Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Sugest Kopi Keude Matangglumpangdua

Yeni Safitri Nora, Endang Sulistya Rini, Fadli Fadli

Abstract


This research aims to examine the analysis of marketing strategies to increase sales on Sugest Kopi Keude Matangglumpangdua. Research methods with qualitative methods are based on the philosophy of postpositivism with a descriptive qualitative approach. The research took place at Sugest Kopi Keude Matangglumpangdua, Peusangan District, Bireuen Regency which was carried out from July 2021 to September 2021. Sugest Kopi is a café. The data type is primary data and secondary data. Data collection techniques include observation, documentation, and interviews. As for the data analysis technique with SWOT analysis. The results showed an average score of internal strategy factor scores of 7,69. This means that the internal strategy factor is in the strong and high category, which is already very good in terms of strengths and or weaknesses in the Sugest Kopi business opportunity. The average score of the external strategy factor score was 9,12. This means that the external strategy factor is in the strong and high category, which is already very good in terms of opportunities and or threats of business opportunities in Sugest Kopi. Sugest Kopi  also needs to increase the number of supporting facilities to attract consumers to return to buy and visit by providing seats to lean on. Of course, free Wifi is provided to consumers.


Keywords


SWOT Analysis, Coffee Sales Business, Coffe Shop, Consumer Behavior, Marketing Strategy

Full Text:

PDF

References


Adithia, S., & Jaya, M. P. P. (2021). Strategi Pemasaran Digital Produk Minuman Kopi di Masa Pandemi. Journal of Research on Business and Tourism, 1(1), 37-46.

Afriyanti, S., & Rasmikayati, E. (2018). Studi Strategi Pemasaran Terbaik Berdasarkan Perilaku Konsumen Dalam Menghadapi Persaingan Antar Kedai Kopi di Jatinangor. Jurnal Ilmiah Mahasiswa AGROINFO GALUH, 4(3), 856-872.

Akbar, M. J. C., & Sunarti. (2018). Pengaruh Electronic Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian (Survei pada Konsumen Restoran Sushi Tei Kelapa Gading). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 60(3), 45-51.

Angellia, F., & Riyantie, M. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Kopi Melalui Digitalpreneur Studi Kasus Pada CV. Putri Cahaya Cemerlang (Kopi Oncak). Jurnal Sistem Informasi Bisnis (JUNSIBI), 1(1), 1-11.

Arifin, M. Z., Desembrianita, E., & Surianto, M. A. (2021). Strategi Pemasaran Aka Coffe Gresik di Era Pandemi Covid-19 Melalui Analisis SWOT. Jurnal SENOPATI: Sustainability, Ergonomics, Optimization, and Application of Industrial Engineering, 2(2), 92-101.

Assauri, S. (2018). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Atmaja, H. E., & Verawati, D. M. (2021). Peluang Bisnis di Era Covid-19. Jurnal Akuntansi & Bisnis, 6(02), 1-11.

Barokah, S., Andina, A. N., & Anggiany, Z. (2020). Strategi Adaptif Kedai Kopi “Coffeebreak” Purwokerto Dalam Upaya Menyongsong New Normal. Jurnal Ekonomi, Sosial, & Humaniora, 1(12), 150-160.

Bintang, N., & Narundana, V. T. (2022). Analisis Strategi Bisnis Kopi Tune Up Untuk Meningkatkan Penjualan. Sibatik Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, dan Pendidikan, 1(10), 1967-1980.

Budiyanto, T. (2016). Strategi Promosi, Kualitas Produk dan Desain Terhadap Keputusan Pembelian dan Minat Mereferensikan Rumah pada Puri Camar Liwas PT. Camar Sapta Ganda. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 16(4), 215-221.

Bungin, B. (2021). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya (3 (ed.)). Jakarta: Kencana.

Dairi, S. D. K. (2021). Strategi Pemasaran Dengan Analisis Swot pada Kopi Zest. Jurnal Ilmu Komputer dan Bisnis (JIKB), 12(2), 1-10.

Damayanti, Y. (2019). Kajian Literatur Efektivitas Electronic Word Of Mouth (E-Wom) Dalam Meningkatkan Minat Beli Konsumen di Sosial Media. Jurnal Manajemen dan Inovasi (MANOVA), 2(1), 31-45.

Dermawansyah, M., & Rizqi, R. M. (2021). Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran Melalui Digital Marketing pada Home Industri Kopi Cahaya Robusta Sumbawa. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 4(1), 46-51.

Dewi, K. I., & Kusumawati, A. (2018). Pengaruh Diskon Terhadap Keputusan Pembelian dan Kepuasan Pelanggan Bisnis Online. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 56(1), 155-163.

Ernawati, D. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Produk, dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Hi Jack Sandals Bandung. JWM (Jurnal Wawasan Manajemen), 7(1), 17-32.

Firdaus, M. A., GS, A. D., Lapoliwa, G. E. S., & Chin, J. (2021). Model Komunikasi Pemasaran Kopi Tuku Sebagai Resilensi Covid-19: Sebuah Analisis Isi. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(6), 505-515.

Gultom, N. C., Tamengkel, L. F., & Punuindoong, A. Y. (2022). Pengaruh Promosi Penjualan Terhadap Keputusan Pembelian pada Kedai Ingat Kopi Kota Sorong. Productivity, 3(5), 384-389.

Habibuhrahman, H., & Veronica, V. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Kopi Susu Baper di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen dan Bisnis (JMB), 3(02), 1-9.

Hamzah, R. E., Manogari, R. R., & Shabrina, R. P. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Kedai Kopi Kaman Dalam Meningkatkan Loyalitas Konsumen. Komunikata57, 1(1), 50-59.

Harnady, F. A., Wahono, B., & Asiyah, S. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Lokasi dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus pada Toko Prabujaya Malang). E-JRM: Elektronik Jurnal Riset Manajemen, 10(08), 1-16.

Hidayat, T. (2020). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Promosi, dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 109-119.

Insan, I. A., & Ramli, R. (2019). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Pembelian Produk Cepat Saji pada Kentucky Fried Chicken MTOS di Makasssar. BRAND Jurnal Ilmiah Manajemen Pemasaran, 1(2), 1-8.

Kevin, A. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Loyalitas Pelanggan (pada Kopi Gayo Lion). The Academy Of Management and Business, 1(1), 23-28.

Kila, Y., & Banda, Y. M. (2019). Bauran Pemasaran dan Pengaruh Perilaku Konsumen Dalam Membeli Produk AICE di UD. Stan Jaya Kelurahan Paupire Kecamatan Ende Tengah Kabupaten Ende. Ekspektasi: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(2), 75-80.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2017). Prinsip-Prinsip Pemasaran (12th ed.). Jakarta: Erlangga.

________ & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran. Klaten: Macanan Jaya Cemerlang.

Leksono, S. (2021). Penelitian Kualitatif Ilmu Ekonomi: Dari Metodologi ke Metode. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Muhammad, R., & Hermana, D. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Kopi Lokal pada Warunk Garoet. Journal Knowledge Management, 14(1), 27-36.

Munandar, J. N., Tumberl, A. L., & Soegoto, A. S. (2020). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Bisnis Kopi Saat Pandemi Covid-19 (Studi Kasus pada Black Cup Coffee and Roastery Manado). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis, dan Akuntansi, 8(4), 1191-1202.

Nasrullah, R. (2017). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Ramadayanti, F. (2019). Peran Brand Awereness Terhadap Keputusan Pembelian Produk. Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis, 6(2), 111-116.

Rangkuti, F. (2015). Teknik Membedah Kasus Bisnis: Analisis SWOT. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Rusiadi, Subiantoro, N., & Hidayat, R. (2014). Metode Penelitian: Manajemen, Akuntansi, dan Ekonomi Pembangunan. Medan: USU Press.

Saputra, A., Putra, A. S., Pradipta, A. K., Hidayat, R. F., Laurensius, M. J., & Putra, R. B. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Loyalitas Pelanggan (pada Kopi Gayo Lion). Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), 389-393.

Setianto, R., & Dunan, H. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan pada Ron-Ron Pancing di Masa Pandemi Covid-19. Sibatik Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, dan Pendidikan, 1(6), 931-940.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D (3rd ed.). Bandung: Alfabeta.

Suharsono, R. S., & Sari, R. P. (2019). Pengaruh Promosi Media Online terhadap Keputusan Pembelian Produk Hijab. JAMIN: Jurnal Aplikasi Manajemen dan Inovasi Bisnis, 1(2), 41-54.

Syahputra, R. (2019). Strategi Pemasaran Dalam Alquran Tentang Promosi Penjualan. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Manajemen), 6(2), 83-88.

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran (4th ed.). Yogyakarta: Andi.

Wintoko, R., & Marlena, N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran pada UKM Rumah Kopi Temanggung. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1160-1166.

Yuliana, Y., & Ardansyah, A. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Minuman Kedai Kopi Square di Kota Bandar Lampung. SINOMIKA Journal: Publikasi Ilmiah Bidang Ekonomi dan Akuntansi, 1(3), 309-320.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/ajei.v9i1.19414

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Yeni Safitri Nora, Endang Sulistya Rini, Fadli Fadli

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
Publisher:
 
Address: Jln. IAIN No. 1 Sutomo Ujung, Medan, Indonesia
WhatsApp: 085362628644
E-Mail: tawassuth@uinsu.ac.id
 
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/tawassuth/