MANAJEMEN PENINGKATAN KINERJA GURU SERTIFIKASI SEKOLAH DASAR

Janjuriana Janjuriana, Marwan Marwan, Siraj Siraj

Abstract


The purpose of this study is to analyze the management of improving the performance of certified teachers at SD Negeri 2 Syamtalira Bayu, Syamtalira Bayu District, North Aceh Regency. The specific objectives are: 1) analyzing the performance planning of certified teachers, 2) management of certified teacher performance, 3) monitoring and evaluation of certified teacher performance, and 4) problems found in the process of improving the performance of teacher certification This research method is descriptive qualitative research. The sample of this study is teachers and school principals. Data collection techniques are observation, interviews, and documentation. The results of the study explain that the principal's strategy in the planning, monitoring and evaluation stage of improving the performance of certified teachers is going well. The findings of problems in the process of increasing teacher certification are external problems consisting of several factors, including: lack of facilities and infrastructure in the form of inadequate internet networks and insufficient classrooms, lack of support from parents or guardians of students. Internal problems consist of several factors, including: teachers are not optimal in carrying out their duties. Some teachers are less able to develop electronic learning methods and media. The lack of firmness of a leader, in this case the principal, in giving punishment or sanctions to educators who like to violate the rules or disobey the obligations that have been agreed.


Keywords


Certified Teacher Performance, Management, Improvement Of Certified Teacher Performance

Full Text:

PDF

References


Abubakar, A. (2019). Kinerja Guru Mata Pelajaran Madrasah di Sulawesi Tenggara. Educandum, 5(1), 40-61.

AD, A. T., Arafat, Y., & Juliansyah, M. (2023). Kinerja Guru di SD Negeri Gugus 1, Kecamatan Lubuk Besar, Kabupaten Bangka Tengah: Pengaruh Kompetensi Guru Dan Sertifikasi Guru. Journal on Education, 6(1), 2449-2464.

Afandi, M. (2015). Kompetensi guru sebagai kunci keberhasilan dalam pembelajaran saintifik. 74–88.

Arianti. (2018). Peran Guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Didaktika Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin

Asmani, Jamal Ma’mur. (2012), Kiat Mengembangkan Bakat Anak Di Sekolah Jogjakarta: Diva Press, Anggota IKAPI, cet. ke-1.

Cahyani, D., Lape, I., & Zega Refni. (2024). Peran guru terhadap keberhasilan inovasi pendidikan anak usia dini. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(3), 327–333. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206.

Danim, S. 2006.Motivasi Kepemimpinan dan Efektivitas Kelompok. Penerbit Rineka Cipta. Jakarta.

Darmayani, E., & Amelia, M. A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Pola Belajar Di Tk Ceria Demangan. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 146. https://doi.org/10.24853/yby.7.2.146-156.

Durkheim, E. (1990). pendidikan Moral: Suatu studi teori dan aplikasi sosiologi pendidikan, Terj. Lukas Ginting, Jakarta: Erlangga.

Fauziah, S. U., & Nugraha, M. S. (2023). Penerapan Teori Belajar Sibernetik dalam Upaya Meningkatkan Kreativitas Siswa di SD IT Assajidin Kab . Sukabumi. 1(4), 143–165.

Harefa, E., Afendi A, R., Karuru, Sulaeman, Wote, A., & Azizah Nur. (2024). Buku Ajar: Teori Belajar dan Pembelajaran (Sepriano & Efitra (eds.); ke-1). PT. Sonpedia Puplishing Indonesia.

Heriyansyah, H. (2018). Guru Adalah Manajer Sesungguhnya Di Sekolah. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(01), 116–127. https://doi.org/10.30868/im.v1i01.218.

Khalsa, SiriNam S. (2008). PengajaranDisiplindanHargaDiri, Jakarta: PT Indeks, , cet. ke-2. Kinerja Guru.

Laia, S., & Zagoto, S. F. L. (2023). Hubungan Kondisi Lingkungan Sekolah Dengan Aktivitas Belajar Siswa Di Smp Negeri 1 Onolalu. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(2), 52–64. https://doi.org/10.57094/jubikon.v2i2.695.

Marpaung, T. P., & Putra, D. P. (2022). Peran Guru Dalam Mengembangkan Bakat Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Luar Biasa Restu Ibu Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10034-10042.

Marpaung, T. P., & Putra, D. P. (2022). Peran Guru Dalam Mengembangkan Bakat Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Luar Biasa Restu Ibu Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10034-10042.

Masengi, E. E., Lumingkewas, E., & Supit, B. F. (2023). Implementasi Kebijakan Sertifikasi Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SMA Negeri 2 Tondano. Academy of Education Journal, 14(2), 1084-1095.

Maulid, A. (2016). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Dan Pengembangan Tenaga Pendidik Terhadap Kinerja Guru Madrasah Aliyah Swasta Di Kabupaten Lima Puluh Kota. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 1(2), 89-98.

Minarti, Sri. Manajemen Sekolah Mengelola Lembaga Pendidikan Secara Mandiri, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2011, cet. ke-1.

Moleong, Lexy J. (2009).MetodologiPenelitianKualitatif, Bandung: PT. RemajaRosdakarya.

Mulyasa, E. (2011). ManajemenPendidikanKarakter, Jakarta: BumiAksara, cet ke-1.

Mulyasa. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja

Nasution, I., Fadilla, A. S., Hayati, I., Nurjannah, D., Sambo, A. N. A., Gani Lubis, A. A., & Lubis, G. (2023). Evaluasi Program Pembelajaran Guru Guna Mengoptimalkan Peran Guru Sebagai Pendidik. Sublim: Jurnal Pendidikan, 1(1), 38–47. https://doi.org/10.33487/sublim.v1i1.5625.

Oktavia, A. (2021). Strategi kepemimpinan kepala Madrasah dalam meningkatkan Profesionalisme Guru dan tenaga kependidikan di Madrasah Aliyah Hidayatul Mubtadiin Sidoharjo Jati Agung Lampung Selatan. Jurnal Mubtadiin, 72, 16–28. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin

Praditia, P., Kartakusumah, B., & Bisri, H. (2020). Supervisi Akademik Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru di Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Ciawi Kabupaten Bogor. Tadbir Muwahhid, 4(2), 183. https://doi.org/10.30997/jtm.v4i2.3274.

Rasto, K. (2016). Kompetensi dan kinerja guru berdasarkan sertifikasi profesi. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 61–71. http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/00000.

RosdaKarya Payong, Marselus.(2011). SertifikasiProfesi Guru. Jakarta: PT Indeks.

Sanglah, I. N. (2021). Peningkatan kinerja guru melalui supervisi kepala sekolah pada sekolah dasar. Jurnal Pedagogi dan pembelajaran, 4(3), 528-534.

Sarkowi, A. (2021). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. HISTORIA: Jurnal Pendidik Dan Penelitian Sejarah, 2(1), 43–50. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206.

Sonedi, Sholiha, T., & Dihasbi. (2018). Peran Kepemimpinan Kepala sekolah dalam meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Anterior, 18(1), 13–22. http://journal.umpalangkaraya.ac.id/index.php/anterior%0APERA




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/hijri.v13i2.21425

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 





Organizational Collaboration:

 

  

Hijri: Jurnal Manajemen Kependidikan dan Keislamanhas been indexed by:

             

  

 Jurnal Hijri by Program Studi Manajemen Pendidikan Islam FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

 

Flag Counter