PENDEKATAN HOLISTIK DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA DIGITAL

Masrizal Masrizal

Abstract


The digital era has brought significant changes to the education system, including Islamic religious education (PAI). Advances in information technology have opened up great opportunities to expand access, enrich learning methods, and deepen religious understanding. However, challenges such as moral degradation, unfiltered information flows, and changes in social interaction patterns require a comprehensive approach. This article discusses the concept of a holistic approach in Islamic religious education in the digital age, which integrates cognitive, affective, and psychomotor dimensions by leveraging technology wisely. This approach is expected to produce students who are not only intellectually intelligent but also spiritually mature, morally upright, and prepared to face global challenges.

Keywords


Islamic religious education, holistic approach, digital age

Full Text:

PDF

References


Abdurroziq, A., & Hanif, M. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Perkembangan Holistik Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di MTs MINAT Kesugihan Cilacap. In Jurnal Dirosah Islamiyah (Vol. 6, Issue 3, pp. 706–722). Institut Agama Islam Nasional Laa Roiba Bogor. https://doi.org/10.47467/jdi.v6i3.2651

Aulia, M. H., Supriadi, U., & Budiyanti, N. (2024). HAKIKAT MANUSIA DALAM AL-QUR`AN DAN PANCASILA: IMPLIKASI TERHADAP PENDEKATAN HOLISTIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM. In Kreatifitas Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam (Vol. 13, Issue 2, pp. 147–167). STAI Diniyah Pekanbaru. https://doi.org/10.46781/kreatifitas.v13i2.1235

Averoezy, F. (2021). Peranan Pendidikan Agama Islam Dalam Menjaga Kerukunan Umat Beragama. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 14–27.

Barkati, A., & Cahyadi, A. (2024). Teknologi Sebagai Pendekatan Dalam Optimalisasi Pendidikan Agama Islam (PAI). In Jurnal Pendidikan Agama Islam (Vol. 3, Issue 1, p. 173). Universitas Garut. https://doi.org/10.52434/jpai.v3i1.3739

Eryandi, E. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pendidikan Karakter di Era Digital. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan …. https://ejournal.stais-garut.ac.id/index.php/kaipi/article/view/27

Fathanah, I., Hanifa, Z. A., & ... (2025). PERAN GURU DALAM MENJAGA PENDIDIKAN NASIONAL DAN NILAI AGAMA DI ERA DIGITAL. … Ilmiah Pendidikan. http://siakad.univamedan.ac.id/ojs/index.php/pedagogi/article/view/967

Fitriana, R., & Mustofa, T. A. (2023). Teknik evaluasi kognitif dalam pembelajaran pendidikan agama islam di SMK Negeri 6 Surakarta. In At Turots: Jurnal Pendidikan Islam (pp. 976–983). Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta. https://doi.org/10.51468/jpi.v5i2.312

Halawa, D. T., Stevanus, K., & Yulianto, T. (2024). Pendekatan Pendidikan Agama Kristen Anak: Parenting Anak dalam Keluarga Kristen di Era Teknologi Digital. In HARVESTER: Jurnal Teologi dan Kepemimpinan Kristen (Vol. 9, Issue 1, pp. 92–105). Sekolah Tinggi Teologi Internasional Harvest, Semarang. https://doi.org/10.52104/harvester.v9i1.186

Ilmi, M. D., & Ashari, M. Y. (2024). Metode, Model dan Pendekatan Evaluasi dalam Pendidikan Islam. In Jurnal Budi Pekerti Agama Islam (Vol. 2, Issue 1, pp. 27–40). Asosiasi Riset Ilmu Manajemen dan Bisnis Indonesia. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i1.52

Kahfi, A., Kuraesin, T., Wafa, W., Fudholi, A., & Umam, H. (2023). Optimalisasi Teknologi Digital dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menggunakan Chatgpt di SMK Insan Tazakka. In An-nida: Jurnal Pendidikan Islam (Vol. 12, Issue 1, pp. 17–28). Universitas Islam Nusantara. https://doi.org/10.30999/an-nida.v12i1.3046

Kalalo, J., Suoth, V. N., Komaling, O. N., Timbuleng, N. M., & Rumbay, S. (2025). Pendekatan Holistik Pendidikan Agama Kristen Dalam Hubungannya dengan Psikologi Remaja. In Educatio Christi (Vol. 6, Issue 1, pp. 65–75). Fakultas Teologi Universitas Kristen Indonesia Tomohon. https://doi.org/10.70796/educatio-christi.v6i1.155

Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal …. https://www.pasca.jurnalikhac.ac.id/index.php/munaddhomah/article/view/250

Meida, E. F. (2022). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM KERANGKA KEMAJUAN TEKNOLOGI DIGITAL. In Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran (Vol. 7, Issue 1, p. 95). LPPM IKIP Mataram. https://doi.org/10.33394/jtp.v7i1.4759

Muhammad, I., & Ariani, S. (2021). Kognisi Taksonomi Bloom, Kurikulum 2013 dan Penerapannya dalam Pembelajaran Agama Islam di Indonesia. In Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam (Vol. 11, Issue 3, p. 425). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry. https://doi.org/10.22373/jm.v11i3.6303

Murtopo, A., Rahmaisyah, R., & Jusmaini, J. (2023). Peran Teknologi Pendidikan dalam Perspektif Merdeka Belajar di Era Digital 4.0. In Al-Afkar : Manajemen pendidikan Islam (Vol. 11, Issue 2, pp. 96–110). Universitas Islam Indragiri. https://doi.org/10.32520/al-afkar.v11i02.626

Muslimin, I. (2023). Meningkatkan Profesionalisme Guru Dengan Model, Pendekatan dan Teknik Supervisi Pendidikan di Era Society 5.0. In Ta lim Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Manajemen Pendidikan Islam (Vol. 2, Issue 1, pp. 33–49). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Kupang. https://doi.org/10.59098/talim.v2i1.877

Nasution, B. (2023). METODE PEMBELAJARAN DAN TEKNIK MENGAJAR DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ( PAI ) OLEH GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. In Khazanah Pendidikan (Vol. 17, Issue 1, p. 142). Lembaga Publikasi Ilmiah dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Purwokerto. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16027

Nuryana, A., Saepudin, A., & Khambali. (2022). Pengelolaan Pembelajaran Holistik pada Pelajaran Pendidikan Agama Islam di Kelas VII SMP Darul Hikam Bandung. In Bandung Conference Series: Islamic Education (Vol. 2, Issue 2, pp. 338–344). Universitas Islam Bandung (Unisba). https://doi.org/10.29313/bcsied.v2i2.3391

Priyanto, A. (2020). Pendidikan Islam dalam era revolusi industri 4.0. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam. http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/jpai/article/view/9072

Rahma, P. A. A., & Mufidah, V. N. (2025). Implementasi Teknologi Digital Dalam Pengelolaan Kelas Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. … Pendidikan …. http://ejournal.yayasanpendidikandzurriyatulquran.id/index.php/ihsan/article/view/488

Santoso, H. E. (2025). Integrasi Teknologi Deep Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Era Digital. In JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (Vol. 6, Issue 2, pp. 1476–1483). Yayasan Dharma Indonesia Tercinta (Dinasti). https://doi.org/10.38035/jmpis.v6i2.4041

Tefbana, D. M., Tari, E., & Lao, H. A. E. (2022). Implikasi Pendidikan Holistik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di SMP Kristen Rehobot Oebelo. In Didache: Journal of Christian Education (Vol. 3, Issue 1, p. 73). Sekolah Tinggi Teologi Simpson. https://doi.org/10.46445/djce.v3i1.537

Ulya, A. A., & Ulya, A. A. (2020). Konsep Pendidikan Islam Holistik Prof. Dr. Tuty Alawiyah serta relevansinya di Era Millenium. In LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan) (Vol. 11, Issue 2, p. 139). Alma Ata University Press. https://doi.org/10.21927/literasi.2020.11(2).139-149

Wahidah, E. (2024). Tinjauan Holistik Pertumbuhan Dan Perkembangan Peserta Didik; Implikasinya Terhadap Penyelenggaraan Pendidikan. In TA’DIB: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Vol. 2, Issue 2, pp. 154–175). Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Mas’udiyah Sukabumi. https://doi.org/10.69768/jt.v2i2.46

Widyastuti, I., & Dartim, D. (2025). Pemikiran al-Ghazali dalam pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam di era digital. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah …. https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id/index.php/jurnalideguru/article/view/1616




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/hijri.v10i2.25811

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hijri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 





Organizational Collaboration:

 

  

Hijri: Jurnal Manajemen Kependidikan dan Keislamanhas been indexed by:

             

  

 Jurnal Hijri by Program Studi Manajemen Pendidikan Islam FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

Flag Counter