DASAR – DASAR ILMU DAN HAKIKAT PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM

Muhammad Yusron Maulana El-Yunusi, Fitri Aulia Rahma, Najma Alyaa Kamilah, Muhammad Rafli Imansyah

Abstract


This article explores the principles of science and the foundations of education from the perspective of Islamic educational philosophy using a literature review method. Islamic education is considered not merely the transmission of knowledge, but also a comprehensive effort to develop an individual's character as a whole. From an Islamic perspective, knowledge plays a significant role, not only as a tool to fulfill intellectual needs but also as a way to draw closer to Allah SWT and create a civilized society. Research findings indicate that Islamic education emphasizes the balance between spiritual, moral, and intellectual aspects, making Islamic educational philosophy the primary foundation for facing the challenges of the modern era and simultaneously producing a generation that is knowledgeable, virtuous, and capable of making a positive contribution to social life.

Keywords


Islamic Educational Philosophy, Fundamentals of Knowledge, Nature of Education, Literature Study

Full Text:

PDF

References


Arjuna, F. Prilianto., & Karman (2025). Hakikat Pendidikan: Kajian Tafsir Tarbawi. Acintya: Jurnal Teologi, Filsafat Dan Studi Agama, 1(1), 14–31.

Brutu, D., S. Annur., & Ibrahim (2023). Integrasi Nilai Filsafat Pendidikan Dalam Kurikulum Merdeka Pada Lembaga Pendidikan Islam. Jambura Journal Of Education Management, 4(2), 442–453.

Fahmi, K., Salminawati, & Usiono (2024). Epistemological Questions: Hubungan Akal, Penginderaan, Wahyu dan Intuisi Pada Pondasi Keilmuan Islam. Journal of Education Research, 5(1), 570–575.

Hasmar, A. S., & Ismail (2024). Menggali Peran Filsafat Pendidikan Dalam Membentuk Pemikiran Kritis Di Era Teknologi. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 27–34.

Hidayati, A., S. N. Auliani., T, Iswanto., E, Nurhikmah., & A. Fadhil (2025). Pendidikan Islam sebagai Sarana Pengembangan Masyarakat berdasarkan SDGS ke-4. Moral: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 2(2), 328–343.

Ilham, D. (2020). Persoalan-Persoalan Pendidikan dalam Kajian Filsafat Pendidikan Islam. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(2), 179–188.

Ismael, F., & Supratman. (2023). Strategi Pendidikan Islam Di Era Digital: Peluang Dan Tantangan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 4526–4533.

Khotimah, H., F. Darusti., R. Rahmatullah., & M. M. Ahdad (2024). Akhlak dan Ilmu Pengetahuan: Relasi, Tantangan, dan Implikasi di Era Modern. Al-Musannif : Education and Teacher Training Studies, 6(2), 111–120.

Kurdi, M. S. (2023). Urgensitas Pendidikan Islam Bagi Identitas Budaya (Analisis Kritis Posisi Efektif Pendidikan Sebagai Pilar Evolusi Nilai, Norma, Dan Kesadaran Beragama Bagi Generasi Muda Muslim). IJRC: Indonesian Journal Religious Center, 01(03), 169–189.

Maryam, & S. Anwar (2024). Relasi Al-Qur’an, Akal, Dan Filsafat: Implikasi Bagi Pendidikan Islam Di Era Global. Abuya: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 17–32.

Mujahid, T. (2024). Systematic Literature Riview : Peran Filsafat Pendidikan Islam Terhadap Kurikulum Pendidikan Islam. Multatuli : Jurnal MUtidisiplin Ilmu, 1(1), 52–67.

Mulyani, N., N. D. Islamiyyah, & H. P. Sari (2024). Telaah Hakikat Filsafat Pendidikan Islam: Konsep, Tujuan Dan Fungsi, Serta Peran Filsafat Dalam Pendidikan Islam. Journal of Sustainable Education, 1(4), 25–33.

Nabila (2021). Tujuan Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 867–875.

Nasir, M., & Sunardi (2025). Reorientasi Pendidikan Islam Dalam Era Digital: Telaah Teoritis Dan Studi Literatur. Al-Rabwah : Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 056–064.

Nur’aina, Riadi, H., Norafiza, S., Sulastri, & Faridah. (2025). Integrasi Ilmu Pengetahuan Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(2), 1498–1503.

Prasetyo, A., Shaleh, & Ibrahim. (2024). Transformasi Pendidikan Dasar Melalui Integrasi Ilmu Pendidikan dan Prinsip-Prinsip Islam: Membentuk Generasi Unggul dan Berakhlak Mulia. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 116–126.

Rahman, A., S. A. Munandar., A Fitriani., Y. Karlina., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Ramadhani, N., N. I. Lubis., & H. P. Sari (2024). Peran Filsafat Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter dan Identitas Peserta Didik : Analisis Konseptual dan Praktis. Journal of Islamic Education, 3(1), 145–155.

Romli, A. B. S. M. F. Shodiq., A. D. Juliansyah., M. Mawardi, & M. Y. M. El-Yunusi (2023). Implementasi Filsafat Pendidikan Islam Dalam Mengembangkan Kurikulum Pendidikan 87Islam. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 15(2), 214–223.

Sa’adilah, R., Winarti, D., & Khusnah, D. (2021). Kajian Filosofis Konsep Epistemologi dan Aksiologi Pendidikan Islam. Journal of Islamic Civilization, 3(1), 34–47.

Sholicha, N., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Eksplorasi Problematika Dan Solusi Pendidikan Islam Di Era Milenial Dalam Tinjauan Ontologi. Madinah: Jurnal Studi Islam, 11(1), 1–22.

Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. Qalamuna -Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1), 49–58.

Sudrajat, A., & Sufiyana, A. Z. (2020). Pfilsafat Pendidikan Islam Dalam Konsep Pembelajaran Holistik Pendidikan Agama Islam. Andragogi : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 2(2), 39–47.

Surikno, H., Novianty, S. N., & Miska, R. (2022). Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Makna, Dasar, dan Tujuan Pendidikan Islam di Indonesia. Al Mau’izhah, 11(1), 225–256.

Yusuf, M., Sestia, L. L., Hasanuddin, & Mawaddah. (2022). Hakikat Dan Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 204–213.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/hijri.v14i2.26800

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Hijri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 





Organizational Collaboration:

 

  

Hijri: Jurnal Manajemen Kependidikan dan Keislamanhas been indexed by:

             

  

 Jurnal Hijri by Program Studi Manajemen Pendidikan Islam FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

Flag Counter