THE LEARNING AND TEACHING OBJECTIVES IN ISLAMIC EDUCATION ACCORDING TO K.H. HASYIM ASH'ARI: Analysis Study of Âdâb al-‘Âlim wa al-Muta’allim Book

Syahrizal Syahrizal

Abstract


Abstract: This study describes learning and teaching objectives according to K.H. Hasyim Asy'ari in the Âdâb al-'Âlim wa al-Muta'allim book. It was observed from the literature review, the descriptive method, content analysis, and reflective analysis employed that the learning and teaching objectives of K.H. Hasyim Asy'ari are theo-and humanistic-centric oriented. The learning objectives of K.H. Hasyim Asy'ari from one side need to be maintained, recommended, and adopted in Islamic education development because it is still very relevant to the context of contemporary Islamic education. But from the other side, the learning objectives of the ulama (scholar) need to be improved so that it does not ignore happiness in this world and the afterlife (ukhrawi). In addition to learning objectives, teaching objectives of K.H. Hasyim Asy'ari from one side need to be maintained, recommended, and adopted in the context of formulating and making policies on education and teaching objectives in Islamic education institutions because it is still very relevant to the context of contemporary in Indonesia. On the other hand, it also need to be improved so that the teaching objectives can be directed towards the interests of happiness in this world and the afterlife (ukhrawi).

Keywords: Teaching and Learning Objectives, K.H. Hasyim Asy'ari, Âdâb al-'Âlim wa al-Muta'allim Book, Islamic education.


Abstrak: Tulisan ini menjelaskan tujuan belajar dan mengajar menurut K.H. Hasyim Asy’ari dalam kitab Âdâb al-‘Âlim wa al-Muta’allim. Berdasarkan kajian kepustakaan dan penggunaan metode deskriptif, analisis isi, dan analisis reflektif, hasil kajian menunjukkan bahwa tujuan belajar dan mengajar versi K.H. Hasyim Asy’ari bercorak teo dan humanistic sentris oriented. Tujuan belajar K.H. Hasyim Asy’ari dari satu sisi perlu dipertahankan, direkomendasikan, dan diadopsi dalam pengembangan pendidikan Islam karena masih sangat relevan dengan konteks pendidikan Islam kekinian. Tapi dari sisi lain tujuan belajar versi ulama tersebut perlu penyempurnaan sehingga tidak mengabaikan kebahagiaan duniawi dan ukhrawi. Selain tujuan belajar, tujuan mengajar menurut K.H. Hasyim Asy’ari dari satu sisi perlu juga dipertahankan dan direkomendasikan, dan diadopsi dalam rangka perumusan dan pengambilan kebijakan tentang tujuan pendidikan dan pengajaran di lembaga pendidikan Islam karena masih sangat relevan dengan konteks kekinian di Indonesia. Namun dari sisi lain tujuan mengajar versi tokoh pendidikan Islam tersebut perlu juga penyempurnaan sehingga tujuan mengajar dapat diarahkan untuk kepentingan kebahagiaan duniawi dan ukhrawi.

Kata Kunci: Tujuan Belajar Mengajar, K.H. Hasyim Asy’ari, Kitab Âdâb al-‘Âlim wa al-Muta’allim


Full Text:

PDF

References


‘Abd al-Salâm al-‘Ajami, Muhammad. al-Tarbiyah al-Islâmiyah; al-Ushûl wa al-Tathbîqât, al-Tab’ah al-Ûlâ, al-Riyâdh: Dâr al-Nasyr al-Dauli, 2006.

Adnan, Basit. Kemelut di NU, antara Kiai dan Politisi. Solo: Mayasari, 1982.

al-Ghâniy ‘Ubûd, ‘Abd. Falsafah al-Tarbiyah al-Islâmiyyah fî al-Qur’ân al-Karîm, al-Qâhirah: al-Jâmi’ah ‘Ain Syams, 1980.

al-Rahmân Utsmân Hijâziy, ‘Abd. al-Tarbiyah al-Islâmiyyah baina al-Ashâlah wa al-Hadâtsah, al-Tab’ah al-Ûlâ, Shaida-Bairût: al-Maktabah al-‘Ashriyyah, 2008 M/1429 H.

Ali, Muhammad. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia Modern. Jakarta: Pustaka Amani, t.t.

Arifin, Imron. Kepemimpinan Kiai: Kasus Pondok Pesantren Tebuireng. Malang: Kalimashada Press, 1993.

Asad Syihab, Muhammad. 1994. Hadlratussyaikh Muhammad Hasyim Asy’ari. Yogyakarta: Titian Ilahi Press.

Azis Q, Ikhwan dan Anzumi, Niarotul, “Teacher and Student Ethic Concept: A Study Toward the Thought of K.H. Hasyim Asy’ari,” in Journal of Research in Islamic Education, Vol. 1, no 1, (June 2019): https://doi.org/10.25217.

Azizah Hanum OK, et al, “The Implementation of KH. Hasyim Asy’ari Thought About Educators Ethics,” in Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 16, no. 2, (2021): https://doi.org/10.19105.

Baharuddin dan Nur Wahyuni, Esa. Teori Belajar dan Pembelajaran. Cetakan I. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media Group, 2007.

Bakar Atjeh et al, Abu. Sedjarah Hidup K.H.A. Wahid Hasyim dan Karangan Tersiar. Jakarta: Panitia Buku Peringatan Almarhum K.H.A. Wahid Hasyim, 1957.

Darwyn Syah, dkk. Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Cetakan 2, Jakarta: Gaung Persada Press, 2007.

Dhevin M.Q Agus Puspita W, “Pemikiran Pendidikan Islam menurut K.H. Hasyim Asy’ari,” dalam Falasifa, Vol. 10 no. 2 (September 2019): https://doi.org/10.36835.

Dhofier, Zamakhsari. “Kinship and Marriage Among the Javanese Kyai,’ Indonesia 29.

Farida, Umma. “Kontribusi dan Peran KH. Hasyim Asy’ari dalam Membingkai Moderasi Beragama Berlandaskan al-Quran dan Hadits di Indonesia.” Fikrah: Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan, Vol. 8 no. 2 (2020): 315, https://doi.org/ 10.21043.

Furchan, Arief dan Maimun, Agus. Studi Tokoh; Metode Penelitian Mengenai Tokoh. Cetakan I. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Harahap, Syahrin. Metodologi Studi Penelitian Ilmu-ilmu Ushuluddin. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2000.

Harahap, Syarhin. Metodologi Tokoh Pemikiran Islam. Cet. 1. Jakarta: Istiqamah Mulya Press, 2006.

Hasyim Asy’ari, Muhammad. Âdâb al-‘Âlim wa al-Muta’allim fî Mâ Yahtâju ilaihi al-Muta’allim fî Ahwâl Ta’allumihi wa Mâ Yatawaqqafu ‘alaihi al-Mu’allim fî Maqâmâti Ta’lîmihi. Jombang: Maktabah al-Turâts al-Islâmiy Ma’had Tebuireng, 1415 H.

Irsyâd al-Sâriy fî Jam’i Mushannafât al-Syaikh Hasyim Asy’ari. Duna Sanah. Tahqîq wa Ikhtiyâr Sabthi al-Muallif Kiyai Haji ‘Isham al-Din Hadziq. Tebuireng: Maktabah al-Turâts al-Islâmiy.

Ismâ’îl al-Qâdhî, Sa’îd. Ushûl al-Tarbiyah al-Islâmiyah, al-Tab’ah al-Ûlâ, al-Qâhirah: ‘Âlam al-Kutub, 2002.

Ismail in Marzuki Nyamat, Warto dan Djono, “Implementation of Nationalism Values of KH. Hasyim Asy’ari Struggle in Indonesian History Learning at Maarif I Kebumen Vocational High School,” dalam International Journal of Education and Social Science Research, vol. 3, no. 02 (2020):https:// doi.org/10.37500.

Khuluq, Lathiful. Fajar Kebangunan Ulama; Biografi K.H. Hasyim Asy’ari. Cetakan IV. Yogyakarta: LKiS, 2008.

Mukhlis Lbs, “Konsep Pendidikan menurut Pemikiran KH. Hasyim Asy’ari, dalam Jurnal As-Salam, vol. 4 no.1 (Januari-Juni 2020): https://doi.org/10.37249.

Namsa, Yunus. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Cetakan pertama, Jakarta: Pustaka Firdaus, 2000.

Nata, Abuddin. Tokoh-Tokoh Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia, Ed. 1, Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2005.

Ramayulis dan Nizar, Samsul. Ensiklopedi Tokoh Pendidikan Islam; Mengenal Tokoh Pendidikan Islam di Dunia Islam dan Indonesia. Cetakan I, Ciputat: Quantum Teaching, 2005.

Sardiman A.M., Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Cetakan ke-22, Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2014.

Suwito dan Fauzan (Ed.). Sejarah Pemikiran Para Tokoh Pendidikan. Cetakan Pertama, Bandung: Angkasa, 2003.

Syahrizal dan Gade, Syabuddin, “Min Malâmih al-Fikr al-Tarbawiy al-Islâmiy ‘inda Kiyahi al-Haj Hasyim Asy’ari fî Kitâbihi Adab al-‘Âlim wa al-Muta’allim,” in Heritage of Nusantara International Journal of Religious Literature and Heritage, vol. 6, no. 1 (June 2017): https://doi.org/10.31291.

Tobroni, dkk, Memperbincangkan Pemikiran Peniddikan Islam dari Idealisme Substantif hingga Konsep Aktual, Edisi Pertama, Cetakan ke-1, Jakarta: PrenadaMedia Group, 2018.

Wahid, Abdurrahman. “K.H. Bisri Syansuri: Pecinta Fiqih Sepanjang Hayat.” Dalam Biografi 5 Rais.

Wijaya, Adi dan Ehwanudin, “Pendekatan Hermeneutika Gadamer dalam Konsep Pendidikan KH. Hasyim Asy’ari,” in Journal of Contemporary Islamic Education, Vol. 1, no.2 (Juli2021):142, https://doi.org/10.25217.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/jcims.v6i2.11253

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing and Abstracting:

 

 
Editorial Office:
Kampus II Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia

Jl. Williem Iskandar Psr V, Medan Estate, Medan, North Sumatra, Indonesia, 20371, Telp. (061) 6615683-6622925

Email: jcims@uinsu.ac.id

 

Creative Commons License

Journal of Contemporary Islam and Muslim Societies [ISSN 2528-6110 (print) | ISSN 2528-7435 (online)] is published by the UINSU Press, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Journal of Contemporary Islam and Muslim Societies by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/JCIMS/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright 2023 Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. Powered by Public Knowledge Project OJS.

View My Stats