ACCELERATION PROGRAM and EXCELLENCE CLASS POLICY

Denisa Artika

Abstract


The policy of acceleration programs and superior classes is a step taken by the government to support bright and talented children. A number of studies have been conducted to examine the implementation of this acceleration program. However, along with the emergence of new policies regarding gifted children, it is important to conduct more in-depth research on this subject. This study aims to describe the advantages, disadvantages, and ideal vision of excellent schools and acceleration programs. The method used in this research is descriptive qualitative with a literature study approach. The results of the social theory review will present various concepts and definitions related to excellent schools and acceleration programs.

Keywords


Acceleration Program, Ecellence Class Policy

Full Text:

PDF

References


Agus Maimun dan Agus Zaenul Fikri, Madrasah Unggulan: Lembaga Pendidikan Alternatif di Era Kompetitif (Malang: UIN-MALIKI Press, 2010), h. 37-39

Barnawi dan Mohammad Arifin, Branded School Membangun Sekolah Unggul Berbasis Peningkatan Mutu (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013), h. 88-89.

Dave Meier, The Accelerated Learning Hand Book, Panduan Kreatif Dan Efektif Merancang Program Pendidikan Dan Pelatihan, (Bandung : PT. Mizan Pustaka, 2004), hlm. 49

Dave Meier, The Accelerated Learning Hand Book, Panduan Kreatif Dan Efektif Merancang Program Pendidikan Dan Pelatihan, (Bandung: Mizan Pustaka, 2004), hlm. 49.

Departemen Pendidikan Nasional, Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Untuk Peserta Didik Cerdas Istimewa, (Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa, 2009), h. 10

Depdiknas, Isu-isu Pendidikan: Lima Isu Pendidikan Triwulan Kedua, (Jakarta: Balitbang Diknas, 2004), h. 87

Depdiknas, Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Untuk Peserta Didik Cerdas Istimewa (Program Akselerasi), Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar Dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa, 2009), h. 4-5

Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah dan Pembinaan Sekolah Luar Biasa, Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Untuk Peserta Didik Bekecerdasan Istimewa (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional), h. 2

E. Mulyasa, Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Strategi, dan Implementasi, (Bandung: Rosdakarya, 2005), h. 161

Iif Khoiru A, Hendro A.S & Sofan A. Pembelajaran Akselerasi, (Jakarta: Prestasi Pustaka. 2011), h. 2

Jamal Ma’mur Asmani, Kiat Melahirkan Madrasah Unggulan (Yogyakarta: DIVA Press, 2013), h. 91

Jhon M. Echols dan Hasan Shadily, Kamus Inggris-Indonesia, (Jakarta: PT.Gramedia Pustaka Utama, 2005), h. 5

Lif Khoirul Ahmadi, Pembelajaran Akselerasi Analisis Teori Dan Praktis Serta Pengaruh Terhadap Mekanisme Dalam Kelas Akselerasi, (Jakarta: Prestasi Pustaka, 2011).

M. Quraish shihab, Tafsir Al-Misbah (Pesan, Kesan, dan Keserasian Al-Qur’an) (Jakarta: Lentera Hati, 2002), h. 120

Muhaimin, dkk, Manajemen Pendidikan : Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/madrasah, Cet. Ke-2 (Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2010), h. 349

Muhammad Bin Isma’il Bin Ibrohim Bin al-Mughiroh Al-Bukhori, Shohih al-Bukhori. Bairu: Dar Ibnu Katsir al-Yamamah, No. 6010.

Quraish Shihab, Tafsir Al-Misbah Pesan, dan Kesam dan Keserasian Al Qur‘an (Jakarta: Lantara Hati, 2002), h. 561

S.Nasution, Asas-Asas Kurikulum (Jakarta: Bumi Aksara, 2011), h. 10-14

Suharsimi Arikunto dan Cepi Safruddin Abdul Jabar, Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoritis Praktis bagi Mahasiswi dan Praktisi Pendidikan, Cet. 4 (Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2010), h. 17

Syaiful Sagala, Konsep dan Makna Pembelajaran, (Bandung: Alfabeta, 2003), h. 184

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 denisa artika

Index:




Cooperation:

 

 

 

 

JURNAL IJMIE: International Journal of Management and Islamic Education Program Doktor (S3) Manajemen Pendidikan Islam by Program Doktor Manajemen Pendidikan Islam FITK UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/JIMIE/index

 

Alamat: