HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) DAN PEMBELAJARAN TIPE TEAMS ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) DENGAN PEMANFAATAN LKS DAN ALAT PERAGA PADA MATERI GEOMETRI BANGUN RUANG DI KELAS X SM

Ana Febrianti Siregar, Indra Jaya

Abstract


This study aims to determine: 1) the results of learning mathematics
using cooperative learning model type Teams Games Tournament
(TGT) with utilization LKS and props, 2) the results of learning
mathematics using cooperative learning model Teams Assisted
Individualization (TAI) with utilization LKS and props, 3) comparison
of the results of learning mathematics using cooperative learning model
type Teams Games Tournament (TGT) and learning types Teams
Assisted Individualization (TAI) with utilization LKS and props. The
population in this study were all students of class X SMA Sinar Husni
Terrain academic year of 2015/2016 consisting of three classes. The
research sample was determined by random cluster sampling. The
findings of this study is the use of cooperative learning model type
Teams Games Tournament (TGT) and learning types Teams Assisted
Individualization (TAI) with utilization LKS and props can improve
student learning outcomes in the geometry of the material geometry in
class X SMA.

Full Text:

PDF

References


B, Nurul Astuty Yensy. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe

Examples Non Examples dengan Menggunakan Alat Peraga untuk

Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas VIII SMP N 1

Argamakmur. Jurnal Exacta Vol. X No. 1 Juni: 27-28

Daryanto dan Mulyo Rahardjo. 2012. Model Pembelajaran Inovatif.

Yogyakarta: Gava Media.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2013. Strategi Belajar Mengajar.

Jakarta: Rineka Cipta.

Fannie, Rizky Dezricha dan Rohati. 2014. Pengembangan Lembar Kerja Siswa

(LKS) Berbasis POE (Predict, Observe, Explain) pada Materi Program

Linear Kelas XII SMA. Jurnal Sainmatika Vol. VIII No. 1: 100

http://lenterakecil.com/pengertian-lembar-kerja-siswa-lks/ diakses 22 Januari

, 20:58

Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Kusnandar. 2011. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan

Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta:

Rajawali Pers.

Menteri Agama RI. 1997. Alqur-an dan Terjemahnya. Jakarta.

Riyanto, Yatim. 2009. Paradigma Baru Pembelajaran Sebagai Referensi bagi

Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan

Berkualitas. Jakarta: Kencana.

Rusman. 2010. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme

Guru. Jakarta: PT Grafindo Persada.

Sani, Ridwan Abdullah. 2013. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi

Aksara.

Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013.

Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar.

Jakarta: Kencana.

Taniredja, Tukiran dkk. 2011. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Bandung:

Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/axiom.v5i2.415

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 1970 Ana Febrianti Siregar, Indra Jaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

p-ISSN: 2087-8249 | e-ISSN: 2580-0450

 Indexed by:

          

 

 

 

 

 Creative Commons License

AXIOM : Jurnal Pendidikan dan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.