ANALISIS KEMAMPUAN SISWA MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA BENTUK CERITA DI KELAS VIII MTs. NEGERI BANDAR T.A. 2017/2018

Nur Syahidah Ayu, Fibri Rakhmawati

Abstract


This study aims to find out 1) the ability of students to understand problems in solving story problems in SPLDV material; 2) the ability of students to plan strategies for solving story problems on SPLDV methods; 3) the ability of students to carry out the strategy to solve the story problems on SPLDV material and 4) the ability of students to prove the truth of the results and interpret the results of the solution to the initial questions in solving the story problems on SPLDV material. This research is a qualitative research with a descriptive approach. The research subjects were 22 VIII-5 graders at Bandar T.A State MTs. 2017/2018. Interview respondents were 6 students and 1 math teacher. The methods in this study are observation, tests, interviews and documentation. The data used are the results of tests and interviews. Data analysis techniques used are data reduction, data presentation and conclusion conclusions. Checking the validity of the data used is a triangulation technique. The results of the study showed that the ability of students to understand the problem and to plan a problem solving strategy for story problems was very high. Kemempuan uses sufficient problem solving problem solving strategies while the ability to prove the truth of the results and interpret the results of the settlement to the initial questions in the less category.

Full Text:

PDF

References


Ahmad Mustafa Al-Maragi. 1390 H/1970 M. Terjemah Tafsir Al-Maragi Juz 28. Penerjemah: Ahmad Mustafa Al-Maragi.

Ali, Mohammad dan Muhammad Asrori. 2014. Metodologi & Aplikasi Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asrul, dkk. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Citapustaka Media.

Bungin, Burhan. 2012. Analisa Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers, Cet. 8.

Cahyono, Edi. 2013. Pemodelan Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu. Departemen Agama RI. 2010. Al-Qur’an Tajwid & Terjemah. Bandung: Penerbit Diponegoro.

Hamzah, M. Ali dan Muhlisrarini. 2014. Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematik. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Hendriana, Heris dan Utari Soemarmo. 2014. Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Refika Aditama, Cet.1.

Jamaris, Martini. 2014. Kesulitan Belajar: Perspektif, Asesmen, dan Penanggulangannya Bagi Anak Usia Dini dan usia Sekolah. Bogor: Ghalia Indonesia, Cet.1.

Lestari, Karunia Eka dan Mokhammad Ridwan Yudhanegara. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.

Mardianto. 2014. Psikologi Pendidikan Landasan Untuk Pengembangan Strategi Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing.

Moleong, Lexy J. 2007. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Runtukahu, J. Tombokan dan Selpius Kandou. 2014. Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Rusman. 2017. Belajar & Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Salim & Syahrum. 2016. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media.

Sanjaya, Wina. 2012. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Shadiq, Fadjar. 2014. Pembelajaran Matematika; Cara Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Subini, Nini. 2015. Mengatasi Kesulitan Belajar Pada Anak. Jogjakarta: Javalitera, Cet. 3.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung: Alfabeta.

Suprihatiningrum, Jamil. 2016. Strategi Pembelajaran: Teori & Aplikasi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Undang-undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang: Sisdiknas & Peraturan Pemerintah RI Tahun 2015 tentang Standar Nasional Pendidikan serta Wajib Belajar, Bandung: Citra Umbara.

Uno, Hamzah B. dan Masri Kuadrat Umar. 2014. Mengelola Kecerdasan dalam Pembelajaran: Sebuah Konsep Pembelajaran Berbasis Kecerdasan. Jakarta: Bumi Aksara.

Winarni, Endang Setyo dan Sri Harmini. 2015. Matematika Untuk PGSD. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yusuf, A. Muri. 2017. Asesmen dan Evaluasi Pendidikan: Pilar Penyedia Informasi dan Kegiatan Pengendalian Mutu Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Zuhri, Moh. dkk.1992. Terjemah Sunan At-Tirmidzi. Semarang: Asy-Syifa, Jilid 4.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/axiom.v8i1.5451

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Nur Syahidah Ayu, Fibri Rakhmawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

p-ISSN: 2087-8249 | e-ISSN: 2580-0450

 Indexed by:

          

 

 

 

 

 Creative Commons License

AXIOM : Jurnal Pendidikan dan Matematika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.