PENANAMAN SIKAP TOLERANSI SOSIAL SISWA MELALUI PEMBELAJARAN IPS PADA KELAS VIII DI SMP ISLAM PLUS AL IKHLAS TAQWA
Abstract
The purpose of this research is to describe 1) Cultivation of social tolerance attitudes of students through social studies learning class VIII at SMP Islam Plus Al Ikhlas Taqwa, and 2) Supporting and inhibiting factors for the cultivation of tolerance attitudes of VIII grade students at Al Ikhlas Taqwa Islamic Plus Junior High School. This research methodology uses qualitative methods. The data collection technique is through observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used is data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that 1) Cultivation of social tolerance attitudes of students through social studies learning is by linking social studies learning materials with the material Plurality of Indonesian Society, by studying the material then students can understand to be tolerant, and on the material students can discuss it in groups, and by providing a good example in tolerance. 2) The driving factors in instilling tolerance are school policies, a sense of caring, and respect for differences. The inhibiting factors are selfishness and choice in making friends.
Keywords: Social Tolerance Attitude, Social Studies Learning
References
Anam, K. (2022). Peran guru IPS dalam menanamkan sikap toleransi sosial siswa Kelas VII di SMP Wachid Hasyim 7 Surabaya. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Buono, G. S., & Nisa, A. N. S. (2023). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM PEMBELAJARAN IPS DI SMP KARANGTURI SEMARANG. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 5(1), 53–65.
Dini Nur Fadhillah. Peran Pelatihan Penguatan Toleransi Sosial Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol 29, No.2, Desember 2019.
Departemen Agama RI,2008.
Farida, N. (2018). METODE PENELITIAN KUALITATIF dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Cakra Books, 1(1), 305.
Farouk, M. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Toleransi Beragama Melalui Pembelajaran Tematik. Ambarsa: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 136–154.
Ifkar, M. (2023). Toleransi Beragama Menurut Maftuh Basyuni. UIN Ar-raniry Banda Aceh.
Kusumastuti, A dan Khoiron, A. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif.Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).
Kurniawan, D. A., Astalini, A., Kurniawan, N., & Pathoni, H. (2019). Analisis korelasi sikap siswa dan disiplin siswa terhadap IPA pada Siswa SMP Provinsi Jambi. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 5(2), 59–71.
Moleong Lexy.2019. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Moleong Lexy. (2017). Metode Penelitian Kualitatif (Bandung:Remaja Rosdakarya.
Muhammad Muchsin A.( (2016) Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Meningkatkan Etika Siswa Di Kelas VII MTs N Denanyar Jombang. UIN Malang: Skripsi.
Mukhlisin,M., Puspitasari R,. & Khomarudin. (2022). Pengembangan sikap Toleransi dalam Perbedaan Pendapat Melalui Discovery Learning pada Pembelajaran IPS Terhadap Siswa SMP. JURNAL PENDIDIKAN IPS. 12.(01). https://doi.org/10.37630/jpi.v12i1.757
Mundiasari, K. (2022). Pola Hubungan Antar Manusia Sebagai Insan Pendidikan. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 12(II).
Nugroho, E. W., Effendi, M. S., & Septian, R. Y. (2022). PENANAMAN PENDIDIKAN TOLERANSI DALAM PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK. INCARE : International Journal of Educational Resources, 03(03).
Octavia, S. A. (2019). Sikap dan kinerja guru profesional. Deepublish.
Purwanto Ngalim. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rapika, S., & Sari, A. P. (2019). Pengaruh Kepribadian Dan Kemampuan Intelektual Terhadap Kompetensi Guru Di Smkn 3 Kota Bengkulu. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(2), 64–76. https://doi.org/10.33369/insight.12.2.64-76
Rahmawati. I. 2017. Pengintegrasian Nilai-Nilai Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Magistra. 29 (100).
Rismayani, L. D., Kertih, I. W., & Sendratari, L. P. (2020). Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(1), 8–15.
Saridevita, A., Destiyantari, S., Asshiddiq, A., & Suherdi, D. A. (2020). Mengidentifikasi Rasa Ingin Tahu Siswa Terhadap Pelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 75–82.
Septiani, B., & Djuhan, M. W. (2021). Upaya guru meningkatkan sikap sosial siswa melalui metode diskusi pada mata pelajaran IPS. Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia (JIIPSI), 1(2), 61–78.
Setiani, T., & Hermawan, M. A. H. (2021). Nilai-Nilai kemanusiaan dan pendidikan toleransi beragama dalam film Bajrangi Bhaijaan. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 105–122.
Sholeh, A. R. (2021). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Kearifan Lokal Sadranan di Boyolali. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(1), 1–10. https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1602
Soryani Sri. (2015) Penanaman Sikap Toleransi Di Kelas V SD Negeri Siryono III Kecamatan Playen Kabupaten Gunung Kidul (Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta,).
Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Metode PAKEM. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 350–361. https://doi.org/10.36418/japendi.v1i3.33
Sugiyono. (2020) Metode Penelitian kualitatif, (Bandung: Alfabeta).
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. deeppublisher.
Sugiyono, P. D. (2017). Metode penelitian bisnis: pendekatan kuantitatif, kualitatif, kombinasi, dan R&D. Penerbit CV. Alfabeta: Bandung, 225, 87.
Syaibani, I. A., & Salik, M. (2021). PENDIDIKAN TOLERANSI ANTAR UMAT BERAGAMA MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (MENELUSURI PEMIKIRAN GUS DUR). AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 4(2), 120–142.
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/islamijah.v5i3.22223
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by: