Pendidikan Kader Ulama (PKU) di IAIN Palangka Raya: Menyongsong Generasi Ulama Indonesia

Muhamad Arif Roziqin, Wahyu Agung Prasongko, Siti Aisyah

Abstract


Indonesia can be said to have now experienced a crisis of scholars in the current era. Therefore, there is a need for self-awareness as Muslims to educate and improve the situation. One of them is by preparing for the birth of the next generation of scholars such as holding a Cadre Ulama Education (PKU) regeneration program among students of the State Islamic Institute (IAIN) of Palangka Raya. The purpose of this study was to find out how the implementation of Ulama Cadre Education (PKU) at IAIN Palangka Raya in building a generation of prospective young scholars. The type in this research is using the type of field research orfield research. Then, the method used is a qualitative method. Qualitative methods are used to obtain and find detailed information about problems or phenomena that occur. The findings obtained in this study were PKU IAIN Palangka Raya students in building a generation of prospective young scholars, namely. First, by instilling an Islamic character in the younger generation. Second, instill an Islamic soul guided by the Al-Quran and hadith in behavior. Third, instill the soul of a generation of scholars who are ready to appear in the future.

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Abdullah, F., & Rachmawati, T. S. (2022). Urgensi Manajemen Dakwah dalam Pelaksanaan Pendidikan Kader Ulama Majelis Ulama Indonesia (MUI) DKI Jakarta. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 52–64. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v5i1.1951

Abdurrahman, N. (2022). Ulama dan Penguasa Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali dan Relevansinya Dengan Kepemimpinan di Indonesia (Skripsi, Lampung: UIN Raden Intan). Lampung: UIN Raden Intan. Diambil dari http://repository.radenintan.ac.id/18296/

Aji, D. M. (2021a). Strategi Pengkaderan pada Pendidikan Dasar Ulama di Majelis Ulama Indonesia (MUI) Jakarta Selatan (Skripsi, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah). Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah. Diambil dari https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/57241

Aji, D. M. (2021b). Strategi Pengkaderan pada Pendidikan Dasar Ulama di Majelis Ulama Indonesia (MUI) Jakarta Selatan (Skripsi, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Diambil dari https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/57241

Al-Fajri, A. (2023, Januari 20). Wawancara dengan Mahasiswa PKU IAIN Palangka Raya.

Andrian, B. A. B., Rifansyah, D. R. D., & Sari, P. ayong S. P. ayong. (2023). Produksi Program Dakwah di Chanal Youtube: Da’wah Program Production On Youtube Channel (Study On The Program Subuh Reaching Munzalan Blessings Tv At The Kapalmunzalan Mosque in Indonesia). Wasilatuna: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 6(01), 25–36. https://doi.org/10.38073/wasilatuna.v6i01.857

Asy’ari, Supardi, A., & Saepulloh, A. F. (2023). Peran Pondok Pesantren Khoirul Fataa Bandung Dalam Membina Calon Ulama. Gunung Djati Conference Series, 36, 72–81.

Azizah, K. (2022, Februari 15). 7 Manfaat Shalat Berjamaah, Kenikmatan di Dunia hingga Akhirat Serta Pahami Hukumnya. Diambil 5 Februari 2023, dari Merdeka.com website: https://www.merdeka.com/trending/7-manfaat-shalat-berjamaah-kenikmatan-di-dunia-hingga-akhirat-serta-pahami-hukumnya.html

Bustami, W. (2020, November 16). Krisis Ulama di Akhir Zaman. Diambil 4 Februari 2023, dari Hidayatullah.com website: https://hidayatullah.com/kajian/oase-iman/2020/11/16/195683/krisis-ulama-di-akhir-zaman.html

Creswell, J. W. (2019). Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran (4 ed.). Jakarta: Pustaka Pelajar.

Dahmul, Lakum, & Sulastri. (2020). Pengaruh Shalat Berjamaah Terhadap Pola Hubungan Masyarakat di Kecamatan Tinggi Raja Kabupaten Asahan. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 1(1), 126–136.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Diambil dari http://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/32855

Diswana. (1991). Peranan Pendidikan Kader PMII Terhadap Pemahaman Kebangsaan, Kasus pada Anggota PMII Cabang Tasikmalaya. Tasikmalaya: STIT.

Ependi, R., & Penggabean, H. S. (2020). Regenerasi Ulama: Antara Pesantren dan Pendidikan Kader Ulama. Jurnal Ilmiah Al-Hadi, 6(1), 45–59.

Fihri, A., Saepudin, D., Husaini, A., & Syafrin, N. (2023). Model Pengembangan Kurikulum Kaderisasi Ulama Pendidikan Ulama Tarjih Muhammadiyah (PUTM) Yogyakarta Masa Depan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(04). https://doi.org/10.30868/ei.v12i04.5104

Fitri, R., & Ondeng, S. (2022). Pesantren di Indonesia: Lembaga Pembentukan Karakter. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 42–54.

Hadi, H. S. (2019). Manajemen Strategi Dakwah di Era Kontemporer. Al-Hikmah, 17(2), 69–78. https://doi.org/10.35719/alhikmah.v17i1.8

Hanafi, I., & Sofiandi. (2018). Desekulerisasi Ulama; Makna Ulama Menurut Nurcholish Madjid. Jurnal Madania: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(2), 181–200. https://doi.org/10.24014/jiik.v8i2.5713

Hasan, S. (2022). Pesantren: Kaderisasi Ulama dan Regenerasi Umat. Lenternal: Learning and Teaching Journal, 3(3), 144–157. https://doi.org/10.32923/lenternal.v3i3.2937

Herman, H., & Anhusadar, L. (2022). Pendidikan Islam Anak Suku Bajo: Penelitian Lapangan pada Suku Bajo. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2665–2676. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2266

Jayawangsa, I. G. A. R. (2021). Penjaminan Mutu Pendidikan Bahasa Bali Pada Generasi Digital dan Relevansinya Pada Masa Pandemi Covid-19. Pintu: Jurnal Penjaminan Mutu, 2(1), 39–48.

Kementerian Agama RI. (2019). Al-Quran dan Terjemahan. Jakarta: Departemen Agama. Diambil dari https://lajnah.kemenag.go.id/unduhan/quran-kemenag.html

Kisandrianto. (2020, Juni 12). Pentingnya Kaderisasi dalam Organisasi. Diambil 4 Februari 2023, dari Smpitmasjidsyuhada.sch.id website: https://smpitmasjidsyuhada.sch.id/2020/artikel/pentingnya-kaderisasi-dalam-organisasi/

Kusuma, D. (2018). Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembiasaan Shalat Berjamaah. Jurnal Kewarganegaraan, 2(2), 34–40. https://doi.org/10.31316/jk.v2i2.1294

Madjid, N. (1997). Kedudukan dan Peran Ulama Dalam Islam (Makalah). Jakarta: Klub Kajian Agama Paramadina.

Maghfiroh, N. (2021). Studi Komparasi Pemikiran Ulama Badiuzzaman Said Nursi dan Kitab Ta’lim Muta’alim Terhadap Pendidikan Akhlak Generasi Muda. Al-Madaris Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 2(2), 23–39. https://doi.org/10.47887/amd.v2i2.29

Martatik. (2019). Implementasi Prinsip-prinsip Pendidikan dalam Islam. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 7(2), 304–320. https://doi.org/10.36052/andragogi.v7i2.91

Maulana, M. (2023, Januari 20). Wawancara dengan Salah Satu Mahasiswa PKU IAIN Palangka Raya.

Murdaningsih, D. (2021, Agustus 4). MUI Sebut Sekitar 900 Ulama Wafat Saat Pandemi. Diambil 4 Februari 2023, dari Republika Online website: https://republika.co.id/share/qx9ild368

Muslim, A. (2020). Telaah Filsafat Pendidikan Esensialisme dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Visionary: Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 8(2). https://doi.org/10.33394/vis.v5i2.3359

Napitupulu, D. S., Asari, H., & Arsyad, J. (2023). Kaderisasi Ulama di Sumatera Utara: Antara Pesantren dan Pendidikan Kader Ulama (PKU). Fikrah, 11(2), 299–316. https://doi.org/10.21043/fikrah.v11i2.19286

Olifiansyah, M., Hidayat, W., Dianying, B. P., & Dzulfiqar, M. (2020). Kepemimpinan dalam Perspektif Islam. El-Hikmah: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 14(1), 98–111. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v14i1.2123

Paisal, J. (2021). Peran Ulama dalam Masyarakat Aceh dari Masa Kemasa. At-Tanzir: Jurnal Ilmiah Prodi Komunikasi Penyiaran Islam, 12(1), 89–104. https://doi.org/10.47498/tanzir.v12i1.513

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498

Raharjo, N. P. (2020). Dakwah dengan Media Sosial di Era Keterbukaan Informasi Publik. Wasilatuna: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 3(2), 152–147. https://doi.org/10.38073/wasilatuna.v3i2.370

Rivai, V. (2012). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Saepudin, S., Syaripudin, E. I., Nuraeni, N., & Januri, F. (2022). Akad Wadi’ah dalam Perspektif Ulama Madzhab. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah (JHESY), 1(1), 60–69. https://doi.org/10.37968/jhesy.v1i1.139

Salim, A. (2019). Model Perkaderan Ulama di Pendidikan Ulama Tarjih Muhammadiya. Jurnal Sosialita, 11(1). Diambil dari https://journal.upy.ac.id/index.php/sosialita/article/view/734

Sarbini, A. (2019). Buku Panduan Kerangka Acuan Kerja Sertifikasi Pembimbing Manasik Haji Mandiri Angkatan VI (Reguler). Bandung: Fakultas Dakwah dan Komunikasi Islam, UIN Sunan Gunung Djati.

Setiawan, H. (2021, September 17). Program PKU Secara Resmi Dirilis. Diambil 4 Februari 2023, dari http://fuad.iain-palangkaraya.ac.id/program-pku-secara-resmi-dirilis/

Shobirin, M. (2018). Pembelajaran Tahfidz Al Qur’an dalam Penanaman Karakter Islami. Jurnal Quality, 6(1), 16–30. https://doi.org/10.21043/quality.v6i1.5966

Sudawi. (2020, April 29). Pesantren, Benteng Akhlaq? Diambil 5 Februari 2023, dari https://mifulbengkak.net/pesantren-benteng-akhlaq/

Sumiyati. (2022). Prinsip Pendidikan Moral Pada Anak Menurut Abdullah Nashih Ulwan. Al-Astar, 1(2), 20–38.

Thouless, R. H. (2000). Pengantar Psikologi Agama. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Ucu, K. R. (2013, Agustus 22). Indonesia Krisis Ulama, Ini Penyebabnya. Diambil 4 Februari 2023, dari Republika Online website: https://republika.co.id/berita/nasional/umum/13/08/22/mrwt6m-indonesia-krisis-ulama-ini-penyebabnya

Ulama. (t.t.). Diambil 18 Januari 2024, dari Mediaindonesia.com website: https://mediaindonesia.com/podiums/detail_podiums/884-ulama




DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v8i2.20054

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan

Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia

Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"

Creative Commons License
Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.