Kontribusi Layanan Penguasaan Konten dalam Meningkatkan Sikap Empati Siswa

Evi Fitriyanti, Solihatun Solihatun, Tanti Ardianti

Abstract


This study aims to reveal how much the contribution of Content Satisfaction Services (PKO) in increasing students' empathy attitudes at SMK Taruna Bhakti Depok. This research uses a quantitative method with a descriptive correlational analysis approach that aims to find out how much influence between the research variables. This research variable consists of two, namely Content Mastery Service (PKO) (X) is an independent variable and Student Empathy Attitude (Y) is a dependent variable. Through PKO services provided to students in a classical format it is expected to help students have something useful to meet their needs and overcome the problems they face, especially in increasing students' empathy. The results showed that there was a contribution to the content mastery service (PKO) in significantly increasing students' empathy attitudes.

Keywords


Content Mastery Service, Empathy, attitude Student

Full Text:

PDF

References


Auliyah, Alan dan Elia Flurentin. (2016). Efektifitas Penggunaaan Media Film Untuk Meningkatkan Empati Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. 1 (1) : 19-26. Tersedia Online di http://journal.um.ac.id/index.php/bk.

Azam, U. (2016). Bimbingan dan Konseling Perkembangan di Sekolah Teori dan Praktik. Yogyakarta: Deepublish.

Desyafmi, H., Firman, F., & Ifdil, I. (2016). Peningkatan Motivasi Siswa dalam Menyelesaikan Tugas Melalui Layanan Informasi. Konselor, 3(1), 35-41.

Dewi, I. A. D. P., Antari, N. N. M., Erg, M., & Dantes, N. (2014). PENERAPAN KONSELING KOGNITIF SOSIAL DENGAN TEKNIK ROLE PLAYING UNTUK MENGEMBANGKAN SIKAP EMPATI PADA SISWA KELAS XI IPS 1 SMA NEGERI 3 SINGARAJA TAHUN AJARAN 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1) : 1-11.

Edy, Catur waskito. (2018). Tersedia di http://jateng.tribunnews.com/2018/12/28/media-asing-bingung-rasa-empati-para-tukang-pamer-dan-selfie-di-bencana-tsunami-anyer . Diakses pada tanggal 1 Januari 2019.

Farida, N. I. (2014). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Remaja Putri yang Mengalami Pubertas Awal Melalui Layanan Penguasaan Konten dengan Teknik Role Playing di Kelas VII SMP N 13 Semarang Tahun Ajaran 2013/2014 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Indriasari, Emi. (2016). Meningkatakan Rasa Empati Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Pada Siswa Kelas XI IPS 3 SMA Sunan Kudus Tahun Ajaran 2015/2015. Jurnal Konseling GUSJIGANG. 2 (2) : 190-195. Tersedia Di https://jurnal.umk.ac.id/index.php/gusjigang/article/view/718.

Kamaluddin, H. (2011). Bimbingan dan konseling sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(4), 447-454.

Meidina, Putri. (2018). Pengembangan Empati Anak Usia Dini. Published Skripsi. Lampung : Universitas Lampung. http://digilib.unila.ac.id/32858/3/SKRIPSI%20TANPA%20BAB%20PEMBAHASAN.pdf. Di Akses pada tanggal 13 Januari 2019.

School Of Parenting. (2018). Tersedia di https://schoolofparenting.id/empati-yang-hilang-dan-munculnya-generasi-tukang-bully/. Diakses pada tanggal 5 Januari 2019.

Tarigan, B. (2016). MENINGKATKAN RASA EMPATI KEPADA SESAMA TEMAN DALAM MENGURANGI PERILAKU BULLYING MELALUI BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK DISKUSI DI KELAS XI IPS SMA YAPIM AIR BERSIH MEDAN TAHUN AJARAN 2015/2016 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Tohirin. (2014). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: Rajawali Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.37064/consilium.v6i2.6366

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Evi Fitriyanti, Solihatun Solihatun, Tanti Ardianti

Consilium : Berkala Kajian Konseling dan Ilmu Keagamaan in Abstracts and Indexed by the following database :


Publisher:
Fakultas Dakwah dan Komunikasi
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Address: Jl. Williem Iskandar Pasar V Medan Estate
Phone/WhatssApp: +6285370066117
E-Mail: concilium@uinsu.ac.id
Work Hours: 09.00 AM – 08.00 PM
Best hours to visit: From 9 am to 11 am or after 3 pm. The busiest times are between 11 am and 3 pm. 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
Show My Stat