The Role of Islamic Religious Education in Strengthening the Faith, Manners and Character of Students at Kuttab Ibnu Abbas Karanganyar
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Darmana, A. (2016). Internalisasi Nilai Tauhid Dalam Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan Islam, 27(1), 66. https://doi.org/10.15575/jpi.v27i1.496
Farmawati, C. (2021). Penguatan Iman Pecandu Narkoba Melalui Psikoterapi Islam Berbasis Tradisi Sufisme. Al-Qalb : Jurnal Psikologi Islam, 12(2), 133–148.
Fathurrahman, F. (2018). Eksistensi Kuttab dan Masjid Sebagai Institusi Pendidikan pada Masa Pertumbuhan Islam. KREATIF: Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 15(1), 56–74. https://doi.org/10.52266/kreatif.v15i1.92
Ghifari, A. Al. (2022). Dinamika Lembaga Pendidikan Islam Klasik : Menyoroti Kuttab, Madrasah Nizhamiyah, hingga Al Azhar. Banyumas: Wawasan Ilmu.
Haris, M. (2015). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Prof. H. M Arifin. Ummul Qura, 6(2).
Haryanto, H. (2021). Konsep Pendidikan Adab dalam Kitab Al-Jâmi’ Al-Ṣaḥîḥ Karya Imam Al-Tirmiżî dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Nasional. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 42. https://doi.org/10.32832/tawazun.v14i1.4009
Jeniati, H., Sutarto, S., & Noviyenty, L. (2023). Penguatan Nilai-Nilai Pendidikan Islam di Madrasah Diniyah Awaliyah Kabupaten Kepahiang. Jurnal Literasiologi, 9(4). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v9i4.552
Latifah, E. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Karakter Siswa. Jurnal Tahsinia, 4(1), 40–48. https://doi.org/10.57171/jt.v4i1.357
M. Arief Affandi. (2020). Kuttab dan Institusi Pendidikan Islam Pra-Lahirnya Sistem Madrasah. Taujih: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 40–60. https://doi.org/10.53649/taujih.v2i2.82
Muhammad Haris. (2015). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Prof. H.M Arifin. Ummul Quro, 6(Jurnal Ummul Qura Vol VI, No 2, September 2015), 1–19.
Nabila. (2021). Tujuan Pendidikan Islam. 7(3), 6.
Nata, A. (2020). Penguatan materi dan metodologi Pendidikan Agama Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 244. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v9i2.3366
Nirwati, P. (2021). Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Kompetensi Guru Dan Budaya Sekolah Terhadap Mutu Sd Negeri Di Kecamatan …. Jurnal Pendidikan, 1(1), 1–16.
Noer, M. A., & Sarumpaet, A. (2017). Konsep Adab Peserta Didik dalam Pembelajaran menurut Az-Zarnuji dan Implikasinya terhadap Pendidikan karakter di Indonesia. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 181–208. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1028
Palopo, I. (2021). Islam Terpadu Darussalam.
Permana, F. (2018). Pendidikan Islam dan Pengajaran Bahasa Arab pada Masa Dinasti Umayyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 47. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.74
Prasetiya, B., Rofi, S., & Setiawan, B. A. (3 C.E.). Penguatan Nilai Ketauhidan dalam Praksis Pendidikan Islam. Journal of Islamic Education (JIE), 1.
Rachmawati, D. E., & Purwandari, E. (2022). Proses Ta’dib sebagai penguatan aplikasi pendidikan Islam di Indonesia: Pendekatan Systematic Literature Review. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 175. https://doi.org/10.32832/tawazun.v15i2.7272
Rafid, R. (2018). Konsep Kepribadian Muslim Muhammad Iqbal Perspektif Pendidikan Islam Sebagai Upaya Pengembangan dan Penguatan Karakter Generasi Milenial. 2(7), 711–718.
Rakhmanita, A. (2015). Pengaruh Harga, Promosi, Lokasi dan Sarana terhadap Proses Keputusan Memilih Sekolah pada Sekolah Alam Tangerang. Widya Cipta, 7(2), 114–123.
Setiawan, F., Hutami, A. S., Riyadi, D. S., Arista, V. A., & Al Dani, Y. H. (2021). Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 1–22. https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1.2809
Sofanudin, A. (2022). Kuttab al-Fatih: New Phenomenon of Islamic Education Model in Indonesia. Journal of Positive School Psychology, 6(3), 1964–1975.
Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Suharsimi, A. (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Surikno, H., Novianty, S. N., & Miska, R. (2022). Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Makna, Dasar, dan Tujuan Pendidikan Islam di Indonesia. Al Mau’izhah, XI(1), 225–256.
Thowaf, S. M., Hidayah, M., & Arikhah, A. (2015). Penguatan Iman Melalui Penghayatan Agama dan Ketrampilan Ekonomi Kreatif dengan Pemanfaatan Teknologi Kimia Rumah Tangga Untuk Warga Tambak Lorok Semarang Utara. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 15(1). https://doi.org/https://doi.org/10.21580/dms.2015.151.736
Waluyo, A. (2018). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik di SMPIT Harapan Ummat Kabupaten Purbalingga”. Repository IAIN Purwokerto, 1–41.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v8i2.21554
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 M. Sanusi, Sukari Sukari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)
Published by Department of History of Islamic Civilization,
Sumatera Utara State Islamic University, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id
JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License