA : ANALISIS KEBIJAKAN DAN IMPLIKASINYA TERHADAP KUALITAS. 7.

Naziha, S., & Laily Fitriani. (2023). Joyful Learning Berbasis Ice Breaking Dalam Pembelajaran Mufradat di MTs Singosari. Al-Ittijah : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Bahasa Arab, 15(1), 18–31. https://doi.org/10.32678/alittijah.v15i1.8618

Nilna Indriana, D. (2025). Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis AI untuk meningkatkan Kompetensi Pembelajaran Gramatikal, Tarjamah dan Maharah di Universitas NU Sunan Giri Bojonegoro. As-Sabiqun, 7, 209–220.

Piscayanti, K. S., Mujiyanto, J., Yuliasri, I., & Astuti, P. (2019). Kekuatan Mindfulness dalam Pembelajaran Bahasa Asing. 562–567.

Pratama, R. A., Salsabila, A., Artha, P., & Abidin, N. Z. (2024). Efektivitas mindful learning dalam konteks pendidikan di indonesia ( 2000-2024 ): Sebuah studi meta analisis. 13(2), 77–92.

Putra. (2018). No Title. Pengenalan Konsep Pembelajaran Mesin Dan Deep Learning, 2.

Rahayu, Y. . (2020). Program Linier (Teori dan Aplikasi). Widina Bhakti Persada.

Raup, A., Ridwan, W., Khoeriyah, Y., Supiana, S., & Zaqiah, Q. Y. (2022). Deep Learning dan Penerapannya dalam Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(9), 3258–3267. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i9.805

Rhamadanty, T. (2023). Cognitive and Child Language Development and Involvement in Learning. Jurnal of Insan Mulia Education, 1.

Rosyadi, F. I., Islam, U., Sunan, N., & Yogyakarta, K. (2021). Prosiding Seminar Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab Tahun 2021 Program Doktor Pendidikan Bahasa Arab UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta 2021 69. 69–78.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Beroreantasi Kontruktivisti. Konsep, Landasan Teoritis-Praktid dan Implementasinya. Prestasi Pustaka Publisher.

Vallori, A. . (2014). Meaning Learning in Practice. Jurnal of Education and Human Development, 3, 4.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ihya.v11i1.24694

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Diindeks oleh: 

  

Jurnal Ihya Al-Arabiyah © 2015 by UIN Sumatera Utara is licensed under CC Attribution 4.0 International