Identifikasi Kecerdasan Interpersonal Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al-Muttaqin

Oppy Anggun Pratiwi, Ulwan Syafrudin, Renti Oktaria

Abstract


The purpose of this study was to measure the development of interpersonal intelligence in children aged 5-6 years at Al Muttaqin Kindergarten, Baradatu District, Way Kanan Regency. This research is motivated by the existence of children's behavior that has not led to the interpersonal intelligence of children at the age of 5-6 years. This research is a type of research with a quantitative descriptive approach. The subjects of this study were 22 children in Group B of Al-Muttaqin Kindergarten, Baradatu District, Way Kanan Regency. The object of this research is interpersonal intelligence. Data collection techniques used are observation and documentation. The research instrument was in the form of an observation sheet (checklist). The results of this study are that the interpersonal intelligence of children aged 5-6 years in Al-Muttaqin Kindergarten, Baradatu District, Way Kanan Regency is included in the good criteria. The development of children's interpersonal intelligence can be influenced by several factors, including the stimulation given to children, differences in individual characteristics, and the environment that influences differences in individual behavior. 


Keywords


Intelligence Interpersonal; Children Aged 5-6 Years

Full Text:

PDF

References


Adi W. Gunawan. (2003). Born to be a Genius. Jakarta: Gramedia. Anggani Sudono. (1995). Alat Permainan dan Sumber Belajar TK. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen

Pendidikan dan Kebudayaan. Anik Pamilu. (2007). Mengembangkan Kreativitas & Kecerdasan Anak. Yogyakarta: Citra Media. Anita Yus. (2011). Model Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Armstrong, T. (2002). Sekolah Para Juara: Menerapkan Multiple Intelligences di Dunia Pendidikan. Bandung: Kaifa. Armstrong, T. (2002). Setiap Anak Cerdas! Panduan Membantu Anak Belajar dengan Memanfaatkan Multiple intelligence-nya. Jakarta: Gramedia. Asmadi Alsa. (2003).

Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif serta Kombinasinya dalam Penelitian Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Champbell, L. (2006). Metode Praktis Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence (Alih bahasa: Tim Intuisi). Depok: Intuisi Press.

Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak Jilid 1 Edisi Keenam. (Alih bahasa: Meitasari Tjandrasa & Muslichah Zarkasih). Jakarta: Erlangga.

Ika Budi Maryatun. (2011). Modul Perkuliahan Konsep Dasar PAUD. Yogyakarta: Jaya Abadi.

Monks, F. J. Knoers, & Haditono. (2004). Psikologi Perkembangan Pengantar dalam Berbagai Bagiannya. (Alih bahasa: Siti Rahayu Haditono). Yogyakarta: UGM Press.

Muhammad Idrus. (2009). Metode Penelitian Ilmu Sosial Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif Edisi Kedua. Jakarta: Erlangga.

Mulyasa. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nana Syaodih Sukmadinata. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ngalim Purwanto. (2006). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja

Shapiro, L. E. (2003). Mengajarkan Emotional Intelligence pada Anak. (Alih Bahasa: Alex Tri Kantjono). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Slamet Suyanto. (2005). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publishing. Soemiarti Patmonodewo. (2003). Pendidikan Anak Prasekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Soerjono Soekanto. (1982). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: CV Rajawali.

Sugiyono. (2005). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. Suharsimi Arikunto. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Suharsimi Arikunto. (2006). Prosedur penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Tadkiroatun Musfiroh. (2005). Bermain Sambil Belajar dan Mengasah Kecerdasan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Undang-Undang Nomor 20 (2003). Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Fokusmedia.

Yoyon Suryono, Yulia Ayriza, & Farida Agus. (2008). Panduan Orangtua dalam Menstimulasi Kecerdasan Majemuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: FIP UNY dan Dinas Pendidikan Daerah Istimewa Yogyakarta.

Yudha M. Saputra & Rudyanto. (2005). Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Keterampilan Anak TK. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Wikan R, Candra. 2015. Identifikasi Kecerdasan Interpersonal Anak Usia 4-5 Tahun di TK Gugus Sido Mukti Kecamatan Mantrijeron Kota Yogyakarta. Diakses di https://journal.student.uny.ac.id/index.php/pgpaud/article/viewFile/352/319 pada tanggal 14 Juni 2023 pukul 18.00 WIB.

Nurfadilah, Hanna, dkk. 2021. Kecerdasan Interpersonal Anak Usia 5-6 Tahun di TK Bina Tunas Warga II Tirtawangunan. Diakses di https://ejournal.upi.edu/index.php/agapedia/article/view/40495/16871 pada tanggal 14 Juni 2023 pukul 21.00 WIB




DOI: http://dx.doi.org/10.58836/jpma.v14i2.16105

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

 

Creative Commons License

Jurnal Penelitian Medan Agama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.