Implementation of Positive Discipline as an Effort to Overcome Bullying at Aisyiyah Surya Ceria Elementary School, Karanganyar
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Agustin, R. N., Utaminingsih, S., & Riswari, L. A. (2024). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Kelas Vi Melalui Kultur Sekolah. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 30(1), 1. https://doi.org/10.24114/jpbp.v30i1.55059
Ahmad, A.-H. F. A., & Muhammad, A. K. B. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Religius sebagai Upaya Mengatasi Bullyingdi MTs Al Amin Mojokerto. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 16(1). https://doi.org/10.35457/konstruk.v16i1.3404
Annisa, A., & Habiby, W. N. (2024). Implementasi Nilai Nilai Dasar Perdamaian Dalam Upaya Pencegahan Bullying Di Sekolah Ramah Anak. Anterior Jurnal, 23(2), 123–133. https://doi.org/10.33084/anterior.v23i2.6799
Apsari, F. (2015). Hubungan Antara Harga Diri dan Disiplin Sekolah Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja (Vol. 26).
Arikunto, S. (1993). Prosedur Penelitian Sejarah Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Ayundasari, L. (2022). Implementasi Pendekatan Multidimensional dalam Pembelajaran Sejarah Kurikulum Merdeka. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 16(1), 225. https://doi.org/10.17977/um020v16i12022p225-234
Diniaty, A. (2017). Dukungan Orangtua terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Al-Taujih : Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 3(1), 90–100. https://doi.org/10.15548/atj.v3i1.592
Gaite, T., & Suyatmi. (2018). Penanggulangan Perilaku Bullying Melalui Program Pembinaan Karakter (Studi Kasus pada Boarding School SMA Negeri Plus Provinsi Riau). Jurnal Pedagogika Dan Dinamika Pendidikan, 6(2). https://doi.org/https://doi.org/10.30598/pedagogikavol6issue2page107-114
Hana, W., Fidiya, A., Reza, E., & Uswatun, H. (2023). Peran Guru dalam Mengatasi Bullying Di Paud. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 163–173. https://doi.org/10.53515/cej.v4i2.5362
Junindra, A., Fitri, H., Desyandri, & Murni, I. (2022). Peran Guru terhadap Perilaku Bullying di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11134. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4204
Khasanah, S. U., Mahrudin, A., & Suherman, I. (2024). Perundungan di SMAN 7 Kota Bogor Implementation of Character Education as an Effort to Prevent Bullying at SMAN 7 Bogor City. Jurnal Sosial Humaniora, 2(5).
Nasri, H., Adnan, S. A., & Sulvinajayanti. (2020). Pengasuhan Disiplin Positif Islami (Perspektif Psikologi Komunikasi Keluarga). Sulawesi Selatan: Penerbit Aksara Timur.
Nisma, & Nelliraharti. (2024). Peran Guru Dalam Mengatasi Bullying Di Sekolah Dasar. Journal of Education Science (JES), 10(1). https://doi.org/https://doi.org/10.33143/jes.v10i1.3780
Nur Efendi, & Muh Ibnu Sholeh. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85. https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25
Octaviani, N., Darmiyanti, A., & Bintang Kejora, M. T. (2022). Upaya Penanganan Tindakan Bullying melalui Penerapan Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas VII di MTs Al-Ikhlas Proklamasi Karawang. Fondatia, 6(3), 513–525. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i3.2024
Prabowo, A. S., & Cahyawulan, W. (2016). Pendekatan Behavioral: Dua Sisi Mata Pisau. INSIGHT: JJurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 15. https://doi.org/10.21009/INSIGHT.051.03
Resmani dan Agustina, R. (2014). Hubungan Antara Kebiasaan Membaca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 69 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 200.
Rika Saraswati, & Venatius Hadiyono. (2020). Pencegahan Perundungan/Bullying di Institusi Pendidikan: Pendekatan Norma Hukum dan Perubahan Perilaku. Jurnal Hukum Politik Dan Kekuasaan, 1(1), 1–15.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitaitf, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Victorynie, I. (2017). Mengatasi Bullying Siswa Sekolah Dasar Dengan Menerapkan Manajemen Kelas Yang Efektif. Pedagogik : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(I), 28–41. https://doi.org/10.33558/pedagogik.v5ii.1273
Zilvad, L. (2023). Strategi Guru Dalam Mengatasi Perilaku Perundungan (Bullying) melalui Pendidikan Karakter (Vol. 13). Universitas Jambi.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v8i2.22115
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Nur Ayu Setyariza, Muhammad Jafar Nashir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)
Published by Department of History of Islamic Civilization,
Sumatera Utara State Islamic University, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id
JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License