Stres Akademik Mahasiswa di Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Santa Elisabeth Medan

Ance Siallagan, Agustaria Ginting, Bella Mayta Tindaon

Abstract


Stress is a body reaction in the form of symptoms and signs of pressure resulting from a mismatch in one's ability to adapt to an environment that exceeds one's limits. Stress is caused by external and internal factors. Stress can lead to decreased endurance, cardiovascular disorders, mental decline, bad behavior and can even lead to suicide. The purpose of this study was to identify the level of academic stress of first semester students at STIKes Santa Elisabeth Medan in 2022, a total of 159 people. The results showed that students who experienced academic stress were in the high category by 6.9%, the medium category by 91.2%, and the low category by 1.9%. Students are expected to be able to overcome academic stress by applying adaptive coping mechanisms such as socializing or sharing with peers or people they trust, exercising regularly, praying individually or together.


Keywords


Stress, academic, nursing student

Full Text:

PDF

References


Agustiningsih, N. (2019). Gambaran Stress Akademik dan Strategi Koping Pada Mahasiswa Keperawatan. Jurnal Ners Dan Kebidanan (Journal of Ners and Midwifery), 6(2), 241–250. https://doi.org/10.26699/jnk.v6i2.

Ambarwati, P. D., Pinilih, S. S., & Astuti, R. T. (2019). Gambaran Tingkat Stres Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa, 5(1), 40. https://doi.org/10.26714/jkj.5.1.2017.40-47

Anisa, P. (2020). Perbedaan Tingkat Stres Mahasiswa Program Akademik Angkatan 2017 di Fakultas Kedokteran dan Kedokteran Gigi USU. 1–34. http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/29750

ASMITA, W. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Stres Akademik Menghadapi Kuliah Daring Pada Mahasiswa Iain Batusangkar.

Awalia, M. J., Medyati, N. J., & Giay, Z. J. (2021). Hubungan Umjur Dan Jenis Kelamin Dengan Stress Kerja Pada Perawat Di Ruang Rawat Inap RSUD Kwaingga Kabupaten Keerom. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(2). https://doi.org/10.36312/jisip.v5i2.1824

Barseli, M., & Ifdil, I. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 143. https://doi.org/10.29210/119800

Dewanti, D. E. (2016). Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Bidikmisi Dan Non Bidikmisi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. Oktober, 31–48.

Faqih, M. F. (2020). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya terhadap stres akademik mahasiswa Malang yang bekerja. Etheses.Uin-Malang, 116.

Handika, H. (2018). Prestasi Belajar Dengan Tingkat Stres Pada Remaja. Journal of Holistic and Traditional Medicine, 02(04), 686–697.

Harahap, A. C. P., Harahap, D. P., & Harahap, S. R. (2020). Analisis Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Selama Pembelajaran Jarak Jauh Dimasa Covid-19. 3(1), 10–14.

Kurniawan, F., Nurlaila, N., Nora Harahap, F. I., & Hasibuan, J. (2020). Implementasi Program Bimbingan Sosial Dalam Mengatasi Stress Akademik Mahasiswa Selama Pembelajaran Daring Pada Program Studi Pendidikan Masyarakat. Jurnal Education For All : Media Informasi Ilmiah Bidang Pendidikan Luar Sekolah, 9(2), 20. https://doi.org/10.24114/jefa.v9i2.21905

Lubis, H., Ramadhani, A., & Rasyid, M. (2021). Stres Akademik Mahasiswa dalam Melaksanakan Kuliah Daring Selama Masa Pandemi Covid 19. Psikostudia : Jurnal Psikologi, 10(1), 31. https://doi.org/10.30872/psikostudia.v10i1.5454

Musabiq, S., & Karimah, I. (2018). Gambaran Stress dan Dampaknya Pada Mahasiswa. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 20(2), 74. https://doi.org/10.26486/psikologi.v20i2.240

Nirwana, Ayu Wardani, D., Abiyoga, A., & Dwi Novial, L. (2019). Hubungan Antara Tingkat Stres Dengan Efikasi Diri Mahasiswa Semester Akhir S1 Keperawatan Reguler Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Wiyata Husada. Jurnal Medika Karya Ilmiah Kesehatan, 4(2), 2541–4615. http://jurnal.stikeswhs.ac.id/index.php/medika/article/view/96

Oktavia, W. khoiri, Fitroh, R., Wulandari, H., & Feliana, F. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Stres Akademik. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 142–149. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v13i2.84

Polit, & Beck. (2012). Nursing Research Principles and Methods.

Putra, W. Y. D., Hadiati, T., & AS, W. S. (2017). Perbedaan Tingkat Stres Dan Insomnia Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro Yang Berasal Dari Semarang Dan Non Semarang. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 6(2), 1361–1369.

Rasheed, F. Al, Naqvi, A. A., Ahmad, R., & Ahmad3, N. (2018). Academic Stress and Prevalence of Stress-Related Self-Medication among Undergraduate Female Students of Health and Non-Health Cluster Colleges of a Public Sector University in Dammam, Saudi Arabia. Journal of Pharmacy and Bioallied Sciences, 7(10), 1–5. https://doi.org/10.4103/jpbs.JPBS

Rokimah, W. I. (2020). Hubungan Persepsi Pembelajaran Jarak Jauh dengan Stress Akademik Selama Covid-19 pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya.

S, R. M. A., Irmayanti, N., & Zuroida, A. (2020). Hubungan Antara Stress Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa Full Day School Di Sd Al Kautsar Kota Surabaya. 1(1), 1–14.

Wibowo, R. A., & Saraswati, D. A. S. (2018). Hubungan Tingkat Stres Dan Strategi Koping Dengan Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Keperawatan Reguler Di Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan X Tahun 2017. Jurnal Kesehatan STIKes IMC Bintaro, II(2), 158–168.

Wulandari, F. A. (2021). Perceived Stress Mahasiswa Pada Masa Pandemi Covid-19.

Zami, V., Psikologi, J., Pendidikan, I., & Padang, U. N. (2021). Analisis Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Universitas Negeri Padang Selama Pandemi Covid-19. 3(3), 265–271. http://ejournal.pamaaksara.org/index.php/sohum




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jumantik.v9i1.14871

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ance Siallagan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.