Pendekatan Sosiologis dalam Studi Agama; Signifikansinya Terhadap Kemajuan Peradaban Islam
Abstract
Abstract
The various challenges faced by humanity today highlight the need to view religion as a holistic source of solutions. Beyond merely a symbol of virtue, religion also provides an effective conceptual framework for addressing the myriad complex issues we encounter. In this context, there is a call to transcend the understanding of religion limited to normative theological frameworks and to incorporate alternative approaches, including sociological ones, capable of providing practical answers to emerging challenges. The presence of sociological approaches becomes increasingly urgent as they offer a more open perspective on religious teachings relevant to the social contexts we face. Thus, these approaches open the door to a deeper understanding of religion, not only as a spiritual guide but also as an instrument derived to achieve broader social goals.
Keywords: Role of religion, theological approach, sociological approach, social complexity
Full Text:
PDF (Indonesian)References
REFERENSI
Abdussalam, Aam. “TEORI SOSIOLOGI ISLAM ( Kajian Sosiologis Terhadap Konsep-Konsep Sosiologi Dalam Alquran).” Jurnal Pendidikan Agama Islam -Talim, 12 (1). 2014.
Abdussamad, Zuchri. Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press, 2021.
Adiba, Ida Zahara. Pendekatan Sosiologis Dalam Studi Islam, Jurnal Inspirasi. 2017. DOI: http://repository.undaris.ac.id/ideprint/653/
Ananda Arfa, Faisar, dkk. Metode Studi Islam: Jalan Tengah Memahami Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2015.
Apri Suhartanto, Pendekatan Sosiologis Dalam Studi Islam dan Kontekstualisasi Pada Transaksi Keuangan Syariah, Jurnal Citizen, Vol. 1, No. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.53866/jimi.v1i1.5
Asnawan, Sosiologi dalam Kajian Agama: (Kontribusi Kajian Keagamaan dalam Sosiologi Islam), Falasifa: Jurnal Studi Keislaman, Vol. 7, No. 2, 2016. 247. DOI: https://doi.org/10.36835/falasifa.v7i2.51
Connoly, Peter (ed). Approach to the Study of Religion, ¸terj, Imam Khoiri. Yogyakarta: LKIS, 2002.
Daimah, and Setyo Pambudi. “Pendekatan Sosiologi Dalam Kajian Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Islam, 9 (2). 2018. doi: 10.22236/jpi.v9i2.1814.
Damanik, Agustina. Pembentukan Teori Sosiologi Politik Oleh Ibnu Khaldun, Jurnal el-Qanuny: Jurnal Ilmu-Ilmu Kesyariahan dan Pranata Sosial. 2021. DOI: https://doi.org/10.24952/el-qanuny.v7i1.3831
Farihah, Irzum. Agama Menurut Ibn Khaldun, Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.21043/fikrah.v2i1.554
Hemdi, Yoli. Ibnu Khaldun Bapak Sosiologi Islam. Jakarta: Luxima Metro Media, 2019.
Ira, Maulana. Urgensi Pendekatan Sosiologis dalam Studi Islam, Journal of Legal and Cultural Analytics. 2022. DOI: https://doi.org/10.55927/jlca.v1i2.916
Khoiruddin, M. Arif. Pendekatan Sosiologis Dalam Studi Islam, Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman. 2014. DOI: https://doi.org/10.33367/tribakti.v25i2.191
M.Z. Lawang, Robert. Kapital Sosial Dalam Perspektif Sosiologik. Depok: FISIP UI Press, 2005.
Madani, Abu Bakar. Dakwah Dan Perubahan Sosial: Studi Terhadap Peran Manusia Sebagai Khalifah Di Muka Bumi, Lentera: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi. 2017. DOI: https://doi.org/10.21093/lentera.v1i01.851
Mahyudi, Dedi. Pendekatan Antropologi dan Sosiologi Dalam Studi Islam, Jurnal Ihya al-Arabiyyah. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ihya.v2i2.428
Moh. Rifai, Kajian Masyarakat Beragama Perspektif Pendekatan Sosiologis, Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 2, No. 1, 2018, 26-27. DOI: https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i1.246
Nasution, Harun. Islam ditinjau Dari Berbagai Aspeknya, Jakarta: UI Press, 2018.
Nurhasanah Bakhtiar, dkk, Metodologi Studi Islam, Pekanbaru: Cahaya Firdaus, 2016.
Nurhusni Kamil, Sutrisno, Pendekatan Sosiologis: Peran Orang tua sebagai Madrasah Pertama Bagi Anak dalam Pengenalan Nilai Akhlak Perspektif Al Quran, Primearly: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini, Vol. 6, No. 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.37567/prymerly.v6i1.1809
Polak, Maijor. Sosiologi Sebuah Buku Pengantar Ringkas. Jakarta: Ikhtiar Baru Van Hoeve, 1991.
Prastika, Veronica Anggun, Abdul Rahman, and Yosafat Hermawan. 2022. “Analisis Stigma Sosial Terhadap Penyintas Covid — 19 Di Kabupaten Klaten.” Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Sosial Dan Budaya 24 (1)
Rakhmat. Jalaluddin, Islam Alternatif Menjelajah Zaman Baru, Jakarta: Mizan, 2021.
Rahmani Hakim, Latifa Dinar. Grebeg Sudirodan Representasi Keberagaman di Sudiroprajan, Kota Surakarta, Indonesian Journal of Religion and Society. 2020. DOI: https://doi.org/10.36256/ijrs.v2i1.74
Sampean. “Sosiologi Islam : Refleksi Atas Keberagamaan Umat Islam Di Indonesia Antara Dogma, Ajaran, Dan Realitas.” Journal of Islamic World and Politics 2 (2). 2018 doi: 10.18196/jiwp.2223.
Stepen K. Sanderson, Terj. Hotman M. Siahaan, Sosiologi Makro, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1995
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2013.
Syani, Abdul. Sosiologi dan Perubahan Masyarakat. Lampung: Pustaka Jaya, 1995.
DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v8i2.20677
Refbacks
- There are currently no refbacks.
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan
Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia
Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"
Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.