RIAU MALAY CULTURE TRANSMISSION AND LEARNING DEVELOPMENT IN THE SOCIETY 5.0 ERA

Dedy Kurniady, Firman Firman, Maizatul Mardiana Harun

Abstract


Currently, with the development of technology in the era of society 5.0, society is required to be able to make the best use of technology. Current technological developments have an influence on the development of education and culture, so that education becomes a tool in the process of cultural transmission. The aim of this research is to conduct a theoretical and descriptive study to find out how the transmission of Riau Malay culture and the development of learning in the era of society 5.0 is developing. The appropriate research method to use is a descriptive interview type research method. The results of this research show that technology plays a role in accelerating the process of transmitting Riau Malay culture, as in the Riau Malay proverb "The Malay People Will Not Disappear on Earth", and technology has a big influence on the development of learning which can help smooth the progress of the educational process in the right direction.

Full Text:

PDF

References


Agustin, A. W., & Nirwana, H. (2021). Hubungan kontrol diri dengan subjective well being remaja etnis Minangkabau. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(1), 59.

Anggriany, R., & Nurjannah, N. (2016). Program Riau Televisi dalam Melestarikan Budaya Melayu (Studi Deskriptif Program Acara Berbual dalam Dendangan Riau Televisi) (Doctoral dissertation, Riau University).

Almaahi, M. H., Myrna, R., & Karlina, N. (2022). Collaborative Governance Dalam Upaya Pelestarian Budaya Daerah Melalui Festival Langkisau Di Kabupaten Pesisir Selatan Provinsi Sumatera Barat. JANE (Jurnal Administrasi Negara), 14(1), 256-265.

Anjarsari, D. A. (2023). Kearifan Lokal Dalam Tradisi Nyadran di Desa Jari, Gondang, Bojonegoro, Jawa Timur Studi Mengenai Strategi Dalam Pemertahanan Nilai Sosial Dan Potensinya Sebagai Sumber Belajar Sosiologi Di SMA (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Basri, B., Khairinal, K., & Firman, F. (2021). Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Fungsi Guru di Sekolah Menengah Atas Negeri 4 Merangin. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(2), 349-361.

Buska, W., & Prihartini, Y. (2019). Pendidikan Sebagai Proses Transmisi Sosial Budaya. Nazharat: Jurnal Kebudayaan, 25(1), 37-52.

Fadhlullah, Z., Ahmad, R., & Syukur, Y. (2023). Peran Pengawas dalam Peningkatan Pelayanan Bimbingan Konseling di Madrasah. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(4), 126-137.

Fauzi, A. A., Kom, S., Kom, M., Budi Harto, S. E., Mm, P. I. A., Mulyanto, M. E., ... & Rindi Wulandari, S. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi di Berbagai Sektor Pada Masa Society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Fauzi, A., Firman, F., & Ahmad, R. (2022). Analisis Transmisi Budaya dan Perkembangan Institusi Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 8302-8306.

Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran online di tengah pandemi covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.

Fonna, N. (2019). Pengembangan revolusi industri 4.0 dalam berbagai bidang. Guepedia.

Hasgimianti, H., Nirwana, H., & Daharnis, D. (2017). Perhatian Orangtua dan Motivasi Belajar Siswa yang Berlatar Belakang Melayu dan Jawa. INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 130-143.

Hastuti, S., & Ahmad, R. (2021). Transmission of Culture and Development of Educational Institutions: Array. Literasi Nusantara, 2(1), 1-14.

Herlambang, Y. T. (2021). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif. Bumi Aksara.

Hisyam, C. J. (2021). Sistem Sosial Budaya Indonesia. Bumi Aksara.

Irawati, F. (2015). Fungsi Tari Dakdeng Dalam Upacara Tolak Bala Pada Masyarakat Melayu (Doctoral dissertation, UNIMED).

Juwita, R., Firman, F., Rusdinal, R., & Aliman, M. (2020). Meta Analisis: Perkembangan teori struktural fungsional dalam sosiologi pendidikan. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi dan Pendidikan, 3(1), 1-8.

Lase, F., Nirwana, H., Neviyarni, S., & Marjohan, M. P. (2022). Model Pembelajaran Pendidikan Karakter Cerdas. Nas Media Pustaka.

Maryamah, E. (2017). Pengembangan budaya sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 2(02), 86-96.

Maulida, D. R. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android pada Mata Kuliah Rangkaian Listrik di Program Studi Pendidikan Teknik Elektro (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).

Montanesa, D., & Firman, F. (2021). Perbandingan Sistem Pendidikan Indonesia dan Jepang. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 174-179.

Nuh, Z. M., & Dardiri, D. (2017). Etnomatematika dalam sistem pembilangan pada masyarakat Melayu Riau. Kutubkhanah, 19(2), 220-238.

Nur, I. (2022). Transmisi Budaya Islami Pada Lembaga Formal: Studi Kasus Di SDIT Al Izzah Kota Sorong Papua Barat, Indonesia. DAYAH: Journal of Islamic Education, 5(1), 53-74.

Paramansyah, H. A., & SE, M. (2020). Manajemen Pendidikan Dalam Menghadapi Era Digital. Arman Paramansyah.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Rachmawati, I. (2012). Eksplorasi etnomatematika masyarakat Sidoarjo. Ejournal Unnes, 1(1), 1-8.

Rendi, R. (2019). Pendidikan Sepanjang Hayat Dan Pendekatan Androgogi. An-Nidhom: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 108-121.

Sari, A. P., Nirwana, H., & Ahmad, R. (2015). Self Regulated Learning dan Locus Of Control Siswa Ditinjau dari Jenis Kelamin danLatar Belakang Budaya. Konselor, 4(2), 92-101.

Suhara, Y. Y., & Sidabutar, Y. F. (2023). Penataan Kampung Tua Tanjung Riau Menjadi Kampung Budaya dan Kampung Cyber Sebagai Destinasi Wisata Unggulan. Jurnal Potensi, 3(1).

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis problema pembelajaran daring terhadap pendidikan karakter peserta didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 165-173.

Yanti, A. M., Firman, F., & Rusdinal, R. (2020). Peran Orang Tua dalam Mencegah Penyimpangan Orientasi Seksual pada Anak di Kota Padang. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi Dan Pendidikan, 3(1), 9-13.

Yulinanda, D. B., Vivian, Y. I., & Setyoko, A. (2021). Gagrak Blitaran: Proses Belajar Kebudayaan di Paguyuban Turonggo Budoyo Mugirejo. Jurnal Mebang: Kajian Budaya Musik dan Pendidikan Musik, 1(1), 1-13.

Yumnah, S., Iswanto, J., Pebriana, P. H., Fadhillah, F., & Fuad, M. I. (2023). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengelola Sumber Daya Guru Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 92-104.

Yusman, A. F., Suhaili, N., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2021). Pelaksanaan Program Layanan Konseling Dengan Pendekatan Lintas Budaya Dan Seni. Jurnal Sendratasik, 10(4), 1-8.

Wahidin, U. (2017). Peran Budaya Organisasi Pendidikan Islam dalam Menghadapi Tantangan Pembangunan Masyarakat, Negara dan Bangsa. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(04).

Zuhdi, A., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). The importance of education for humans. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 6(1), 22-34.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/al-irsyad.v14i1.19749

Refbacks

  • There are currently no refbacks.