KAJIAN PEMIKIRAN ERIK ERIKSON TENTANG PERKEMBANGAN RELIGIUS ANAK USIA KANAK-KANAK
Abstract
This study aims to explore Erik H. Erikson’s ideas on the psychosocial development of children and their relevance to religious growth. Erikson’s theory, which highlights eight stages of human development particularly early childhood suggests that children’s religious experiences are closely linked to the formation of trust, autonomy, and initiative. This research employs a qualitative approach through a literature study. The findings indicate that children’s religious development cannot be separated from their psychosocial dynamics, emphasizing the vital role of parents and the surrounding environment in nurturing religious values.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahyani, L. N., Astuti, R. D., & Pramono, R. B. (2017). Analisis Dan Pengukuran Kesiapan Sekolah Anak Taman Kanak Kanak. In Jurnal Psikologi Perseptual (Vol. 2, Issue 2, pp. 88–97). Universitas Muria Kudus. https://doi.org/10.24176/perseptual.v2i2.2673
Andini, Y. T. (2022). KETERLIBATAN ORANG TUA DALAM PEMBELAJARAN DARING DI TAMAN KANAK-KANAK AN-NUR KECAMATAN GLENMORE KABUPATEN BANYUWANGI. In JURALIANSI: Jurnal Lingkup Anak Usia Dini (Vol. 3, Issue 1, pp. 18–24). Institute Agama Islam Al-Qolam. https://doi.org/10.35897/juraliansipiaud.v3i1.759
Andriani, A., & Putrie, C. A. R. (2021). Pengaruh Strategi Peningkatan Pengawasan Lingkungan Taman Kanak-Kanak (TK) terhadap Perkembangan Anak di PAUD Kusuma. In INTELEKTIUM (Vol. 2, Issue 2, pp. 224–227). Neolectura. https://doi.org/10.37010/int.v2i2.421
Astuti, Y. D. (2004). Pendidikan Anak Usia Dini di Indonesia: Permasalahan Kurikulum Taman Kanak Kanak. In Psikologika : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi (Vol. 9, Issue 18). Universitas Islam Indonesia (Islamic University of Indonesia). https://doi.org/10.20885/psikologika.vol9.iss18.art3
Aulia, A., & Batubara, S. (2019). Perbedaan Perkembangan Motorik Antara Anak Taman Kanak Kanak di Daerah Perkotaan dan Pedesaan Menggunakan Instrument Denver II. In Best Journal (Biology Education, Sains and Technology) (Vol. 2, Issue 2, pp. 48–55). Universitas Islam Sumatera Utara. https://doi.org/10.30743/best.v2i2.1818
Barus, A., & Sit, M. (2024). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM PENGEMBANGAN AGAMA ISLAM DAN AKHLAK ANAK DI TAMAN KANAK-KANAK ISLAM TERPADU NURUL ILMI. In Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak (Vol. 10, Issue 2, p. 273). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry. https://doi.org/10.22373/bunayya.v10i2.25516
Fitriyanti, N. (2023). Pendidikan Agama Bagi Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita di Taman Kanak-kanak Dharma Wanita Persatuan Waru Sidoarjo. In WALADI (Vol. 1, Issue 2, pp. 1–28). Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Ibrohimy Bangkalan. https://doi.org/10.61815/waladi.v1i2.320
Hafrison, M., Qur’ani, V. Z., Fadhilah, H., Fadly, M., Hazani, H., & Putra, H. J. (2025). Mural Sebagai Pendukung Perkembangan Kreativitas Anak di Taman Kanak - Kanak Pertiwi Desa Piruko Timur, Nagari Sitiung. In Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial (Vol. 3, Issue 5, pp. 246–257). Asosiasi Riset Ilmu Manajemen dan Bisnis Indonesia. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i5.2206
Juwita, D. R., Syarif, A., & Saputra, K. (2025). Persepsi Orang Tua tentang Peran Pendidikan Jasmani dalam Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak PGRI Desa Samba Bakumpai. In INTELEKTIUM (Vol. 6, Issue 1, pp. 40–45). ELENA (Elaborium Elevasi Indonesia). https://doi.org/10.37010/int.v6i1.2037
Khusnan, A. (2019). Psikologi Kanak-Kanak Awal Dan Akhir Prespektif Islam. In Fikroh: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam (Vol. 9, Issue 1, pp. 69–81). Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Al-Azhar Menganti Gresik. https://doi.org/10.37812/fikroh.v9i1.48
Latif, M. A., Kusumawardani, N., Ayuni, N., A, T. M. S., & Febriayanti, H. (2024). Modifikasi Perilaku Anak Usia Dini: Problematika Anak ADHD. In Nak-Kanak: Journal of Child Research (Vol. 1, Issue 2, pp. 83–93). University of Trunojoyo Madura. https://doi.org/10.21107/njcr.v1i2.61
Latipah, N. (2014). Metode penelitian psikologi. Penerbit Deepublish.
Lustiawati. (2022). Kerjasama Guru Dan Orangtua Dalam Proses Pengembangan Kecerdasan Sosial Emosional Anak Usia Dini Kelompok B Usia 5-6 Tahun Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Taman Kanak-Kanak. In Journal of Educational Research (Vol. 1, Issue 2, pp. 299–320). Center for Religious Studies and Social Empowerment Foundation. https://doi.org/10.56436/jer.v1i2.140
Maftuchatunni’mah, A., & Nasir, M. (2022). KESADARAN ORANG TUA TENTANG PENTINGNYA PENDIDIKAN POLA ASUH UNTUK PERKEMBANGAN ANAK USIA DINI DI RA MUSLIMAT ADIKARTO MUNTILAN MAGELANG. In Al Athfal : Jurnal Kajian Perkembangan Anak dan Manajemen Pendidikan Usia Dini (Vol. 5, Issue 1, pp. 51–58). STAINU Purworejo. https://doi.org/10.52484/al_athfal.v5i1.292
Maghfiroh, N. T., & Sugito, S. (2021). Perilaku Bullying pada Anak di Taman Kanak-kanak. In Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (Vol. 6, Issue 3, pp. 2175–2182). Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1845
Mokalu, V. R., & Boangmanalu, C. V. J. (2021). Teori Psikososial Erik Erikson: Implikasinya Bagi Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah. Vox Edukasi, 12(2), 548423.
Nasution, M. S. (2021). KONSEP DASAR PENGEMBANGAN PSIKOLOGI SOSIAL EMOSIONAL ANAK USIA DINI MENURUT ERIK H. ERIKSON. Center for Open Science. https://doi.org/10.31219/osf.io/jy9k5
Paujiah, T. S., Muslihin, H. Y., & Rahman, T. (2022). PERAN LINGKUNGAN DALAM MENSTIMULASI PERKEMBANGAN BAHASA SERTA MENUMBUHKAN KARAKTER ANAK USIA DINI. In PELANGI: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Islam Anak Usia Dini (Vol. 4, Issue 1, pp. 103–122). IAI Muhammadiyah Bima. https://doi.org/10.52266/pelangi.v4i1.821
Rodliyah, S. (2020). IMPLIKASI PENANAMAN NILAI-NILAI DASAR AGAMA ISLAM TERHADAP PERILAKU ANAK DI TAMAN KANAK-KANAK (TK) “AL-AMIEN” KABUPATEN JEMBER. In An-Nisa Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman (Vol. 13, Issue 2, pp. 333–355). IAIN Jember. https://doi.org/10.35719/annisa.v13i2.36
Rusmalita, S. (2017). Internalisasi Nilai-Nilai Dakwah pada Anak Usia Dini di Taman Kanak Islam Terpadu (TKIT) Al Karima. In Al-Hikmah (Vol. 11, Issue 2). IAIN Pontianak. https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v11i2.850
Saputra, A. S. A., & Suryandi, L. S. L. (2021). PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI DALAM PERSPEKTIF VYGOTSKY DAN IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN. In PELANGI: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Islam Anak Usia Dini (Vol. 2, Issue 2, pp. 198–206). IAI Muhammadiyah Bima. https://doi.org/10.52266/pelangi.v2i2.582
Sari, D. P., & Izzati, I. (2022). Pelaksanaan Pengembangan Kemampuan Emosi Di Taman Kanak-kanak Islam Al-Azhar Padang. In Jurnal Pendidikan AURA (Anak Usia Raudhatul Atfhal) (Vol. 3, Issue 2, pp. 26–38). Institut Agama Islam Hamzanwadi NW Pancor Lombok Timur. https://doi.org/10.37216/aura.v3i2.717
Sari, S. Y. (2017). Tinjauan Perkembangan Psikologi Manusia pada Usia Kanak-Kanak dan Remaja. In PRIMARY EDUCATION JOURNAL (PEJ) (Vol. 1, Issue 1, pp. 46–50). Universitas Islam Negeri (UIN) Sultan Thaha Saifuddin Jambi. https://doi.org/10.30631/pej.v1i1.3
Syah, I. J., & Anjani, N. A. G. (2022). METODE PENANAMAN NILAI-NILAI MORAL DAN AGAMA ANAK USIA DINI TAMAN KANAK-KANAK AISYIYAH MANTUP LAMONGAN. In JCE (Journal of Childhood Education) (Vol. 6, Issue 1, p. 206). Universitas Islam Lamongan. https://doi.org/10.30736/jce.v6i1.1096
Tamisa, A. (2017). LATAR BELAKANG KECEMASAN ANAK PRA SEKOLAH KASUS A (IM) SISWA TAMAN KANAK-KANAK AR-RAHMAH PALEMBANG. In Psikis : Jurnal Psikologi Islami (Vol. 2, Issue 2). State Islamic University of Raden Fatah Palembang. https://doi.org/10.19109/psikis.v2i2.1184
Umam, K., & Gumiandari, S. (2023). Telaah Pemikiran Jean Piaget Dan Al-Ghazali Tentang Perkembangan Kognisi Anak. In Khulasah : Islamic Studies Journal (Vol. 5, Issue 2, pp. 61–70). Sekolah Tinggi Agama Islam Pangeran Dharma Kusuma Segeran Indramayu. https://doi.org/10.55656/kisj.v5i2.98
Walhadi, W., Putra, P., & Neli, N. (2025). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Negeri Alam Kota Singkawang. In Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini (Vol. 5, Issue 1, pp. 40–51). Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Kifayah Riau. https://doi.org/10.53398/arraihanah.v5i1.643
Wulandari, T. M., Anggraini, Z. E. Y., & Utami, R. (2022). Perkembangan Sosial Anak Usia Sekolah Dimasa Pandemi Covid-19 Dengan Pendekatan Teori Erik H. Erikson. In MEDICAL JURNAL OF AL-QODIRI (Vol. 7, Issue 2, pp. 103–110). STIKES Bhakti Al-Qodiri. https://doi.org/10.52264/jurnal_stikesalqodiri.v7i2.168
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/hijri.v12i2.26255
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Hijri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Organizational Collaboration:
Hijri: Jurnal Manajemen Kependidikan dan Keislamanhas been indexed by:
Jurnal Hijri by Program Studi Manajemen Pendidikan Islam FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.