The Role of Madrasah Principal Leadership in Achieving Student Learning Achievement
Abstract
This study aims to reveal and analyze the role of the madrasah principal's leadership in improving student achievement at MAN 2 Mataram. The background of this study is based on the reality that amidst technological advances and easy access to information, student achievement is one of the important indicators in assessing the quality of educational institutions. The success of educational institutions in producing outstanding students cannot be separated from the strategic role of the madrasah principal as a leader who is able to manage resources, design superior programs, and create a conducive learning environment. The research method used is qualitative descriptive with data collection techniques through observation, in-depth interviews, and documentation. The informants in this study consisted of the madrasah principal, deputy head of student affairs, competition supervisors, and outstanding students. The results of the study show that the madrasah principal at MAN 2 Mataram has a very significant role in improving student achievement, both academic and non-academic. This role is realized through strategic planning, teacher empowerment, intensive coaching for students, and strengthening partnerships with various parties. The leadership strategy implemented focuses on a participatory and motivational approach, and is supported by a continuous evaluation system. The increase in the number of achievements over the past three years shows that effective leadership can have a real impact on student achievement. Thus, the leadership of the madrasah principal is a key factor in forming a superior and achievement-oriented school culture.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdussamad, H. Z., & Sik, M. S. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.
Afriani, D. (2023). Pengaruh Peran Kepala Sekolah Sebagai Manajer, Komitmen Guru dan Motivasi Serta Etos Kerja Guru terhadap Peningkatan Kinerja Guru di SMA Negeri 2 Kuta Selatan (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).
Anshar, M. (2022). Peran Kepala Sekolah Sebagai Administrator Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 1 Talaga Jaya. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 2095-2103.
Azizah, Y., & Mustari, M. (2024). DAMPAK KEPEMIMPINAN KOLABORATIF KEPALA SEKOLAH PEREMPUAN TERHADAP PARTISIPASI GURU DALAM PENGAMBILAN KEPUTUSAN: STUDI KASUS DI SDN 18 AMPENAN. Jurnal Berajah , 4 (8), 1573-1584.)
Apriani, B. K., Handayani, R., & Mustari, M. (2025). Peran Kepala Sekolah dalam Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi untuk Pengelolaan Arsip Digital di SDN 23 Ampenan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 210-217.)
Arikunto, S. (1998). Pendekatan Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Dono, B. E. (2021). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan prestasi siswa. Guepedia.
Fadli, A. (2017). Konsep Pendidikan Imam Al-Ghazali Dan Relevansinya Dalam Sistem Pendidikan Di Indonesia. El-Hikam, 10(2), 276-299.
Fathurrohman, M., & Sulistyorini, M. F. (2012). Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Teras.
Fauzi, F. (2019). Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah Dan Kedisiplinan Siswa. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 26-33.
Fitri, Z. (2020). Peran kepala sekolah sebagai educator dan manager di Tkit Qurrata ‘Ayun Bengkulu Selatan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 14(3), 129-135.
Fitriyanti, F., Haryati, S., & Zuhairi, A. (2022). Pengaruh supervisi kepala sekolah dan motivasi kerja terhadap kinerja guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1243-1251.
Hadi, S. (2023). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan Pendidikan Di SMA Muhammadiyah 1 Ponorogo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Hadi, S., & Alqadri, B. (2025). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SMAN 9 MATARAM. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 307-320.)
Haryanti, N., Hasanah, M. A., & Utami, S. (2022). Pengaruh Game Online Terhadap prestasi Belajar dan Motivasi Belajar Siswa MI Miftahul Huda Sendang Tulungagung. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 2(3), 131-138.
Herianto, E., Kurniawansyah, E., & Mustari, M. (2024). STRATEGI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MEWUJUDKAN PENDIDIKAN BERKUALITAS UNTUK MENDUKUNG PENCAPAIAN SUSTAINBLE DEVELOPMENT GOALS (SDGS) DI SMAN 4 MATARAM. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4390-4403.
Imron, M. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Motivasi Kinerja Guru. Journal Creativity, 1(1), 41-62.
Iqbal, M. (2023). Analisis Posisi Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan di Indonesia. Inspirasi: Jurnal Ilmu-ilmu Sosial, 20(2), 873-881.
Jamilah, J., Warman, W., & Azainil, A. (2023). Peran Kepala Sekolah Sebagai Inovator Dan Motivator Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 3, 55-60.
Kamaludin, K. (2023). Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Perubahan Dalam Pemberdayaan Warga Sekolah. Jurnal Wahana Pendidikan, 10(2), 249-258.
Kebudayaan, D. P. D. Peran Kompetensi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 4 Mojokerto.
Khatimah, N. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Peserta Didik. Proceeding: Islamic University of Kalimantan.
Lantaeda, S. B., Lengkong, F. D., & Ruru, J. (2017). Peran Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Dalam Penyusunan Rpjmd Kota Tomohon. Jurnal Administrasi Publik, 4(48).
Leimena, J. T., Zulaikha, S., & Santosa, H. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Terhadap Kinerja Guru Di SMK Negeri Kota Ambon Provinsi Maluku. Visipena, 11(2), 427-441.
Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Mahanani, D., Mustari, M., Kurniawansyah, E., & Alqadri, B. (2023). Peran Kepala Sekolah dan Guru PPKn Dalam Implementasi Karakter Disiplin Siswa di SMPN 1 Kuripan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2810-2822.
Nasional, D. P. (2003). Sistem pendidikan nasional. Jakarta (ID): Depdiknas.
Nasution, W. N. (2016). Kepemimpinan pendidikan di sekolah. Jurnal Tarbiyah, 22(1).
Putra, J. A. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Inovator di Sekolah Menengah Pertama Negeri Kota Pariaman. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 347-355.
Robbins, S. P. (2009). organisational behaviour in Southern Africa. Pearson South Africa.
Saleh, Y. Y. S. (2024). Peran Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kinerja Guru dan Prestasi Siswa di MAN Pacitan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Sudjana, N. (2009). Penilaian hasil belajar mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono, D. (2010). Memahami penelitian kualitatif
Supartilah, S., & Pardimin, P. (2021). Peran kepala sekolah di era revolusi industri 4.0 dalam meningkatkan mutu pendidikan. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 138-149.
Syahril, S. (2019). Teori-teori kepemimpinan. Ri'ayah: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 4(02), 208-215.
Ulum, M. B. (2018). Urgensi supervisi pendidikan di sekolah. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 9(2), 127-134.
Wirtadipura, D. (2022). Pengaruh Kepemimpinan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Di Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Serang. DESANTA (Indonesian of Interdisciplinary Journal), 3(1), 354-363.
DOI: http://dx.doi.org/10.58836/jpma.v16i1.25378
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Jurnal Penelitian Medan Agama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.