IMPLEMENTATION THE INDEX CARD MATCH STRATEGY IN ARABIC LANGUAGE LEARNING: A CASE STUDY OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN MEDAN, NORTH SUMATERA INDONESIA
Abstract
This research is motivated by the issues faced in the 9th grade of SMP IT Al-Hijrah Medan, where student participation and activity in Arabic language learning are still low, as well as the discrepancy between theory and the application of the Index Card Match strategy. The purpose of this study is to determine the implementation of the Index Card Match strategy in Arabic language learning in the 9th grade of SMP IT Al-Hijrah Medan and to identify the obstacles and problems faced. This research uses a qualitative approach with a case study design. The data was collected through observation, documentation, and interviews, followed by analysis in three main steps: data reduction, data presentation, and verification. The data was then validated using triangulation techniques. The results of the study explain that the problems encountered in the implementation of the Index Card Match strategy in Arabic language learning include the limited time allocation given by the school for Arabic lessons, students' limited vocabulary (mufrodat), as well as limitations in students' academic abilities and educational backgrounds.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi, M. (2024). Teknik Pembelajaran Mufradat dalam Perspektif Teori Belajar Edward Lee Thorndike. AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 32–41. https://doi.org/10.30863/awrq.v4i2.5547
Ahmadi, M., Awaluddin, A. F., & Tarbiyah, F. (2024). URGENSI BAHASA ARAB SEBAGAI BAHASA INTERNASIONAL. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 15–28.
Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif (Husnu Abadi (ed.); 1st ed.). Pustaka Ilmu.
Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.
Herlina. (2023). Sukses Belajar IPS Dengan Index Card Match (M. M. Hidayat (ed.); 1st ed.). Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Kharisma, C., & Hasan, I. (2025). Implementasi Program Hafalan Mufradat dalam Peningkatan Pemahaman Bacaan Bahasa Arab Siswa Pondok Pesantren. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 8(April), 4533–4540.
Maulana Putra, M. R., Agung Mutaqqien, & Abdul Kholik. (2024). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(2), 113–123. https://doi.org/10.30997/tjpba.v5i2.10392
Mufid, M., & Qothrunnada, A. N. (2024). Problematika Implementasi Metode Take and Give Dalam Pembelajaran Maharatul Kalam di Kelas XI Bahasa SMA Sunan Kalijogo Malang. Jurnal Pendidikan Bhaasa Arab, 6, 217–231.
Nasution, S. (2020). Pmbentukan Lingkungan Bahasa Arab di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (Zulheddi (ed.)). PERDANA PUBLISHER.
Nasution, Z. M., Putri, N. A., Ramadhan, F., & Nasution, S. (2025). Analisis Faktor-Faktor Penting Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Arab: Motivasi, Minat dan Hambatan. Jurnal Transformasi Pendidikan Modern, 6(1), 277–293.
Nisa’, B. F., Nurhidayati, A., & Mufidah, L.-L. N. (2023). Teknik Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab Dengan Multimedia. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(1), 118–129. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v3i1.806
Pasuruan, B. K., Nismah, N., Wahab, A., Nuril, R., Maulana, U. I. N., & Ibrahim, M. (2025). Peran lingkungan bahasa arab untuk meningkatkan keterampilan berbicara pada santri pondok pesantren babul khairat pasuruan 1. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 10(April), 104–113.
Putri, D. N. S., Islamiah, F., Andini, T., & Marini, A. (2022). Analisis Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Interaktif Terhadap Hasil Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(2), 367.
Rahim Marpaung, W., & Lubis, Z. (2023). Strategi Penerapan Lingkungan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemahiran Berbahasa Arab Di Pesantren Modern Darussalam. Inspiratif Pendidikan, 12(1), 183–191. https://doi.org/10.24252/ip.v12i1.39073
Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). METODE PENELITIAN PENDIDIKAN PENELITIAN KUANTITATIF, PENELITIAN KUALITATIF, PENELITIAN TINDAKAN KELAS (E. Munastiwi & H. Ardi (eds.)). Erhaka Utama.
Sakdiah, N., & Sihombing, F. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Sathar, 1(1), 34–41. https://doi.org/10.59548/js.v1i1.41
Sugianti, R., Rismawati, R., & Suhendi, E. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kolaborasi Siswa dengan Menggunakan Model Koopratif Tipe Team Assisted Individualization (TAI). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 4566–4571. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i7.2320
Sutikno, M. S. (2021). Strategi Pembelajaran. In Nurlaeli (Ed.), Sustainability (Switzerland). CV. Adanu Abimata.
Wahyuni, F. R. F. M. W. S. J. L. H. S., Jonata, E. M., Hasanah, I. M. N., Maharani, A., Nuryami, K. A. R. N., & Waris, L. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. https://scholar.google.com/citations?user=O-B3eJYAAAAJ&hl=en
Yusnidar. (2023). Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab. Sekolah Tinggi Pendidikan Agama Islam (STAI) El Adabi.
Yusuf, W. F. (2023). METODE PEMBELAJARAN (Strategi, Model Metode, dan Teknis) (M. Nizar & A. Kirom (eds.)). Yayasan Pesantren Kontemporer Al-Hilmu. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Yuyun Khoeriyah. (2022). Index Card Match Method: Peningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Cirebon. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(2), 245–252. https://doi.org/10.14421/jpm.2022.72.17
Zaini, H., Munthe, B., & Aryani, S. A. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Pustaka Insani Madani.
كلثوم, ص. أ. (2022). تأثير استخدام طريقة البطاقة الفهرسةعلى استعياب المفردات للصف السابع بمدرسة دار لبمعارف الثانوية الإسلامية برينجابوس العام الدراسي 2022/2023. جامعة واليسوجنو الإسلامية الحكومية سمارانج.
مبرورة. (2018). البيئة اللغوية العربية في تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها. El-IBTIKAR Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7, 1–17.
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ihya.v11i1.24254
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Diindeks oleh:
Jurnal Ihya Al-Arabiyah © 2015 by UIN Sumatera Utara is licensed under CC Attribution 4.0 International