Perspektif Pendidikan Anak Menurut Syaikh Muhammad Syakir dan Relavansinya dalam Pendidikan Islam Modern di Era Society 5.0
Abstract
Education is utilized as a platform to cultivate critical thinking abilities, with the application of technology that impacts religious, national, and governmental aspects of life. This research analyzes the concept of child education, focusing on the perspective of Syaikh Muhammad Syakir and its relevance to modern Islamic education in the era of Society 5.0. Research method: literature review, specifically library research with descriptive analysis. Research findings: (1) The perspective of Syaikh Muhammad Syakir in his work "Kitab Washoya Al Abaa Lil Abnaa" emphasizes moral education, monotheism (tauhid), and proper conduct as essential for shaping a child's character. (2) Modern Islamic education in the era of Society 5.0 centers on the 4C mindset (Critical Thinking, Creativity, Communication, Collaboration) and HOTS (High Order Thinking Skills) for children. (3) The relevance of Syaikh Muhammad Syakir's ideas to modern Islamic education in the Society 5.0 era lies in the interconnectedness of these two educational concepts, resulting in children developing into holistic individuals both personally and socially. The implication is that Syaikh Muhammad Syakir's child education concept potentially provides valuable guidance for modern Islamic education in the Society 5.0 era, focusing on cultivating strong character, moral values, and wise technology utilization.
Full Text:
PDF (Indonesian)References
’Afifah, A. N. (2021). Konsep Adab Menuntut Ilmu Perspektif Syaikh Muhammad Syakir Dalam Kitab Washoya Dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan. Frontiers in Neuroscience, 14(1).
Arkam, R., & Mustikasari, R. (2021). Pendidikan Anak Menurut Syaikh Muhammad Syakir Dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Mentari, 1(1).
At, S., & Saw, R. (2022). Pendidikan Agama Islam Dalam Tuntunan. … of Education and …, 2(1).
Cresswell, J. W. (2012). Eduactional Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. New Jersey: Person Education, Inc.
Darojad, D. A., & Habsy, B. A. (2021). Konstruksi Teori Konseling Berbasis Kitab Washoya Al’abaa’Lil Abna’Karangan Syaikh Muhammad Syakir. Prosiding Seminar Nasional ….
Gade, S. (2019). Membumikan Pendidikan Akhlakul Karimah Anak Usia Dini. In al-Tarbiyah al-Khuluqiyah.
Ghaffar, A. (2021). KOMPARASI KITAB-KITAB TAFSIR AL-QUR’AN ERA KLASIK DAN MODERN ATAS TEORI DAN MODEL KOMUNIKASI KELOMPOK UNTUK PENDIDIKAN ANAK PADA QS. LUQMAN/31: 13-19. Al-Manar, 10(1). https://doi.org/10.36668/jal.v10i1.183
Hasmawati, H., & Muktamar, A. (2023). Asesmen dalam Kurikulum Merdeka Perspektif Pendidikan Agama Islam. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 1(3). https://doi.org/10.31004/ijim.v1i3.20
Jaelani, M. (2020). NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM FILM ANIMASI UPIN DAN IPIN. Fikrah : Journal of Islamic Education, 4(1). https://doi.org/10.32507/fikrah.v4i1.610
Jannah, F. (2019). Konsep Dasar Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Washoya Al Aba’ Lil Abna Karya Syaikh Muhammad Syakir Al-Iskandari. ISSN 2502-3632 (Online) ISSN 2356-0304 (Paper) Jurnal Online Internasional & Nasional Vol. 7 No.1, Januari – Juni 2019 Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta, 53(9).
Jiyanto, J. (2022). Konsep Hereditas dan Lingkungan Pendidikan dalam Perspektif Al-Qur’an. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 10(1). https://doi.org/10.36052/andragogi.v10i1.268
Julrissani, J. (2020). Karakteristik Perkembangan Bahasa dalam Berkomunikasi Siswa Sekolah Dasar di SD Muhammadiyah Karangbendo Yogyakarta. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.296
KHAIR, H. (2021). PERAN LEMBAGA PENDIDIKAN DALAM MASYARAKAT DI ERA MODERN. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 12(2). https://doi.org/10.62815/darululum.v12i2.67
Khorida Filasofa, L. M. (2021). Pendidikan ibadah shalat anak usia dini pada era modern. Journal of Islamic Education and Innovation, 2(1). https://doi.org/10.26555/jiei.v2i1.3894
Malik, A., Sudrajat, A., & Hanum, F. (2017). KULTUR PENDIDIKAN PESANTREN DAN RADIKALISME. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 4(2). https://doi.org/10.21831/jppfa.v4i2.11279
Moleong, L. J. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mubin, N. (2020). Pendidikan Karakter pada Anak Perspektif Washoya Al Abaa’ Lil Abnaa’ karya Syaikh Muhammad Syakir. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 7(2). https://doi.org/10.54069/atthiflah.v7i2.76
Najiah, M., & Jamaludi, U. (2023). NILAI PENDIDIKAN DALAM PERMAINAN TRADISIONAL ENGKLEK. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(1). https://doi.org/10.31000/lgrm.v12i1.8143
PATIMAH, I. S. (2021). Model Pesantren Modern: Pilihan Rasional Keluarga Bagi Pendidikan Anak di Era Globalisasi. Sosioglobal : Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 5(2). https://doi.org/10.24198/jsg.v5i2.27039
Rahardjo, P. H. M., & Si, M. (n.d.). Mengenal Studi Etnografi ( Sebuah Pengantar ).
Rangga Lawe, I. G. A., Irfansyah, I., & Ahmad, H. A. (2020). Animasi sebagai Media Pendidikan Karakter Berbasis Tri Kaya Parisudha untuk Anak-Anak. Mudra Jurnal Seni Budaya, 35(2). https://doi.org/10.31091/mudra.v35i2.975
Sri Lestari. (2019). Pendidikan Akhlak dalam Kitab Washoya al-Abaa’ Lil Abnaa’ Karya Syeikh Muhammad Syakir dan Relevansinya dengan Materi Pelajaran Akidah Akhlak Kelas X Madrasah Aliyah pada Kurikulum K-13. IAIN Ponorogo, (1).
Sutrisno, E. (2019). Aktualisasi Moderasi Beragama di Lembaga Pendidikan. Jurnal Bimas Islam, 12(2). https://doi.org/10.37302/jbi.v12i2.113
Syauqi, M. (2019). Pendekatan pendidikan karakter perspektif Syaikh Muhammad Syakir Al-Iskandari: Kajian kitab Washoya Al-Abaa’lil Abnaa’. Skripsi.
Wibowo, & Risa Udayani. (2021). Relevansi Pemikiran Ibnu Sina Terhadap Pendidikan di Era Modern. HEUTAGOGIA: Journal of Islamic Education, 1(2). https://doi.org/10.14421/hjie.2021.12-07
Yin, R. K. (2006). Case Study Methods. En J.L. Green, G. Camilli, P. B. Elmore (Eds.), Handbook of Complementary Methods in Education Research. Estados Unidos: Routledge.
Zaenullah. (2017). Kajian Akhlak dalam Kitab Washaya Al-Abaa’ Lil Abnaa’ Karya Syaikh Muhammad Syakir. Likhitaprajna: Jurnal Ilmiah, 19(September).
Zulfatunnisa, S. (2021). Etika Menuntut Ilmu (Studi Kitab Ta’Lim Al-Muta’Allim Karya Imam Az-Zarnuji Dan Kitab Waṣaya Al-Abaa’ Lil-Abnaa’ Karya Syaikh Muhammad Syakir). Skripsi (Ponorogo:Fak.Tarbiyah IAIN Ponorogo ).
DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v8i3.21541
Refbacks
- There are currently no refbacks.
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan
Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia
Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"
Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.