Mengulas Hakikat Pendidik dalam Pendidikan Islam

Nazwa Afiva, Nazwa Afiva, Nazwa Afiva

Abstract


This article is structured to describe the essence of educators in Islamic education. Writing this article aims to describe the meaning of educators, the requirements to become an educator, who can be said to be an educator, the goals of educators in Islamic education, and also the nature of educators in Islamic education. In writing this article using the descriptive method (library research) or literature study method. From this article, it was found that the essence of an educator in Islamic education is a person who has broad insight and is responsible as a guide and also a motivator for his student to be able to develop their potential through the skills, experience and expertise possessed by student.


Full Text:

PDF

References


Darmadi, Hamid. (2015). Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab menjadi Guru Profesional. Jurnal Edukasi. 13(2).

Hidayat, R. dkk. (2019). Ilmu Pendidikan Konsep, Teori Dan Aplikasinya. (LPPPI: Medan).

Lamatenggo, Nina dan Hamzah B. Uno. (2016). Tugas Guru dalam Pembelajaran: Aspek yang Mempengaruhi. Jakarta: Bumi Aksara.

Maisyaroh. (2019). Hakikat Pendidik dalam Perspektif Falsafah Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah. 4(2).

Mukhroji. 2014. Hakikat Pendidik dalam Pandangan Islam. Jurnal Kependidikan. 2(2).

Nizar, Samsul dan Ramayulis. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Octavia, Shilphy A. (2021). Profesionalisme Guru dalam memahami Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: Deepublish.

Hanum, Azizah. (2020). Filsafat Pendidikan Islam (Sebuah Pengantar). Medan: CV Scientifik Corner Publishing.

Ramli, M. (2015). Hakikat Pendidik Dan Peserta Didik. Jurnal Tarbiyah Islamiyah. 5(1).

Safitri, Dewi. (2019). Menjadi Guru Profesional. Riau: PT Indragiri Dot Com.

Salminawati. (2011). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Perdana Mulya Sarana.

Samuji. (2021). Mengenal Persyaratan Pendidik bagi Guru dalam Upaya mencapai Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Paradigma. 11(1).

Syafruddin, H. (2021). Hakikat Pendidik. Jurnal Ilmiah Pendidikan. 1(1).

Syari, Ahmad. (2020). Filsafat Pendidikan Islam. Kalimantan Tengah: CV Narasi Nara.

Tafsir, Ahmad. (2006). Filsafat Ilmu. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Tantri, Besse. dkk. (2018). Pendidik Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan. 5(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v7i3.16266

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan

Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia

Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"

Creative Commons License
Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.