Perancangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Peninggalan Sejarah Indonesia Menggunakan Metode Web Based Learning (Study Kasus : SDS Cerdas Bangsa Namorambe)
Abstract
Education is one area that has a strong influence on internet technology, especially in teaching and learning activities. Technological development is inseparable from the utilization of Human Resources (HR) in supporting learning and being a solution in a lack of learning media on Indonesian historical heritage material in the SDS Cerdas Bangsa Namorambe Case study, especially in class IV SD students. Therefore the authors conducted research on interactive multimedia learning media. This learning media was made due to the lack of learning media so that the lack of design in learning made students less interested in the teaching and learning process so that it was made using web based learning methods. Web Based Learning (WBL) is a technology-based learning system that is used as the utilization of web technology in learning by delivering access to material through web pages. In developing the system used system analysis use case diagrams and activity diagrams with the type of research using the Research and Development (R & D) method.
Keywords:Learning Media, Interactive Multimedia, Web Based Learning.
Full Text:
PDFReferences
S Auliya, N.N.F. (2018) ‘Pengembangan Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash Cs.6 dalam Pembelajaran Matematika Pada Kelas X Materi Pokok Pertidaksamaan Satu Variabel’, Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 1(1). doi:10.21043/jpm.v1i1.4457.
Budiyono, B. (2020) ‘Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Revolusi 4.0’, Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), p. 300. doi:10.33394/jk.v6i2.2475.
Devi, P.K.R., Mardani, D.M.S. and Sadyana, I.W. (2020) ‘Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Rpp Lanjutan) Pembelajaran Bahasa Jepang Berbasis Standar Proses Kurikulum 2013 Revisi Untuk Sekolah Dasar Di Bali’, Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, 6(2), p. 184. doi:10.23887/jpbj.v6i2.26579.
FACHRIZAL, M. (2021) ‘Pengaruh Web Based Learning Terhadap Pengetahuan Internet Of Things’, pp. 236–236.
Fauziah, Y. (2020) ‘Metode Pembelajaran Berbasis Web (E-Learning) Dalam Proses Belajar Mengajar Secara Virtual’, Jurnal Terapung : Ilmu - Ilmu Sosial, 2(2), pp. 35–44. doi:10.31602/jt.v2i2.3975.
Firdaus, F.Z., Suryanti, S. and Azizah, U. (2020) ‘Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Pendekatan SETS Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar’, Jurnal Basicedu, 4(3), pp. 681–689. doi:10.31004/basicedu.v4i3.417.
Firmansyah, R. and Saidah, I. (2016) ‘Perancangan web based learning sebagai media pembelajaran berbasis ICT’, Informatika, 3(September), pp. 176–182.
Harahap et al. (2020) ‘Pengaruh Media Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Bidang Studi Ekonomi Di Kelas X Smk Swasta Muhammadiyah-13’, NUSANTARA : Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 7(1), pp. 117–128.
Luh, N. and Ekayani, P. (2021) ‘Pentingnya penggunaan media siswa’, Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, (March), pp. 1–16. Available at: https://www.researchgate.net/profile/
Maulidiyah, F.N. (2020) ‘Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Anak Tunagrahita Ringan’, Jurnal Pendidikan, 29(2), pp. 93–100. doi:10.32585/jp.v29i2.647.
Murjoko, M. (2021) ‘Penggunaan Media Pembelajaran Power Point Presentation untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Pembelajaran Tematik Kelas VI SDN Pulerejo 02 Kecamatan Ngantru Kabupaten Tulungagung’, PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(1), pp. 17–21. doi:10.53624/ptk.v2i1.43.
Muslih, M. (2020) ‘Aplikasi Mengenal Candi Pada Pelajaran Sejarah Untuk Sekolah Dasar Kelas Iv Dengan Virtual Reality’, ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 6(02), pp. 204–214. doi:10.33633/andharupa.v6i02.3941.
Nuraini, M. et al. (2022) ‘Efektivitas Kurikulum Terpadu Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar’, Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 2(2), pp. 577–582. doi:10.52436/1.jpti.120.
Nurhaliza, R. et al. (2022) ‘PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF PADA PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS IV MI / SD BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF PADA Pembimbing I : Dr . Chairul Amriyah , M . Pd .’
Nury Batubara, U. and Aman, A. (2019) ‘Perkembangan Pembelajaran Sejarah Pasca Kemerdekaan-Reformasi’, Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(1), pp. 14–34. doi:10.21009/jps.081.02.
Pamungkas, D.H. et al. (2022) ‘MEMBANGUN SISTEM PEMBELAJARAN E- LEARNING BERBASIS WEB PADA’, 03(01).
Panggabean, T.E. (2018) ‘Penerapan Sistem Berbasis Web Dalam Penerimaan Murid Baru Pada SMA Markus Medan’, JURIKOM (Jurnal Riset Komputer), 5(2), pp. 130–135.
Panggabean, T.E. et al. (2021) ‘Practical Model Intelligence Computer Assisted Instruction project-based learning- oriented High Order Thinking Skill’, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12(11), pp. 780–790.
Parina, R. (2022) ‘Aplikasi Chatbot Sebagai Media Pembelajaran Interaktif SD N 17 Kota Bengkulu Berbasis Android’, 18(1), pp. 121–127.
Pratama, R.A., Maskun and Lestari, N.I. (2019) ‘Dinamika Pelajaran Sejarah Indonesia dalam Kurikulum 2013 pada Jenjang SMK/MAK’, Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(2), pp. 99–121. doi:10.21009/jps.082.02.
Purwanti, Y. (2017) ‘Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Subtema Kekayaan Sumber Energi di Indonesia’, Jurnal Pendidikan universitas Pasundan, pp. 16–77. Available at: http://repository.unpas.ac.id/29092/.
Robbani, A., R. (2021) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Mata Kuliah HidrolikaPada Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan’, Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 10, pp. 80–88. doi:10.21009/jpensil.v10i2.20212.
Rulianto, R. (2019) ‘Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter’, Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), pp. 127–134. doi:10.23887/jiis.v4i2.16527.
Tambunan, K., Sitompul, H. and Mursid, R. (2021) ‘Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Problem Based Learning Pada Pembelajaran Tematik’, Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 8(1), p. 63. doi:10.24114/jtikp.v8i1.26784.
Wahyuningtyas, N. et al. (2022) ‘Jurnal PAJAR ( Pendidikan dan Pengajaran ) Volume 6 Nomor 2 Maret 2022 | ISSN Cetak : 2580 - 8435 | ISSN Online : 2614 - 1337 DOI : http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v6i2.8627 PENGEMBANGAN WEB BASED LEARNING SEBAGAI MEDIA BELAJAR SISWA SMP DEVELOPMENT OF WEB’, 6, pp. 312–320.
Widiarti, W. (2019) ‘Pengemasan Materi Pembelajaran Tor-Tor Sombah Simalungun Berbasis Web Based Learning Untuk Siswa/Siswi Sekolah Menengah …’, Gesture, 8(2). Available at: https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/gesture/article/view/14982%0Ahttps://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/gesture/article/download/14982/12101.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/algoritma.v7i1.15616
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexing:
|
Algoritma: Jurnal Ilmu Komputer dan Informatika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.