Religious Moderation in Indonesia

Imron Bima Saputra, Fachruddin Azmi

Abstract


Moderation is a core tenet of Islam. Moderate Islam is a religious understanding that is very relevant in the context of diversity in all aspects, both religion, customs, ethnicity and the nation itself. Educational institutions have a strategic role to break the chain of violence in the name of religion. An educational approach for all students that can be implemented in peace education which is integrated with the school curriculum. Thus, religious moderation is very necessary to be instilled in students in order to create a harmonious relationship between teachers, students, the community and the surrounding environment so as to create a peaceful and safe environment. of various threats to a peaceful Indonesia. This research is a research that uses qualitative research methods, where the research method describes and describes matters relating to Religious Moderation in Indonesia. Researchers describe and describe the data from the opinions of experts. It is hoped that this qualitative method will allow the research to comprehensively explain the facts regarding Religious Moderation in Indonesia.


Full Text:

PDF 239-262

References


A, Almu’tasim, Berkaca NU dan Muhammadiyah dalam Mewujudkan Nilai-Nilai Moderasi Islam di Indonesia. TARBIYA ISLAMIA: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 2019 8(2).

A, Majid, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi: Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004. (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004).

A.-R ,Al-Asfahani,. Mufrodad al-Fazil Al- Qur’an, (Damaskus: Darul Qalam, 2009).

Agus, Akhmadi, Moderasi Beragama Dalam Keragaman Indonesia, 2019.

Ahmad Syarif Yahya, Ngaji Toleransi, (Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2017).

Ahmad, Fauzi, Moderasi Islam, Untuk Peradaban Dan Kemanusiaan, Jurnal Islam Nusantara 2.2 (2018).

Baidhawy, Zakiyuddin Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural, (Jakarta: Earlangga, 2005).

Biyanto, Urgensi Plurarisme, Kedaulatan Rakyat, 2015.

D, Dawing, Mengusung Moderasi Islam Di Tengah Masyarakat Multikultural. Rausyan Fikr: Jurnal Studi Ilmu Ushuluddin Dan Filsafat, 2017.

Departemen Agama RI, Al-Qur‟an dan Tafsirnya, (Jakarta: Lentera Abadi, 2010).

Departemen Agama RI, Moderasi Islam, (Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an, 2012).

Departemen Agama, Moderasi Islam. (Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an, 2012).

Departemen Agama, Moderasi Islam. Jakarta: Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an, 2012).

Hamid, Abdulloh, Pendidikan Karakter Berbasisi Pesantren, (Surabaya: Imtiyaz, 2013).

I., Zamimah, (2018). Moderatisme Islam dalam Konteks Keindonesiaan. Al-Fanar, 1(1).

K. A. Fadl, El, Selamatkan Islam dari Muslim Purita, (Jakarta: Serambi, 2005).

Kurniawan, Syamsul, Pendidikan Karakter: Konsepsi & Implementasi Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi dan Masyarakat, (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013).

Maarif , Nurul H., Islam Mengasihi Bukan Membenci, (Bandung: PT. Mizan Pustaka, 2017).

Misrawi, Zuhairi, Hadratus syaikh Hasyim Asy’ari Moderasi, Keutamaan, dan Kebangsaan (Jakarta: PT Kompas Media Nusantara, 2010).

Nata, Abudin, “Islam Rahmatan li al-'Alamin sebagai Model Pendidikan Islam Memasuki Asean Community” (Kuliah Tamu Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Malang, 7 Maret 2016).

Setiyadi, Alif Cahya, Pendidikan Islam Dalam Lingkaran Globalisas, Jurnal Vol. 7, No. 2, Desember 2012.

Shihab, M. Q, Wawasan al-Qur’an; Tafsir Maudu’I atas Berbagai Persoalan Ummat. (Bandung: Mizan, 2017).

Syafrudin, Paradigma Tafsir Tekstual Dan Kontekstual Usaha Memaknai Kembali Pesan Al-Qur’an, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009).

Undang-undang Pemerintah nomor 2 tahun 1989.

Uno, Hamzah B. Profesi Kependidikan, Problema, Solusi, dan Reformasi Pendidikan di Indonesia, (Jakarta: Bumi Aksara, 2007).

UU Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, (Jakarta, Lembaran Negara, 8 Juli 2003).

Z, Ali, Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: Bumi Aksara, 2010).

Zubaedi, Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan, (Jakarta: Kencana Prenada, 2013).




DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v6i3.10887

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan

Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia

Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"

Creative Commons License
Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.