Tracing the Traces of Culture Acculturation and Islamic Values: Sacred Traditions of the Dukuh Dalam Traditional Village Community in Cikelet Garut
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ajizah, A., Syihabuddin, S., & Kosasih, A. (2022). Potret Nilai-Nilai Islami Pada Kegiatan Praktikum Mikrobiologi. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 13(2), 240. https://doi.org/10.20527/quantum.v13i2.13698
Anggraeni, N., Sumarna, E., & Budiyanti, N. (2022). Strategi Guru dalam Membina Akhlak Mulia pada Siswa di Sekolah. Thawalib | Jurnal Kependidikan Islam, 4(1), 45–60.
Ansori, F. M., Rusmana, D., & Hakim, A. (2020). Kehidupan Keberagamaan Masyarakat Kampung Adat Dukuh Cikelet - Garut Jawa Barat. Al-Tsaqafa : Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 17(2), 221–232. https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v17i2.10455
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951
Astuti, D., & Hasibuan, N. (2023). Peran Nabi Muhammad sebagai Guru: Role Model dan Motivator. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 2987–2812. https://journal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/AHDAFhttps://doi.org/10.47766/ahdaf.v1i1.1655
Aulia, S. R. (2022). Nilai Religius dalam Novel Nikah Tanpa Pacaran Karya Asma Nadia: Kajian Sosiologi Sastra. Undas: Jurnal Hasil Penelitian Bahasa Dan Sastra, 18(2), 171. https://doi.org/10.26499/und.v18i2.4926
Budihardjo. (2007). Kemiskinan dalam perspektif al-Qur’an. Hermeneia, Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 6(2), 279–308.
Djamal, S. M. (2017). Pelaksanaan Nilai-nilai Ajaran Islam Dalam Kehidupan Masyarakat Di Desa Garuntungan Kecamatan Kindang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Adabiyah, 17(2), 161–179. https://doi.org/10.24252/jad.v17i1i2a5
Fikri, A. (2019). Pengaruh Globalisasi dan Era Disrupsi terhadap Pendidikan dan Nilai-Nilai Keislaman. Sukma: Jurnal Pendidikan, 3(1), 117–136. https://doi.org/10.32533/03106.2019
Herawati, N. (2021). Makna Tradisi Hajat Bumi Di Desa Blendung Purwadadi Subang Jawa Barat Tahun 2015-2019. Karmawibangga : Historical Studies Journal, 03(1), 40–53.
Mirdad, J., Helmina, H., & Admizal, I. (2022). Tradisi Ziarah Kubur: Motif Dan Aktivitas Penziarah Di Makam Yang Dikeramatkan. Khazanah, 12(1), 65–80. https://doi.org/10.15548/khazanah.v12i1.643
Muthia, C., Effendi, R., & HMZ, N. (2021). Nilai-Nilai Agama Islam dalam Budaya dan Adat Masyarakat Aceh. Jurnal Riset Komunikasi Penyiaran Islam, 1(1), 52–60. https://doi.org/10.29313/jrkpi.v1i1.170
Muthowah, A., Kiai, U., & Faqih, A. (2024). Pesan Dakwah melalui Akun Tiktok dalam Melestarikan Nilai Islam pada Gen Z. 6(1), 146–158.
Nur Shadiq Sandimula, Y. A. O. (2023). Zuhud dan Materialisme (Kajian Sufistik tentang Fungsi Harta) Nur Shadiq Sandimula. 3 No 1, 39–54. https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tsaqafah/article/view/2367,
Prasetyo, Y. (2020). Transformasi Nilai-Nilai Islam dalam Hukum Positif. Al-Ahkam Jurnal Ilmu Syari’ah Dan Hukum, 5(1), 91–106. https://doi.org/10.22515/alahkam.v5i1.1943
Samantho, A. Y. (2013). Garut Kota Illuminati. PT. Penerbit Ufuk.
Saputra, A., & Yuzarion. (2020). Pembentukan Konsep Diri Remaja Melalui Penanaman Nilai-Nilai Keislaman. Jurnal Al-Hikmah, 18(2), 151–156. https://doi.org/10.35719/alhikmah.v18i2.31
Saputri, Nuary, N. S., Hermawan, D., & Dwiatmini, S. (2021). Tradisi Mapag Menak Di Kampung Nagrak Kecamatan Pacet Kabupaten Bandung Jawa Barat. Jurnal Budaya Etika, 4(1), 35–48.
Somantri, M. M. M., Syahidin, S., & Sumarna, E. (2023). Nilai-Nilai Religius Pada Dasa Darma Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Civilization Research: Journal of Islamic Studies, 2(1), 38–57. https://doi.org/10.61630/crjis.v2i1.20
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan Research and Development. Alfabeta.
Suidat;, Milasari, E. Y., Nurasiah, N., Nurhaeni, S., & Wangsit, I. (2024). Jejak Sejarah Kehidupan Keberagamaan Masyarakat di Kampung Adat Dukuh Garut Jawa Barat. 4(1), 653–660.
Sunengsih, S. (2020). Membaca Shalawat dalam Perspektif Hadis. Jurnal Holistic Al-Hadis, 6(2), 148–169.
Susanti, S. (2019). Islam Dan Tantangan Globalisasi: Berbagai Paradigma Islam Dalam Menghadapi Globalisasi. Jurnal Keislaman, 5(2), 163–177.
Syahrul, N., & Saptawuryandari, N. (2022). Understanding the Representation of Islamic Values Through Three Fiction Works by Asma Nadia. Proceedings of the International Symposium on Religious Literature and Heritage (ISLAGE 2021), 644(Islage 2021), 48–55. https://doi.org/10.2991/assehr.k.220206.006
Sylviana, Z. (2018). Ziarah : antara Fenomena Mistik dan Komunikasi Spritual. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 10(1), 118. https://doi.org/10.30739/darussalam.v10i1.273
Wahyuddin. (2020). Pembidangan Ilmu Fiqih. Jurnal Pendidikan Kreatif, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24252/jpk.v1i2.20012
Wahyuni, N., & Fadriati, F. (2022). Integrasi Konsep Sabar Dalam Pendidikan Akhlak Dan Psikologi. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 5(2), 116. https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v5i2.2105
Wiradisastra, T., Masyitoh, M., & Ahmad, G. (2021). Development of Naga Village Traditional Community Empowerment Model Islamic Education Based. Asian Social Work Journal, 6(3), 20–27. https://doi.org/10.47405/aswj.v6i3.173
Yusof, A., & Kastolani. (2016). Relasi Islam dan Budaya Lokal: Studi Tentang Tradisi Nyadran. Kontemplasi, 4(1), 51–74.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v9i1.24194
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Nisa Lisyani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)
Published by Department of History of Islamic Civilization,
Sumatera Utara State Islamic University, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id
JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License