The Role of Islamic Religious Education in Strengthening the Faith, Manners and Character of Students at Kuttab Ibnu Abbas Karanganyar

M. Sanusi, Sukari Sukari

Abstract


The strengthening of faith, manners, and character in students is an urgent matter for today's learners. The purpose of this research is to describe the reinforcement of faith, manners, and character of students through Islamic education at Kuttab Ibnu Abbas Karanganyar. This study is a type of field research. The research approach used is a qualitative descriptive approach, addressing the issues found. To obtain valid data to support the research, this study applies observation, interviews, and documentation methods in data collection. The data analysis technique uses the Milles Hubberman approach, which includes data reduction, data display, and drawing conclusions. The results of the research at Kuttab Ibnu Abbas Karanganyar show that: 1) Islamic education plays a crucial role in strengthening the faith, manners, and character of students; 2) The implementation of a well-planned, organized, and systematic Islamic education learning process has proven to support the reinforcement of students' faith, manners, and character; 3) The integration of Islamic values into general subjects, extracurricular activities, and skills is a supporting factor in the success of Islamic education, which impacts the strengthening of students' faith, manners, and character; 4) Faith, manners, and character are the main and essential variables in realizing the goals of national education and Islamic education simultaneously.

Keywords


Faith; Manners; Character; Islamic education.

Full Text:

PDF

References


Darmana, A. (2016). Internalisasi Nilai Tauhid Dalam Pembelajaran Sains. Jurnal Pendidikan Islam, 27(1), 66. https://doi.org/10.15575/jpi.v27i1.496

Farmawati, C. (2021). Penguatan Iman Pecandu Narkoba Melalui Psikoterapi Islam Berbasis Tradisi Sufisme. Al-Qalb : Jurnal Psikologi Islam, 12(2), 133–148.

Fathurrahman, F. (2018). Eksistensi Kuttab dan Masjid Sebagai Institusi Pendidikan pada Masa Pertumbuhan Islam. KREATIF: Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 15(1), 56–74. https://doi.org/10.52266/kreatif.v15i1.92

Ghifari, A. Al. (2022). Dinamika Lembaga Pendidikan Islam Klasik : Menyoroti Kuttab, Madrasah Nizhamiyah, hingga Al Azhar. Banyumas: Wawasan Ilmu.

Haris, M. (2015). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Prof. H. M Arifin. Ummul Qura, 6(2).

Haryanto, H. (2021). Konsep Pendidikan Adab dalam Kitab Al-Jâmi’ Al-Ṣaḥîḥ Karya Imam Al-Tirmiżî dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Nasional. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 42. https://doi.org/10.32832/tawazun.v14i1.4009

Jeniati, H., Sutarto, S., & Noviyenty, L. (2023). Penguatan Nilai-Nilai Pendidikan Islam di Madrasah Diniyah Awaliyah Kabupaten Kepahiang. Jurnal Literasiologi, 9(4). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v9i4.552

Latifah, E. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Karakter Siswa. Jurnal Tahsinia, 4(1), 40–48. https://doi.org/10.57171/jt.v4i1.357

M. Arief Affandi. (2020). Kuttab dan Institusi Pendidikan Islam Pra-Lahirnya Sistem Madrasah. Taujih: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 40–60. https://doi.org/10.53649/taujih.v2i2.82

Muhammad Haris. (2015). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Prof. H.M Arifin. Ummul Quro, 6(Jurnal Ummul Qura Vol VI, No 2, September 2015), 1–19.

Nabila. (2021). Tujuan Pendidikan Islam. 7(3), 6.

Nata, A. (2020). Penguatan materi dan metodologi Pendidikan Agama Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 244. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v9i2.3366

Nirwati, P. (2021). Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Kompetensi Guru Dan Budaya Sekolah Terhadap Mutu Sd Negeri Di Kecamatan …. Jurnal Pendidikan, 1(1), 1–16.

Noer, M. A., & Sarumpaet, A. (2017). Konsep Adab Peserta Didik dalam Pembelajaran menurut Az-Zarnuji dan Implikasinya terhadap Pendidikan karakter di Indonesia. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 181–208. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1028

Palopo, I. (2021). Islam Terpadu Darussalam.

Permana, F. (2018). Pendidikan Islam dan Pengajaran Bahasa Arab pada Masa Dinasti Umayyah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 47. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.74

Prasetiya, B., Rofi, S., & Setiawan, B. A. (3 C.E.). Penguatan Nilai Ketauhidan dalam Praksis Pendidikan Islam. Journal of Islamic Education (JIE), 1.

Rachmawati, D. E., & Purwandari, E. (2022). Proses Ta’dib sebagai penguatan aplikasi pendidikan Islam di Indonesia: Pendekatan Systematic Literature Review. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 175. https://doi.org/10.32832/tawazun.v15i2.7272

Rafid, R. (2018). Konsep Kepribadian Muslim Muhammad Iqbal Perspektif Pendidikan Islam Sebagai Upaya Pengembangan dan Penguatan Karakter Generasi Milenial. 2(7), 711–718.

Rakhmanita, A. (2015). Pengaruh Harga, Promosi, Lokasi dan Sarana terhadap Proses Keputusan Memilih Sekolah pada Sekolah Alam Tangerang. Widya Cipta, 7(2), 114–123.

Setiawan, F., Hutami, A. S., Riyadi, D. S., Arista, V. A., & Al Dani, Y. H. (2021). Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 1–22. https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1.2809

Sofanudin, A. (2022). Kuttab al-Fatih: New Phenomenon of Islamic Education Model in Indonesia. Journal of Positive School Psychology, 6(3), 1964–1975.

Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Suharsimi, A. (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Surikno, H., Novianty, S. N., & Miska, R. (2022). Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Makna, Dasar, dan Tujuan Pendidikan Islam di Indonesia. Al Mau’izhah, XI(1), 225–256.

Thowaf, S. M., Hidayah, M., & Arikhah, A. (2015). Penguatan Iman Melalui Penghayatan Agama dan Ketrampilan Ekonomi Kreatif dengan Pemanfaatan Teknologi Kimia Rumah Tangga Untuk Warga Tambak Lorok Semarang Utara. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 15(1). https://doi.org/https://doi.org/10.21580/dms.2015.151.736

Waluyo, A. (2018). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik di SMPIT Harapan Ummat Kabupaten Purbalingga”. Repository IAIN Purwokerto, 1–41.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v8i2.21554

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 M. Sanusi, Sukari Sukari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)

Published by Department of History of Islamic Civilization,
Sumatera Utara State Islamic University, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id

JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License