IMPLEMENTATION OF QUALITY CULTURE IMPROVEMENT PROGRAM

Siti Rukhaiyah

Abstract


This study was conducted in Madrasah Aliyah Negeri 2 Medan. To check the validity of the data was used the triangulation technique with credibility, transferability, dependability and confirmability. The data analysis using Milles and Hubberman approaches is data reduction, presenting data and then concluding. The results of this study were three findings: 1) the planning of quality culture of the program is conducted by means of deliberations managed by the head of Madrasah with all teachers and education personnel. 2) organizing a quality culture improvement program has been well organized and 3) implementation of the quality culture improvement program runs in the desire of achievement of objectives and to give a good influence.

Keywords


Planning, Organizing, Implementation, Quality Culture

Full Text:

PDF

References


Afrizal. (2014). Metode Penelitian Kualitatif.Jakarta: Rajawali Pers.

Amali, Afiani Nur. (2015). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Budaya Mutu di MTs Al-Khoiriyyah Semarang. Semarang: Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Amri, Sofan. (2013). Peningkatan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar dan Menengah dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Prestasi Pusdakarya.

Andriani, Gita. (2014). Peningkatan Budaya Mutu untuk Pencapaian Akreditasi di Sekolah Dasar Widoro Yogyakarta. Yogyakarta: universitas Negeri Yogyakarta.

Arcaro, J. S. (2015). Penidikan Berbasis Mutu. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.

Alu Asy-Syaikh, Shalih bin Muhammad. (2016). Tafsir Muyassar II. Jakarta: darul Haq.

Basri, A. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Basrowi dan Suwandi. (2008), Memahami Penelitian Kualitatif.Jakarta: Rineka Cipta.

Burhanuddin. (1999). Organisasi Iklim Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Danim, Surdawan. (2007). Visi Baru Manajemen Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Daryanto. (2015). Pengelolaan Budaya dan Iklim Sekolah. Yogyakarta: Gava Media

Dikmenum, (1999). Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Sekolah: Suatu Konsepsi Otonomi Sekolah (Paper Kerja). Jakarta: Depdikbud.

Hasibuan. (1996). Sekolah Kondusif. Jakarta: Bina Aksara.

Hikmat. (2011). Manajemen Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Ivancevich, John M. (2005). et. al. Organizational Behavior and Management. -Ed. 7. New: York: Mc. Graw-Hill.

Jalal, F dan Supriadi D. (2001). Reformasi Pendidikan Dalam Konteks Otonomi Daerah. Jakarta: Adicita.

Makbuloh, D. (2011). Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Raja Grafindo Persada.

Mardin. (2012). Peran Evaluasi Diri Sekolah (EDS) dalam Mewujudkan Budaya Mutu Pada Satuan Pendidikan. http://www.woedpress, com.

Mujib, A. (2008). Ilmu Pendidikan Islam

Mulyasa, H.E. (2012). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah, cet.2. Jakarta: Bumi Aksara.

Musfah, Jejen. (2011). Peningkatan Kompetensi Guru: Melalui Pelatihan dan Sumber Belajar Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Nizar, S. (2002). Filsafat Pendidikan Islam: Pendekatan Historis, Teoritis, dan Praktis. Jakarta: Ciputat Pers.

Ramayulis. (2002). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kloang klede Putra Timur

Roestiyah. (2001). Strategi Belajar Mengjar. Jakarta: Rineka Cipta.

Sagala, Saiful. (2004). Manajemen Berbasis Sekolah dan Masyarakat. Bandung: Alfabeta

Salim dan Syahrum. (2007), Metodologi Penetian Kualitatif, Bandung: Ciptaka Media.

Sani, Ridwan Abdullah, I.P. (2015). Penjaminan Mutu Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sardiman. (2010). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Satroepoetro, Santoso. (1982). Pelaksanaan Kedudukan dan Perincian Ilmu Administrasi. Yogyakarta: Gramedia.

Sitorus, Masganti. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan Islam.Medan: IAIN PRESS.

Suharto, E. (2005). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat. Bandung: Refika Aditama

Sugiyono. (2015). Metode Kombinasi (Mixed Methods).Bandung:Alfabeta.

Syafaruddin. (2017). Manajemen Organisasi Pendidikan. Medan: Perdana Publishing

Teguh S, Ambar (editor). (2004). Memahami Good Governance. Yogyakarta: Grava Medika

Uha, Ismail Nawawi.(2013). Budaya Organisasi Kepemimpinan dan Kinerja. Jakarta: Kencana.

Uhbiyati, A.A. (2006). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Usman, Husaini. (2014). Manajemen (Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan Edisi 4. Jakarta: Bumi Aksara.

Wahab, A.A. (2006). Metode Belajar Kondusif.

Wibawa, B. (2017). Manajemen Pendidikan Teknologi Kejuruan dan Vokasi. Jakarta: Bumi Aksara

Wibowo.(2013). Budaya Organisasi: Sebuah Kebutuhan Untuk Meningkatkan Kinerja Jangka Panjang. -Ed. 1.Cet. 3. Jakarta: RajaGrafindo.

Yaumi, M.. (2013). Prinsip-prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Kencana




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/benchmarking.v4i1.7993

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Benchmarking - Jurnal Manajemen Pendidikan Islam

Benchmarking-Jurnal Manajemen Pendidikan Islam been indexed by:

    



Kerja Sama Organisasi

 

JURNAL Benchmarking S2 MPI by Program Magister Manajemen Pendidikan Islam FITK UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/benchmarking/index

 

Alamat Jurnal Benchmarking: