THE CORRELATION BETWEEN INITIAL ABILITY AND ARABIC LANGUAGE LEARNING OUTCOMES OF GRADE 11 STUDENTS OF MADRASAH ALIYAH NEGERI (MAN) BINJAI-NORTH SUMATRA
Abstract
This quantitative research aims to determine the initial ability, student learning outcomes in Arabic language subjects and the relationship of initial ability to Arabic learning outcomes of 11th grade students at MAN Binjai. Data obtained from the sample (n=30) were collected using observation and documentation studies, then analyzed using inferential statistical analysis techniques, namely simple linear regression tests. The results of inferential analysis of X and Y variable data show that the correlation value between X and Y variables is 0.435, which means it is included in the moderate category. Furthermore, the coefficient of determination is 0.160 or 16%. Which means that X can explain Y by 16% and the rest is influenced by other variables. While the significance value is 0.016 < alpha = 0.05. This shows that there is a significant influence between variable X and variable Y. Thus, based on the results of data analysis, it can be concluded that students' initial ability has a positive and significant effect on students' Arabic learning outcomes in grade 11 MAN Binjai.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
`Ali Khuli, M. (2000). Asalibu Tadris Al-Lugah Al- `arabiyyah. Dar al-Falah.
Al-Galayaini, M. M. (1993). Jami`ud Durus al-`Arabiyyah. Al-Maktabah Al-`aṣriyyah.
Budiyanti, K., Zaim, M., & Thahar, H. E. (2023). Teori-Teori Pendidikan dan Pengaruhnya Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab Abad ke-21. Journal of Education Research, 4.
Effendy, A. F. (2009). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Misykat.
Fithriyah, N. D. (2024). Teori-Teori Belajar dan Aplikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Edukasi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2.
Furoidah, A. (2020). Peran Bahasa Arab Dalam Pengembangan Ilmu Dan Peradaban Islam di Masa Daulah Abbasiyah. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 2, 43–59.
Hasanuddin, M. I. (2020). Pengetahuan Awal (Prior Knowledge) Konsep Dan Implikasi Dalam Pembelajaran. Jurnal Edukasi dan Sains, 2.
Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Remaja Rosdakarya.
Ibadurrahman, Mei Asmal, H. (2024). Analisis Evaluasi Tarkib dan Mufradat di Soal Ujian Madrasah Bahasa Arab MA TP 2020-2021 dan TP 2021-2022. Intifa: Jurnal Pendidikan dan Bahasa, 1.
Ikhlas, R. Z., Muzayanah, T., Mustofa, S., Maulana, U. I. N., Ibrahim, M., Maulana, U. I. N., Ibrahim, M., Maulana, U. I. N., & Ibrahim, M. (2024). Penggunaan Bahasa Arab dalam Perspektif Gender. AL-AFKAR : Journal for Islamic Studies, 7(3), 679–691. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v7i3.1067.Use
Khoirotun, N. (2019). Khat Dalam Menunjang Kemahiran Kitabah Bahasa Arab. Dar el-Ilmi, 6.
Muhammadun, M. (2016). Penanda Gender dalam Perspektif Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia (Sebuah Analisis Kontrastif). Jurnal Al-Maiyyah, 9(1), 46–86.
Mustofa, D. (2020). Pembelajaran Kaligrafi Dasar Untuk Melatih Kemahiran Menulis Bahasa Arab Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Dimar: Jurnal Pendidikan Islam, 67–76.
Nafis, K., Amrullah, A., & Syamsul, A. (2022). Analisis Sintaksis Kontrastif Nomina Dalam Bahasa Arab Dan Bahasa Indonesia. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 11(02), 22–35.
Nasution, S. (2017). Pengantar Linguistik Bahasa Arab. Lisan Arabi.
Nasution, S. (2023). Nahwu Versi Syauqi Dhayf. UMSU Press.
Nurhasanah, A. D., Ningsih, A., & Nugraha, B. P. (2020). Urgensi Pembelajaran Ilmu Ashwat Di Kalangan Mahasiswa Bahasa Arab. https://Mahasiswadeadline.Wordpress.Com/2020/05/Urgensi-Pembelajaran-Ilmu-Ashwat-Di-Kalangan-Mahasiswa-Bahasa-Arab/.
Pioke, I., Pakaya, W. C., Rivai, S., & Abdullatif, N. (2022). Hubungan Antara Kemampuan Awal Matematika Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SDN 08 Paguyaman. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8.
Putri, F. A., Akmal, J., & Gusmaneli. (2024). Prinsip-prinsip dan Teori-teori belajar dalam Pembelajaran. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2.
Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. UIN-Maliki Press.
Salsabillah, S. N., Putri, T., Marwanda, T. S., Marpaung, M. H. E., & Nasution, S. (2023). Peningkatan Maharatul Kitabah Dengan Pembelajaran Kaligrafi di Pondok Pesantren Modern Darul Arafah Raya Medan. Jurnal Counselia: Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 4.
Sugiyono. (2007). Statistika Untuk Penelitian. Alfabeta.
Suparlan. (2021). Penerapan Teori Belajar Prilaku Dalam Meningkatkan Hasil Belajar di SD/MI. AL Khidmad : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5.
Surur, M. (2022). Tantangan dan Peluang Bahasa Arab Di Indonesia. Risda: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6, 174–182. https://doi.org/https://ejournal.staiarrosyid.ac.id/index.php/risda/index
Syamsudin, A., & Habibah, N. (2024). Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Terintegrasi Teori Belajar Behavioristik, Kognitivistik dan Konstruktivistik di Madrasah Berbasis Pesantren. Jurnal Ilmiah Al-Mashadir: Journal of Arabic Education and Literature, 4.
Tatang, Y. E. R. (2021). Faktor-faktor Penghambat dalam Memahami Bahasa Arab. El-Ibtikar, 10.
Ubaidillah. (2020). Pembelajaran Maharah Istima’ Berbasis Online: Blended Learning dalam Istima’I. Al-Ittijah, 12, 45–54.
Wulandari, K. D., Wardah, A., Syarifah, L., & Abu Bakar, M. Y. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pemahaman Kemampuan Awal Peserta Didik. Jurnal Sains Student Research, 2.
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ihya.v10i1.25096
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Diindeks oleh:
Jurnal Ihya Al-Arabiyah © 2015 by UIN Sumatera Utara is licensed under CC Attribution 4.0 International