METODE PENGEMBANGAN MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DI SMP IT BINA INSAN BATANG KUIS

Mujhirul Iman

Abstract


Islamic education management is a system used to organize and provide learning-teaching processes based on the principles of Islamic religion. The study of Islamic education management aims to improve students' understanding of the management of education in institutions in particular in education and society as a whole. The purpose of this research is to discern about the development of Islamic education management in particular in the Bina Insan IT High School. This research method uses a qualitative method with data collection through a direct interview with the head of the school. In conclusion, Islamic education needs to adapt technology wisely, adapt to the challenges of globalization, and strengthen the holistic aspect of education. The development of an effective Islamic educational institution requires good management, involving proper planning, organization, guidance, and control. Leaders of Islamic education must be able to adapt to change and keep up with technological and scientific developments.

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Astuti, M., Febriani, R., & Oktarina, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Generasi Muda. Jurnal Faidatuna, 4(3), 140–149.

Azhar, C., Yogyakarta, U. M., & Islam, P. (2017). MANAJEMEN PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF AL-QURAN. 14, 1–18.

Dolah, W. M. R. W. (2013). Penerapan Teknologi Dalam Pendidikan. Kolokium ICT Dalam Pendidikan 2013 : Kepimpinan Pengurusan ICT Dalam Pendidikan Abad Ke-21.

Fauzi, M., & Arifin, M. S. (2023). Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dalam Pendidikan Islam. Al-Ibrah : Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam, 8(1), 19–33. https://doi.org/10.61815/alibrah.v8i1.217

Gunawan, G., Simanjuntak, M. A., & Marisa, S. (2022). Compulsory Education Phenomenon for Islamic Education in Indonesia. AlAdzkiya International of Education and Sosial (AIoES) Journal, 3(1), 10-17.

Hermawansyah, O. (2015). Pendidikan karakter berbasis nilai-nilai islam. XII(1), 1–19.

Jamila. (2016). PENDIDIKAN ISLAM BERBASIS ISLAM YANG MEMANDIRIKAN DAN MENDEWASAKAN. Jurnal EduTech, 2(2), 73–83.

Jannah, M., Shafika, N., Parsetyo, E. B., & Habib, S. (2023). Transformasi Digital Dalam Manajemen Pendidikan Islam: Peluang Dan Tantangan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Darussalam, 5(1), 131–140. https://doi.org/10.30739/jmpid.v5i1.2094

May, A. (2015). Melacak Peranan Tujuan Pendidikan dalam Perspektif Islam. Tsaqafah, 11(2), 209. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v11i2.266

Mochammad Sirojul Munir. (2022). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan dalam Dunia Pedidikan Islam untuk Menghadapi Era Society 5.0. Al-Jadwa: Jurnal Studi Islam, 1(2), 118–129. https://doi.org/10.38073/aljadwa.v1i2.704

Moleong, L. J. (2006). Metodolgi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Muh Thoriq Aziz Kusuma., S. (2023). Peran Islam dalam Pengembangan Manajemen Pendidikan di Era Modern. Journal On Education, 05(04), 15417–15430.

Mulyono. (2009). Manajemen Administrasi & Organisasi Pendidikan,. Ar-Ruzz.

Mustopa, A. M. Y. S., & Iswantir, I. (2023). Pengembangan Manajemen Lembaga Pendidikan Islam di Era Disrupsi. Jurnal Al-Qalam Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 15(1), 1–12. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v15i1.1565

Na’im, Z. (2017). Zaedun Na’im | 223. Evaluasi., 1(2), 223–234.

Prihartana, D. I. (2022). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Dirosah Islamiyah, 4(2), 174–184. https://doi.org/10.47467/jdi.v4i2.692

Salsabila, U. H., Ramadhan, P. L., Hidayatullah, N., & Anggraini, S. N. (2022). Manfaat Teknologi Dalam Pendididkan Agama Islam. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.52166/talim.v5i1.2775

Septianti, I., Habibi Muhammad, D., & Susandi, A. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Al-Qur’an dan Hadist. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 12(02), 23–32. https://doi.org/10.36835/falasifa.v12i02.551

Tinggi, S., Islam, A., Mahmudiyah, J., & Pura, T. (2021). MANAJEMEN PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF AL- QUR ’ AN. 10(3), 12–20.

Tri Aprilia, A., Kurnianto, R., & Dwi Laksana, S. (2019). Pendidikan kreatif berbasis nilai-nilai islam pendidikan kreatif berbasis nilai-nilai islam melalui public literacy (studi kasus di komunitas gubuk literasi pimpinan daerah ikatan pelajar muhammadiyah ponorogo). Kependidikan Dan Keislaman, 5(2), 205–215.




DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v8i2.20049

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan

Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia

Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"

Creative Commons License
Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.