STRATEGI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS KINERJA TENAGA ADMINISTRASI SEKOLAH

Sulis Anggraeni, Maulana Akbari, Besse Maryani, Agus Syukran, Aslamiah Aslamiah, Celia Cinantya

Abstract


This study aims to identify the most effective leadership strategies in improving the performance of administrative staff at SMA Negeri 5 Banjarmasin and provide recommendations that can be implemented by the principal to optimize the administrative function. The techniques used in this study are direct interview techniques, observation, and documentation studies. The subjects of this study were the Principal of SMA Negeri 5 Banjarmasin and the Head of TAS SMA Negeri 5 Banjarmasin. The data obtained were analyzed using descriptive qualitative methods. The results of the study indicate that effective leadership strategies to improve the effectiveness of the performance of School Administrative Personnel (TAS) can be done by combining both approaches, namely the transformational and situational leadership approaches of leaders who can inspire and motivate staff but remain flexible in dealing with changing situations. Implementation of leadership strategies that combine transformational and situational approaches requires ongoing support, training, and evaluation. This is so that the administrative function continues to run well and according to objectives and is able to provide special attention to several administrative staff or other education personnel to be more skilled and trained, so that the administrative process can run more smoothly and effectively

Keywords


Strategy; transformational; situational; performance; TAS of State Senior High School 5 Banjarmasin

Full Text:

PDF

References


Afifah, S. N., Qomariyah, S., Neneng, N., Erviana, R., & Rizki, N. J. (2024). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Madrasah Aliyah Negeri 1 Kota Sukabumi. Mutiara: Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(4), 158-181.

Ambawani, C. S. L., Saputra, I., Kusuma, T. M. M., Sumardjoko, B., & Fathoni, A. (2024). Implementasi Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Penggerak di TK. Journal of Education Research, 5(4), 4810-4823.

Arbain, M. A., Rizqa, M., Irma, A., & Putri, N. A. (2024). Tantangan Dan Peluang Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Efisiensi Administrasi Pendidikan. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak Dan Pendidikan Umum, 2(2), 23-28.

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68-85.

Handika, D. F., & Darmiyati, A. (2022). Refleksi Pendidikan Karakter Islam Dalam Membentuk Insan Kamil Di Mtsn 4 Karawang. Jurnal Education and development, 10(1), 379-385.

Hartati, S. (2022). Evaluasi kinerja kepemimpinan kepala sekolah dalam nenerapkan konsep manajemen mutu, sebagai upaya meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal pendidikan dan konseling (jpdk), 4(6), 13422-13433.

Lestari, B., & Pardimin, P. (2019). Manajemen kemitraan sekolah dengan dunia usaha dan industri untuk meningkatkan kompetensi lulusan SMK. Media Manajemen Pendidikan, 2(1), 113-113. https://doi.org/10.30738/mmp.v2i1.3652

Masadi, M., & Nurhadi, A. (2025). Studi Literatur Faktor Faktor Keputusan UMKM Tangerang dalam Memilih Ecommerce. Jurnal Manajemen & Pendidikan [JUMANDIK], 3(2), 66-72. https://doi.org/10.58174/jmp.Volume:3.N o:2.2025.186.Hal:66-72

Mulya, F. (2025). Peran Kecerdasan Emosional dalam Kepemimpinan: Menumbuhkan Budaya Kerja yang Tangguh. Journal of Mandalika Literature, 6(1), 435-444.

Nafal, Q., Maunah, B., & Patoni, A. (2024). Hakikat Kepemimpinan Transformasional. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 45-58.

Nasir, M., Mahmudinata, A. A., Ulya, M., & Firdaus, F. A. (2023). Strategi pemberdayaan sekolah sebagai upaya peningkatan manajemen pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2).

Nurdiana, A. (2023). Peran kepemimpinan dalam pengelolaan sumber daya manusia untuk meningkatkan kualitas pendidikan di stai siliwangi garut. Jurnal Ekonomi Utama, 2(3), 278-286.

Palembangan, C. N., & Sihotang, H. (2023). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 26725-26736.

Ramadani, T. F., Ahmad, A., Marcellah, A., & Muktamar, A. (2024). Eksplorasi konsep dan model kepemimpinan dalam manajemen strategik. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(2), 243-264.

Sembiring, H. (2020). Pengaruh motivasi dan lingkungan kerja terhadap kinerja karyawan pada Bank Sinarmas Medan. Jurakunman (Jurnal Akuntansi Dan Manajemen), 13(1).

Setyorini, S., & Suliman, S. (2021). Implementasi Sistem Informasi Akademik Berbasis Cloud untuk Meningkatkan Efisiensi Administrasi Akademik. Jurnal Inovasi Teknologi Dan Edukasi Teknik, 1(9), 641-651.

Sibarani, L. A., Amelia, A., Sembiring, A. W., & Mukhlasin, A. (2024). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menerapkan Strategi Pendidikan Untuk Menciptakan Kualitas Pembelajaran di Sekolah SD Negeri 101776 Sampali. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(1), 167-178.

Steven, S., & Yanuar, Y. (2024). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan dengan Kepuasan Kerja sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 6(2), 478-493.

Syahminan, A., Aslamiah, A., & Suriansyah, A. (2024). Pengaruh Budaya Sekolah, Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah, dan Komitmen Kerja terhadap Kinerja Guru SDN Se-Kecamatan Candi Laras Utara Kabupaten Tapin. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 1249-1254.

Usanto, U., Sucahyo, N., Warta, W., Khie, S., & Fitriyani, I. F. (2023). Transformasi kepemimpinan yang bersifat profetik dan pemberdayaan masyarakat di era Society 5.0 yang berkelanjutan. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 5287-5301.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/hijri.v14i1.24024

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hijri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 





Organizational Collaboration:

 

  

Hijri: Jurnal Manajemen Kependidikan dan Keislamanhas been indexed by:

             

  

 Jurnal Hijri by Program Studi Manajemen Pendidikan Islam FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

Flag Counter