PENERAPAN SOSIO-PSIKOLINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB
Abstract
The application of socio-psycholinguistics in Arabic language learning aims to optimize understanding and mastery of the language through an approach that integrates social and psychological factors. The application of socio-psycholinguistics in Arabic language learning is very important to enrich students understanding of language as a communication tootl that is not only limited to grammatical structure or vocabulary. Socio-psycholinguistics studies the relationship between language, individuals, and society, as well as how the influence of the social environment and psychological conditions affect the way language is learned and used. In the context of Arabic, this approach is highly relevant because the language has variations depending on social and cultural contexts and is used in both formal and religious communication. By understanding these aspects, learners can more easily adapt in speaking, writing, and comprehending Arabic in various situations, whether in academic, social, or religious contexts. The integration of socio-psycholinguistics can create a more contextual and profound learning experience, as well as enhance effective communication skills.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdulaziz, H. (2018). Motivasi dan Sikap Siswa terhadap Pembelajaran Bahasa Arab: Tinjauan Psikologi Sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan, 7.
Abdullah, A. (2019). Sosio-psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa: Teori dan Aplikasi dalam Konteks Bahasa Arab. Penerbit Al-Buhara.
Al-Hashimi, M. (2016). Pengaruh Faktor Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Perspektif Sosio-psikolinguistik. Jurnal Linguistik dan Sastra, 12.
Al-Qudah, M. (2020). Pengaruh Sosial dan Psikologis dalam Pengajaran Bahasa Arab di Lingkungan Multikultural. Pustaka Insani.
Aulia, R. (2021). Teori Sosio-psikolinguistik dalam Pengajaran Bahasa Arab untuk Siswa Multikultural. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10.
Bukhari, M. F. (2021). Peran Sosio-psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12.
Cahyadi, I. (2020). Bahasa Arab dalam Perspektif Sosio-psikolinguistik: Pembelajaran, Pengajaran, dan Budaya. Lintas Publika.
Fauzi, M. (2018). Analisis Pengaruh Motivasi dan Identitas Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5.
Hamzah, F. (2019). Sosio-psikolinguistik dalam Pengajaran Bahasa Arab di Indonesia: Tinjauan Teoritis dan Praktis. Jurnal Pendidikan Bahasa, 24.
Hidayat, S. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab dalam Konteks Sosial dan Psikologis: Tantangan dan Solusi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 23.
Muflih, A. (2019). Pemahaman Sosio-psikolinguistik dalam Konteks Pembelajaran Bahasa Arab bagi Penutur Non-Natif. Jurnal Linguistik dan Pendidikan, 4.
Mulyadi, A. (2015). Pengaruh Lingkungan Sosial terhadap Pembelajaran Bahasa Arab: Perspektif Sosio-psikolinguistik. Jurnal Linguistik, 11.
Naria, N., Romadhon, D., Ramadhani, G. F., Huljannah, M., Fikri, S., Islam, U., Maulana, N., & Ibrahim, M. (2024). Fenomena Psiko-Sosiolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Muhammadiyah Boarding School Cepu. 7(1), 117–140.
Nashruddin, H. (2016). Penerapan Konsep Sosio-psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi. Kencana.
Nasution, S. (2014). Mekanisme Ujaran Dalam Bahasa Arab; Tinjauan Psikolinguistik. AT-TURAS:Jurnal Studi Keislaman, 1.
Nasution, S. (2017). Pengantar Linguistik Bahasa Arab. Lisan Arabi.
Nasution, S. (2025). Arabic Learning and Religious Identity among Non-Muslim Students in Indonesia. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 13.
Nasution, S., Fithriani, R., Syahnan, M., Harahap, I., . S., & Qarni, W. (2019). A Contrastive Analysis of Indonesian and Arabic Phonetics. AICLL 2019 The Second Annual International Conference on Language and Literature, 2019, 722–732. https://doi.org/10.18502/kss.v3i19.4899
Prasetyo, D. (2017). Penerapan Teori Sosio-psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Lembaga Pendidikan. Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 19.
Qodri, M. (2020). Peran Faktor Psikologis dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Islam dan Bahasa, 14.
Ramli, A. (2020). Sosio-psikolinguistik dan Pembelajaran Bahasa Arab: Kajian Teoritis dan Praktis. Jurnal Kajian Linguistik, 8.
Rizki, S. (2021). Pengaruh Interaksi Sosial terhadap Keterampilan Berbahasa Arab: Studi Kasus di Sekolah Menengah. Jurnal Sosio-psikolinguistik, 8.
Yusof, A. (2018). Motivasi Psikologis dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Dampak Sosial dan Kultural. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 15.
Zahid, S. (2018). Pendekatan Sosio-psikolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6.
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ihya.v10i2.25347
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Diindeks oleh:
Jurnal Ihya Al-Arabiyah © 2015 by UIN Sumatera Utara is licensed under CC Attribution 4.0 International