Konstruksi Media Terhadap Isu Pinjam Online Dalam Perspektif Islam
Abstract
The economy is everything that humans need to maintain the necessities of life. Along with the times where people are familiar with technology with online loans to meet their economic needs. Online loans are no longer foreign to the public, they can be done anywhere and anytime and the rise of online loan cases has a negative impact on society. Modern facilities that make it easy to borrow and borrow cause many problems in society. The popularity of online loans can be used by people for personal gain. In Islamic law, online loans are legal if the terms and conditions are carried out and based on an agreement. However, Islam also teaches that if you can, you should not need to make the loan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afandi. (2021). Tanggapan Anwar Abbas soal MUI Haramkan Pijol. Yogyakarta: Muhamadiyah Cahaya Islam Berkemajuan.
Aisyah, Z. (2019). Analisis Hukum Islam terhadap Mekanisme Kredit Online menurut Pandangan Islam. Digital Library UIN Sunan Ampel Surabaya, 5-6.
Akhmad Zaenuddin, S. M. (2021, Juli 31). Pinjol Ilegal, Begini Jerat Hukumnya. Retrieved Maret 03, 2022, from kompas.com: https://www.kompas.com
Aris Badaruddin Thoha, 2022. Pinjaman Online Dalam Tinjauan Hukum Islam. 20 (1), 80-94.
Arnani, M. (2021, Oktober 15). Sudah Banyak Korban, Mengapa Pinjol Ilegal Masih Marak? Ini Kata OJK. Retrieved Maret 03, 2022, from kompas.com: https://www.kompas.com
Budiartha, I. N. (2016). Hukum Outsourcing: Konsep Alih Daya Bentuk Perlindungan dan Kepastian Hukum. Malang: Setara Press.
CR-27. (2021, November 10). Pentingnya Kesadaran Masyarakat Hindari Jeratan Pinjol Ilegal. Retrieved Maret 03, 2022, from hukumonline: https://www.hukumonline.com
Detikcom, T. (2021, Oktober 19). Menko Polhukam Beberkan Daftar Ancaman Pasal untuk Pinjol Ilegal. Retrieved Maret 03, 2022, from detiknews: https://news.detik.com
Fraenkel, Jack R. dan Norman E. Wallen. 2006. How to Design and Evaluate Research in Education, Sixth Edition. New York: Mc Graw-Hill.
Indonesia, C. (2022, Februari 22). Mahfud: Pinjol Ilegal Adalah Rentenir yang Bertransformasi. Retrieved Maret 03, 2022, from CCN Indonesia: https://www.cnnindonesia.com
Isnaini Mas’ulah, (2021). Pinjaman Online Dalam Persefektif Hukum Islam. Jurnal Hukum Ekonomi Islam 5 (2), 129-136.
Kesuma, A. D., Budiartha, I. P., & Wesna, P. A. (2021). Perlindungan Hukum terhadap Keamanan Data. Jurnal Preferensi Hukum, 411-416.
Muhajir, Nung. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi IV. Yogyakarta: Rake Sarasin.
Mushlihin, I. A. (2004, Januari). Pemikiran Ahmad Hassan tentang Riba. Realita, volume 1, No. 1.
Permana, F. E. (2021, Oktober 17). Persis Sebut Fenomena Maraknya Pinjol Akibat Krisis Ekonomi. Retrieved Maret 03, 2022, from republika: https://www.republika.co.id
Saniyah, M. (2018). Analisis Hukum Pidana Islam terhadap Tindak Pidana Memaksa Orang Lain dengan memakai Kekerasan atau Ancaman Kekerasan. Digital Library UIN Sunan Ampel, 1.
Savitri, A., Syahputra, A., Hayati, H., & Rofizar, H. (2021). Pinjaman Online di Masa Pandemi Covid-19 bagi Masyarakat Aceh. E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 22(2), 116–124. https://doi.org/10.29103/e-mabis.v22i2.693
Siti Nurjanah, 2021. Hukum Islam Terhadap Pinjam Mmeinjam Uang Berbasis Online. UIN Banten.
Subiakto, Henry. (2006). “Analisis Isi Media, Metode, dan Pemanfaatannya. Dalam Burhan Bungin (Ed.).2006. Metode Penelitian Metode Penelitian Kualitatif: Aktualisasi Metodologis ke Arah Ragam Varian Kontemporer. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
UPI, T. D. (2010). Seminar Pendidikan Agama Islam. Bandung: Value Press.
https://m.liputan6.com/news/read/4685920/bagaimana-awal-mula-munculnya-pinjol-ilegal (Liputan6.com 16 okt 2021)
https://retizen.republika.co.id/posts/18004/hukum-pinjaman-online-dalam-islam#:~:text=MUI%20Menanggapi%20Terkait%20Hukum%20Pinjaman,dengan%20cara%20online%20hukumnya%20boleh (muhammad hamzah. m 4 des 2021)
https://www.kompasiana.com/nouval19776/5fa0f2058ede48258b076132/pinjaman-online-dalam-perspektif-islam (Kompasiana.com) (nauval solehudin ali 3 nov 2020)
https://m.solopos.com/hukum-pinjaman-online-menurut-islam-boleh-asal-1149172 (Nugroho meidinata 26 agust 2021)
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/ajei.v7i2.11569
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Den Ajeng Khuluqiyah, Hanita Oktaviana, Hasna Fauziah Zaelani, Putri Rahmatika, Sulistiani Dewi, Hisny Fajrussalam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.