Bimbingan Agama Dalam Mengurangi Stress Akademik Anak Di Masa Pandemi

Dika Sahputra

Abstract


This research is motivated by the existence of student academic stress during the pandemic. One of the efforts made in reducing academic stress is with religious guidance carried out by parents. The purpose of this study was to see the religious guidance carried out by parents in reducing children's academic stress during the pandemic. The research method is qualitative. Data were collected through interviews and observations. Data is analyzed by data triangulation (collecting, reducing, and concluding data). The results of this study are that the religious guidance carried out by parents in reducing children's academic stress is with moral, faith, worship, personal, social, and academic guidance.

Keywords


Religious guidance; Academic stress

Full Text:

PDF

References


Afriansyah, J. Y. (2014). Stress, So What?. Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia.

Amin, S. M. (2013). Bimbingan dan Konseling Islam. Amzah.

Amin, S. M. (2016). Ilmu Akhlak. Bumi Aksara.

Anwar, R. (2010). Akhlak Tasawuf. Pustaka Setia.

Arifin. (1917). Pokok-Pokok Pikiran Tentang Bimbingan Penyuluhan Agama Di Sekolah Dan Luar Sekolah. Bulan Bintang.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.

Barseli, M., Ahmad, R., & Ifdil, I. (2018). Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 40. https://doi.org/10.29210/120182136

Barseli, M., Ifdil, I., Mudjiran, M., Efendi, Z. M., & Zola, N. (2020). Pengembangan modul bimbingan dan konseling untuk pengelolaan stres akademik siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(2), 72. https://doi.org/10.29210/141700

Benyamin, P. I. (2020). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak pada Masa Pandemi Covid-19. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 3(1), 13–24. https://doi.org/10.47167/kharis.v3i1.43

Buana, R. D. (2017). Analisis Perilaku Masyarakat Indonesia dalam Menghadapi Pandemi Covid-19 dan Kiat Menjaga Kesejahteraan Jiwa. Sosial Dan Budaya, Fakultas Syariah Dan Hukum Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah Jakarta, 53(9), 1689–1699.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330. https://e-resources.perpusnas.go.id:2093/doi/abs/10.1142/S0192415X20500500

Hallen, A. (2005). Bimbingan dan Konseling. Quantum Teaching.

Helmi. (2010). Tingkat Stres pada Siswa-Siswi Sekolah Dasar dalam Menjalankan Proses Belajar di Rumah Selama Pandemi Covid-19. Tingkat Stres Pada Siswa-Siswi Sekolah Dasar Dalam Menjalankan Proses Belajar Di Rumah Selama Pandemi Covid-19, 9(2), 18–29.

Lumongga, N. (2014). Memahami Dasar-dasar Konseling Dalam teori dan Praktik (1st ed.). PRENADAMEDIAGOUP.

Mahmudah, H., & Rusmawati, D. (2019). Hubungan Antara Kelekatan Anak-Orang Tua Dengan Stres Akademik Pada Siswa Sd N Srondol Wetan 02 Semarang Dengan Sistem Pembelajaran Full Day School. Empati, 7(4), 33–42.

Moh, M. (2020). Moh . Muslim : Manajemen Stress pada Masa Pandemi Covid-19 ” 193. Jurnal Manajemen Bisnis, 23(2), 192–201.

Moleong, L. (2005). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.

Noormawanti, I. (2019). Bimbingan Keagamaan Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Remaja. Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 1(01), 37. https://doi.org/10.32332/jbpi.v1i01.1473

Oktawirawan, D. H. (2020). Faktor Pemicu Kecemasan Siswa dalam Melakukan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20(2), 541. https://doi.org/10.33087/jiubj.v20i2.932

Purba, A. (2020). Tanggung Jawab Orang tua Kristen dalam Mendidikan Anak Menyikapi Pandemi Covid-19. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani, 4(1), 86–97. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v4i1.148

Razak, N. (1984). Dienul Islam. PT. Al Ma’arif.

Rohayani, F. (2020). Menjawab Problematika Yang Dihadapi Anak Usia Dini di Masa. 14(1), 29–50. https://doi.org/10.20414/Qawwam.v14i1.2310

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6.

Sanwar, A. (1985). Pengantar Studi Ilmu Dakwah. Fakultas Dakwah IAIN Walisongo.

Siahaan, harls evan rianto. (2016). Hikmat Sebagai Implikasi Pendidikan Kristen Dalam Keluarga. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(1).

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sun, J., Dunne, M. P., Hou, X. yu, & Xu, A. qiang. (2011). Educational stress scale for adolescents: Development, validity, and reliability with Chinese students. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(6), 534–546. https://doi.org/10.1177/0734282910394976

Tabiin, A. (2020). Problematika Stay at Home Pada Anak Usia Dini Di tengah Pandemi Covid 19. Golden Age, 04(1), 190–200.




DOI: http://dx.doi.org/10.37064/consilium.v8i1.9475

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Dika Sahputra

Consilium : Berkala Kajian Konseling dan Ilmu Keagamaan in Abstracts and Indexed by the following database :


Publisher:
Fakultas Dakwah dan Komunikasi
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Address: Jl. Williem Iskandar Pasar V Medan Estate
Phone/WhatssApp: +6285370066117
E-Mail: concilium@uinsu.ac.id
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
Show My Stat