ASPEK-ASPEK EPISTEMOLOGI DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM

Diah Robiatul Adawiah, Puji Ambarawati, Pupu Marfuah, Wahyu Hidayat, Anis Fauzi

Abstract


This research aims to explain the epistemological aspects in the management of Islamic Education. The method that researchers use is library research in the form of references from various library data sources that are ready to use so that they can be used immediately and are not limited by space and time. The results of the study show that aspects of epistemology are related to the way understanding and knowledge are obtained in the context of Islamic education. It includes teaching methods, sources of knowledge, and the process of understanding Islamic concepts. The role of epistemology in the management of Islamic education ensures that the methods and knowledge conveyed are in accordance with Islamic scientific principles. By understanding and applying this aspect of epistemology in Islamic education management, it is hoped that educational institutions can make a positive contribution in forming individuals who are knowledgeable, moral, and able to make a positive contribution to society and Muslims as a whole

Full Text:

PDF

References


Aditya, D. Y., Nurmantoro, M. A., Kamali, A. S., Mustakim, U. S., & Nur, I. A. (2023). Manajemen Pendidikan dalam Kajian Epistemologi. Jurnal Kajian Pendidikan, 5(1), 22–30. https://doi.org/10.57121/meta.v5i1.49

Al-Attas, S. M. N. (2014). Prolegomena to the Metaphysics of Islam: An Exposition of the Fundamental Elements of the Worldview of Islam (1 ed.). ISTAC.

Al-Ghazali, A. M. bin M. (1986). al-Risālah al- Ladunniyah”, dalam Majmū`ah Rasā’ilal-Imām al-Ghazāli (3 ed.). Dar al- Kutub al-`Ilmiyyah.

Arfan, F. (2022). Menelusuri Jejak Pemikiran Konsep Akhlak Al-Ghazali Dan Ibn Miskawayh Dalam Aspek Emosi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 8(2), 129–155. https://jurnal.serambimekkah.ac.id/index.php/aulad/article/download/122/106

Aruyan, S., Zid, M., & Sya, A. (2022). Epistemologi dalam Pembelajaran Geografi. EDUMASPUL: Jurnal Pendidikan, 6(1), 139–144. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2737

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2018). Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional (Telaah Epistemologi Terhadap Problematika Pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah: DIDADIKTA, 19(1), 34–49. https://doi.org/10.22373/jid.v19i1.4193

Bakhtiar, A. (2015). Filsafat Ilmu. Raja Grafindo Persada.

Fauzi, A. (2015). Membangun Epistemologi Pendidikan Islam Melalui Kepemimpinan Spiritual: Suatu Telaah Diskursif. EMPIRISMA, 24. https://doi.org/10.30762/empirisma.v24i2.16

Ferianto, Nida’ul, M., Makbul, Nurlaeli, A., & Suryana, S. (2023). Filsafat dan Teori Manajemen Pendidikan Islam (1 ed.). CV. Mangku Bumi Media.

Haitu, M. H. (1988). Al-Ijtihad Wa Tabaqat Mujtahidi Al- Shafi`iyyah. Muassasah Al-Risalah.

Harahap, A. S. (2020). Epistemologi : Teori , Konsep dan Sumber-Sumber Ilmu dalam Tradisi Islam. Dakwatul Islam, 5(1), 1–18. https://doi.org/10.46781/dakwatulislam.v5i1.204

Harianto, B. (2023). Filsafat ilmu. Diktat.

Ilyasin, M. (2016). EPISTEMOLOGI PENDIDIKAN ISLAM MONOKOTOMIK: Menakar Manajemen Pendidikan Paripurna Berbasis Rasionalistik-Wahyuistik. At-Turas: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 71–87. https://doi.org/10.33650/at-turas.v3i1.183

Iman, M. S. (2018). Epistemologi Kebudayaan dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam. Tarbiyatuna, 9(2), 99–106. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v9i2.2297

Indrioko, E. (2020). Sumber-Sumber Ilmu Pengetahuan Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Keislaman, 9(1), 20–36. https://doi.org/10.30821/hijri.v9i1.7412

Lase, E. K., & Purba, F. J. (2020). Alkitab Sebagai Sumber Pengetahuan Sejati Dalam Pendidikan Kristen Di Sekolah Kristen : Sebuah Kajian Epistemologi. Jurnal Abdiel : Khazanah Pemikiran Teologi , Pendidikan Agama Kristen dan Musik Gereja, 4(2), 149–166. https://doi.org/10.37368/ja.v4i2.145

Octaviana, D. R., & Ramadhani, R. A. (2021). HAKIKAT MANUSIA: Pengetahuan (Knowladge), Ilmu Pengetahuan (Sains), Filsafat Dan Agama. Jurnal Tawadhu, 5(2), 143–159. https://doi.org/10.52802/twd.v5i2.227

Oemar Hamalik. (2015). Kurikulum dan Pembelajaran (1 ed.). Bumi Aksara.

Qomar, M. (2016). Epistemologi Pendidikan Islam, Dari Metode Rasional Hingga Metode Kritik (3 ed.). Erlangga.

Rodrigues, L. E. (2012). Epistemology : A Contemporary Introduction to The Theory of Knowledge. Sciendo, 4(33). https://doi.org/10.2478/disp-2012-0017

Saebani, B. A., & Komaruddin, K. (2016). Filsafat Manajemen Pendidikan (1 ed.). CV. Pustaka Setia.

Salahudin, R. (2020). Kerangka Epistemologi Ilmu dalam Psikologi. Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, 1(1), 21–39. https://jims.umsida.ac.id/index.php/jims/article/view/227

Sarwono, J. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif (2 ed.). Suluh Media.

Siagian, S. P. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia (1 ed.). Bumi Aksara.

Susanto, A. (2019). Filsafat Ilmu: Suatu Kajian Dalam Dimensi Ontologis, Epistemologis, Dan Aksiologis (10 ed.). Bumi Aksara.

Uthman, M. Z. (1998). Latāif al-Asrār Li Ahl Allāh al-Atyar Karangan Nūr al- Din al-Raniri: Satu Tinjauan Epistemologi Dalam Falsafah Epistemologinya (H. Awang (ed.); 1 ed.). Akademi Pengajian Melayu.

Vera, S., & Hambali, R. Y. (2021). Aliran Rasionalisme dan Empirisme dalam Kerangka Ilmu Pengetahuan. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 1(2), 59–73. https://doi.org/10.15575/jpiu.12207




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/benchmarking.v7i2.18369

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Benchmarking - Jurnal Manajemen Pendidikan Islam

Benchmarking-Jurnal Manajemen Pendidikan Islam been indexed by:

    

Kerja Sama Organisasi

 

JURNAL Benchmarking S2 MPI by Program Magister Manajemen Pendidikan Islam FITK UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/benchmarking/index

 

Alamat Jurnal Benchmarking: