SOCIAL LEADER DAN PERANNYA DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI KERJA GURU (STUDI PADA SMPN 4 BATAGUH)

Widy Noviani, Nor Azizah, Maya Madina, Aslamiah Aslamiah, Celia Cinantya

Abstract


This study aims to explore the best approach in improving teacher work motivation through the role of social leaders at SMP 4 Bataguh Kuala Kapuas Central Kalimantan. The methods used in this study are direct interviews, observations, and documentation studies. The principal of SMPN 4 Bataguh is the focus of this study. The methods used to test the collected data are (1) data reduction, (2) data presentation/display, and (3) verification or inference. The results of the study indicate that social leaders and their role in improving teacher work motivation can be started by providing an approach in the form of emotional and professional support so that teachers are more motivated. A social leader means someone who can communicate not only formally in front of many people, but also becomes a leader who can listen to what teachers need, support teacher performance/programs and others that certainly affect school progress. It is important for social leaders to promote a culture of appreciation and recognition in the school environment. Awards can be formal, such as awards for outstanding teachers, or informal, such as praise and daily recognition. The key to improving teacher work motivation through the role of social leaders is a human-centered approach

Keywords


social leader, personal approach, work motivation teacher

Full Text:

PDF

References


Budianto, B., Latif, M., & Wahyudi, W. (2025). Kompetensi Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Organisasi di Sekolah Muhammadiyah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 12(1), 51-63.

Cahyati, I. K., & Adelia, M. (2024). Kepemimpinan dan Budaya Organisasi: Kunci Optimalisasi Kinerja di Tempat Kerja. Indonesian Journal of Public Administration Review, 1(3), 14-14.

Devi, I., Sesmiarni, Z., Syafitri, A., Simbolon, A. M. Y., & Iswantir, I. (2023). Upaya Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Produktivitas Kerja Guru Di Mtss Tigo Nagari, Kabupaten Pasaman. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 14422-14433.

Febrian, M. A., & Nasution, M. I. P. (2024). Efektivitas Penggunaan Google Sites Sebagai Media Pembelajaran Kolaboratif: Perspektif Teoritis dan Praktis. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 152-159.

Lestari, B., & Pardimin, P. (2019). Manajemen kemitraan sekolah dengan dunia usaha dan industri untuk meningkatkan kompetensi lulusan SMK. Media Manajemen Pendidikan, 2(1), 113-113. https://doi.org/10.30738/mmp.v2i1.3652

Masadi, M., & Nurhadi, A. (2025). Studi Literatur Faktor Faktor Keputusan UMKM Tangerang dalam Memilih Ecommerce. Jurnal Manajemen & Pendidikan [JUMANDIK], 3(2), 66-72. https://doi.org/10.58174/jmp.Volume:3.N o:2.2025.186.Hal:66-72.

Mirsa, N. R. P., Herawati, E. S. B., & Widiyan, A. P. (2024). Peran Kepemimpinan Demokratis dalam Pengambilan Keputusan Lingkungan Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 820-830.

Mudarris, B., & Rizal, M. S. (2023). Manajemen Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Dan Karyawan Di SMA Nurul Jadid. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12), 10265-10271.

Nashar, A. F., Nabila, A., AS, K. L. F., Mahmudah, R. A., Suriansyah, A., & Aslamiah, A. (2025). PERAN ORANG TUA DAN MASYARAKAT DALAM MENDUKUNG PENDIDIKAN BERMUTU PADA SDN BENUA ANYAR 4 BANJARMASIN. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(8), 6191-6198.

Rahayu, S., & Kusmanto, A. (2024). PENGARUH GAYA KEPEMIMPINAN “SUPORTIF” TERHADAP KEPUASAN KERJA MELALUI MOTIVASI KERJA DAN KINERJA GURU SEBAGAI VARIABEL MEDIASI (Studi Pada Guru TK se-kecamatan Slawi Kabupaten Tegal). Magisma: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 12(2), 204-216.

Rakhmaniar, A. (2023). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dan Efikasi Komunikasi Pada Pemimpin Organisasi: Studi Kasus Pada Perusahaan Manufactur Dikota Bandung. SOSIAL: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS, 1(4), 52-63.

Sariah, D., Nugraha, M. S., & Rukmana, R. (2025). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Menurut Abraham Maslow pada Kinerja Guru di MTSN 6 Sumedang. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 5(1), 80-101.

Selvia, T. A., Putra, S. A., & Badrun, M. (2024). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Budaya Kerja Para Guru Sekolah Dasar. Manajemen Pendidikan, 209-223.

Sembiring, A. W., Damanik, A. S., Widya, K. A., & Suawandi, S. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Terhadap Inovasi dalam Organisasi Kewirausahaan. Wawasan: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 2(1), 231-238.

Soetopo, I., Kusmaningtyas, A., & Andjarwati, T. (2018). Pengaruh gaya kepemimpinan transformasional, karakteristik individu, lingkungan kerja terhadap motivasi kerja dan kinerja guru SMK Negeri 1 Tambelangan Sampang. JMM17: Jurnal Ilmu ekonomi dan manajemen, 5(02).

Tangko, R., Salempang, V. S., & Rasinan, D. (2024). Pengaruh Motivasi Intrinsik Dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Kinerja Karyawan Pada Pt. Melati Tunggal Intiraya. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 10(1), 301-308.

Wahyudi, A., Assyamiri, M. B. T., Al Aluf, W., Fadhillah, M. R., Yolanda, S., & Anshori, M. I. (2023). Dampak transformasi era digital terhadap manajemen sumber daya manusia. Jurnal Bintang Manajemen, 1(4), 99-111.

Wati, S., & Nurhasannah, N. (2024). Penguatan Kompetensi Guru Dalam Menghadapi Era Digital. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 10(2), 149-155.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/hijri.v14i1.24092

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hijri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 





Organizational Collaboration:

 

  

Hijri: Jurnal Manajemen Kependidikan dan Keislamanhas been indexed by:

             

  

 Jurnal Hijri by Program Studi Manajemen Pendidikan Islam FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

Flag Counter