CITIZENSHIP CHARACTER FORMATION THROUGH PANCASILA VALUES IN STUDENTS OF THE KAMPUNG BHARU MALAYSIA LEARNING STUDY SCHOOL
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Derici, R. M. and Ermayanti, E. (2023). Penghayatan nilai-nilai pancasila sebagai penguatan profil pelajar pancasila di sma negeri 10 palembang. Research and Development Journal of Education, 9(1), 396. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i1.16902
Eddy, I. W. T. (2018). Aktualisasi nilai pancasila dalam kehidupan berbangsa dan bernegara. Dharmasmrti: Jurnal Ilmu Agama Dan Kebudayaan, 18(1), 116-123. https://doi.org/10.32795/ds.v1i18.108
Erlanda, M., Sulistyarini, S., & Syamsuri, S. (2021). Implementasi pendidikan karakter religius melalui budaya sekolah di sma mujahidin pontianak. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 9(3), 310-318. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v9i3.5920
Fitriani, S. S. and Widijatmoko, E. K. (2023). Perwujudan revitalisasi karakter melalui habituasi nilai-nilai pancasila pada peserta didik di sekolah dasar. Educare : Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 43-52. https://doi.org/10.56393/educare.v3i2.1511
Hazimah, G. F. and Dewi, D. A. (2021). Upaya memajukan pendidikan indonesia berdasarkan nilai-nilai pancasila. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 8(1), 149-160. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v8i1.120
Irawan, D. and Anwar, K. (2025). Building a moderate muslim generation: strategic analysis of kma 450/2024 in preventing radicalism in madrasah ibtidaiyah. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 147-152. https://doi.org/10.33084/tunas.v10i2.9864
Lestari, D. (2024). Pentingnya mempelajari pendidikan kewarganegaraan untuk menjunjung nilai-nilai kebangsaan. Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan, 14(2), 102. https://doi.org/10.35194/jpphk.v14i2.4273
Mohammad, J. and Quoquab, F. (2016). Furthering the thought on islamic work ethic: how does it differ?. Journal of Islamic Marketing, 7(3), 355-375. https://doi.org/10.1108/jima-07-2014-0047
Nur, R., Widaty, C., Reski, P., Azis, F., & Nursalam, N. (2023). Moral knowing,feeling,behavior dalam integrasi pendidikan karakter di sekolah smpn 24 kota banjarmasin. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2). https://doi.org/10.58258/jime.v9i2.4979
Pratama, Y. A., Mahfud, H., & Matsuri, M. (2023). Analisis sikap nasionalisme peserta didik kelas iv sekolah dasar dalam pembelajaran pendidikan pancasila pasca daring. Didaktika Dwija Indria, 10(6). https://doi.org/10.20961/ddi.v10i6.72902
Rahardhian, A. (2022). Kajian kemampuan berpikir kritis (critical thinking skill) dari sudut pandang filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2), 87-94. https://doi.org/10.23887/jfi.v5i2.42092
Risdiany, H. and Dewi, D. A. (2021). Penguatan karakter bangsa sebagai implementasi nilai-nilai pancasila. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(4), 696-711. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i4.140
Rizkasari, E. (2023). Profil pelajar pancasila sebagai upaya menyiapkan generasi emas indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 50. https://doi.org/10.30659/pendas.10.1.50-60
Subiarto, Wakhudin. (2021). The Role Of Teachers In Improving The Discipline Character Of Students. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2021, 13(2). https://doi.org/10.30595/Dinamika/v12i2.6
Supriyantini, S., Hanik, E. U., Ainuzzahroh, I., & afiana, D. O. (2025). Efektivitas pembiasaan nilai-nilai keagamaan dalam membangun karakter siswa di sd nasima semarang. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(1), 88-96. https://doi.org/10.29408/didika.v11i1.30215
Suwastini, N. K. A., Aryawan, L. P. K. F., Artini, N. N., Jayantini, I. G. A. S. R., & Adnyani, K. E. K. (2023). Literature for character building: what to teach and how according to recent research. Lingua Scientia, 29(2), 59-70. https://doi.org/10.23887/ls.v29i2.41107
Tjalla, A. and Hanim, W. (2023). Development of strengthening good character education scale as a need assessment instrument for guidance and counseling teachers. JISAE: Journal of Indonesian Student Assessment and Evaluation, 9(1), 68-78. https://doi.org/10.21009/jisae.v9i1.33239
Trihartono, A., Purwowibowo, P., Santoso, B., & Hara, A. E. (2020). Pembawa pesan terdepan: diaspora dalam gastrodiplomasi indonesia (the front messenger: diaspora in indonesia gastro diplomacy). Jurnal ENTITAS SOSIOLOGI, 9(1), 1. https://doi.org/10.19184/jes.v9i1.20786
Ulfah, N., Sumardiyani, L., Ardini, S. N., & Pramesti, M. R. D. (2023). Implementasi projek penguatan profil pelajar pancasila (p5) dengan tema suara demokrasi di smk negeri 6 semarang. PRIMER : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(4), 455-462. https://doi.org/10.55681/primer.v1i4.178
Zainiyanti, H. S. and Atmari, A. (2018). Learning design of citizenship education in indonesia after ahok tragedy, a shape of social media and critical-literacy in educational process. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 52. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v11i1.266.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jai.v14i3.26663
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Miftha Huljannah, Ryan Taufika, Zulkifli Amin, Fitri Amaliah, Heru Sanjaya, Juliaman Siahaan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




