STRENGTHENING CULTURE-BASED NATIONALISM CHARACTER FOR INDONESIAN MIGRANT CHILDREN THROUGH THE KEPONG LEARNING CENTER, MALAYSIA
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afradisca, E., & Desnita. (2019). Development of learning media in circular motion for Senior High School using ICT based on contextual learning. Journal of Physics: Conference Series, 1185(1), 8–11. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1185/1/012122
Apriani, A. N., & Sari, I. P. (2020). Penguatan karakter nasionalisme generasi alpha melalui living values education program (LVEP). Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(2), 67–79. https://doi.org/10.21927/literasi.2020.11(2).67-79
Aswasulasikin, A., Pujiani, S., & Hadi, Y. A. (2020). Penanaman nilai nasionalis melalui pembelajaran budaya lokal Sasak di sekolah dasar. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 70–81. https://doi.org/10.29408/didikasv6i1.2027
Black, D. L. (2021). Essentials of Social Emotional Learning (SEL): The complete guide for schools and practitioners. Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119709244
Bulan, D. R. (2019). Bahasa Indonesia Sebagai Identitas Nasional Bangsa Indonesia. Jisipol, 3(2), 23-29. https://ejournal.unibba.ac.id/index.php/jisipol/article/view/115
Dinawati, S., & Hidayat, M. T. (2023). Tinjauan Pustaka Sistematis: Penanaman Sikap Nasionalisme melalui Kegiatan Upacara Bendera di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran SekolahDasar, 7(1),137-146. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd/article/view/122437
Hartono, R., Kusumastuti, D., Pratiwinindya, I., & Lestar, E. (2022). Pembelajaran budaya, seperti melalui kegiatan seni tari, mampu menanamkan kecintaan terhadap budaya bangsa sejak dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5933–5944. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2894
Ibrahim, A., & Sundawa, D. (2023). Internalizing National Values through Local Culture-Based Character Education. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 15(1), 73–88. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v15i1.2114
Ihsan, B., Syafi’aturrosyidah, M., & Qibtiyah, M. (2019). Peran pembelajaran budaya lokal dalam pembentukan karakter siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI). MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 1-8. https://doi.org/10.52166/mida.v2i2.1571
Junanto, S., Wahid, A., & Wahyuningsih, R. (2020). Internalisasi nilai-nilai nasionalisme dalam pembelajaran pendidikan anak usia dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 6(2), 42–47. https://doi.org/10.22460/ts.v6i2p%25p.2044
Leni, M., & Sholehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 66–74.
Mikaresti, P., & Mansyur, H. (2022). Pewarisan Budaya Melalui Tari Kreasi Nusantara. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 11(1), 147. https://doi.org/10.24114/gr.v11i1.33333
Minahasa, K. (2024). [Artikel tentang peran KBRI]. 24(7), 28–42.
Miranti, D., Astutik, A. F., & Rahmawati, N. P. (2024). Membangun semangat belajar dan nasionalisme dengan memperkenalkan budaya Indonesia di Sanggar Bimbingan Kuala Langat. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 9(3), 483–490. https://doi.org/10.33084/pengabdianmu.v9i3.6580
Ng, B. (Ed.). (2023). Self-Determination Theory and Socioemotional Learning. Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-7897-7
Nisa, D. A., Sugiarti, S., Nastiti, H. W., Puspitasari, F., Fauzi, R., Wibowo, F. W., Wicaksana, R. S., & Fatimatasari. (2024). Penguatan karakter cinta tanah air melalui peringatan Hari Kemerdekaan pada kalangan anak-anak Pekerja Migran Indonesia (PMI) di Serdang, Malaysia. Bangun Desa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 155–169. https://doi.org/10.21927/jbd.2024.3(2).155-169
Ratih, K., Srijono, D., Laksono, G. Y., Dewi, A. K., Jusup, B., Fitriyani, F., Hasanah, A. U., Farida, K., Pramesti, M. E., Styaningsih, N. P., Darojati, S. M., & Mirwanti, W. (2020). Penguatan Nilai dan Karakter Nasionalisme melalui Lagu Wajib Nasional di MI Muhammadiyah Tanjungsari, Boyolali. Buletin KKN Pendidikan, 2(2), 75–78. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i2.10793
Rosidin, R., Herpratiwi, H., Sutiarso, S., & Nurwahidin, M. (2023). The Effectiveness of Digital Media in 21st Century Mathematics Subjects to Improve Learning Outcomes in Boarding Schools. JETISH: Journal of Education Technology Information Social Sciences and Health, 2(2), 899–904. https://doi.org/10.57235/jetish.v2i2.1000
Sulistyorini, M. T. A., & Salamah, S. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 3, 98–103. https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.349
Syakroni, M., Akhyadi, A. S., Suhadi, H., & Prasetyo, A. (2024). Penguatan pendidikan karakter melalui penerapan nilai nasionalisme religius dalam kurikulum sekolah menuntut strategi terintegrasi. Jurnal Visioner: Kajian Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 2(4), 819–832. https://doi.org/10.29210/020243819
Trisofirin, M., Mahardhani, A. J., Cahyono, H., Shohenuddin, & Wiratmoko, B. R. (2023). Pandangan nasionalisme dari anak pekerja migran Indonesia non dokumen di Sanggar Bimbingan Sentul Malaysia. MIMBAR PGSD Undiksha, 11(1), 64–70. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v11i1.58148
Wahyudi, I. & Wuryandani, W. (2024). Integrating Cultural Values in Nationalism Character Education: A Study on Merdeka Curriculum Implementation. Indonesian Values and Character Education Journal, 7(2), 120-131. https://doi.org/10.23887/ivcej.v7i2.84289.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v14i3.26669
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Heru Sanjaya, Hotma Siregar, Ryan Taufika, Juliaman Siahaan, Fitri Amaliah, Cindy Safira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




