PERENCANAAN, PENGEMBANGAN DAN PELAKSANAAN EVALUASI PEMBELAJARAN PAI DI SDN 064988 MEDAN JOHOR
Abstract
of PAI at SDN 064988 District of Johor, 2) to know the development of learning of PAI at SDN
064988 District of Johor, and (3) to know the implementation of learning evaluation of PAI at SDN
064988 Kecamatan Medan Johor. This research is a qualitative descriptive study. The results of
this study are: (1) PAI teachers also have done planning PAI learning well. The role of headmaster
is very helpful for PAI teachers in PAI learning planning. Supporting Fator in PAI lesson planning at
SDN 064988 Medan Johor is with the availability of adequate facilities so that PAI subject teachers
do not feel any obstacles at all. (2) the efforts of PAI teachers in conducting PAI learning development
is to establish supervision of each work unit conducted by Islamic Religious teachers including
the process of teaching and learning activities. Supporting factors in the development of
learning PAI at SDN 064988 Medan Johor is with the availability of facilities that are very adequate
so that the subjects of PAI teachers do not feel any barriers at all. (3) teachers of PAI SDN
064988 Medan Johor have conducted PAI learning evaluation well. Supporting Fator in the implementation
of PAI learning evaluation at SDN 064988 Medan Johor is with the availability of adequate
facilities so that PAI subjects teachers do not feel any barriers at all.
ABSTRAK: Penilitian ini bertujuan untuk mengetahui 3 hal, yaitu: (1) untuk mengetahui perencanaan
pembelajaran PAI pada SDN 064988 Kecamatan Medan Johor, (2) untuk mengetahui pengembangan
pembelajaran PAI pada SDN 064988 Kecamatan Medan Johor, dan (3) untuk mengetahui pelaksanaan
evaluasi pembelajaran PAI pada SDN 064988 Kecamatan Medan Johor. Penelitian ini merupakan
penelitian deskriptif kualitatif. Hasil penelitian ini adalah: (1) guru PAI juga telah melakukan
perencanaan pembelajaran PAI dengan baik. Peran kepala sekolah sangat membantu guru PAI
dalam perencanaan pembelajaran PAI. Fator Pendukung dalam perencanaan pembelajaran PAI di
SDN 064988 Medan Johor adalah dengan tersedianya sarana yang sangat memadai sehingga
guru mata pelajaran PAI tidak merasa mengalami hambatan sama sekali. (2) upaya guru PAI
dalam melakukan pengembangan pembelajaran PAI ialah dengan membentuk supervisi setiap
satuan kerja yang dilakukan oleh guru Agama Islam termasuk proses kegiatan belajar mengajarnya.
Faktor Pendukung dalam pengembangan pembelajaran PAI di SDN 064988 Medan Johor adalah
dengan tersedianya sarana yang sangat memadai sehingga guru mata pelajaran PAI tidak merasa
mengalami hambatan sama sekali. (3) guru PAI SDN 064988 Medan Johor telah melaksanakan
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Ahmadi, Abu & Noor Salimi,Dasar-Dasar Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2004.
Azra, Azyumardi dan Darwyn Syah,Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam, Jakarta:
Gaung Persada Press, 2007.
Majid, Abdul Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru, Bandung: PT.
Rosdakarya, 2011.
Nur Nasution, Wahyudin,Strategi Pembelajaran (Medan: Perdana Publishing, 2017.
Rosyadi, Rahmat,Pendidikan Islam Dalam Perspektif Kebijakan Pendidikan Nasional, Jakarta: Penerbit
IPB Press, 2014.
Soewadji, Jusuf.. Pengantar Metodologi Penelitian. Jakarta: Mitra Wacana Media, 2012.
Sudijono, Anas, Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2005.
DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v2i3.1814
Refbacks
- There are currently no refbacks.
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan
Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia
Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"
Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.