The Influence of Realistic Mathemathic Education Model on Mathematical Reasoning Ability Viewed from Student Learning Styles

Dini Apriani, Mujib Mujib, Dona Dinda Pratiwi

Abstract


This study aims to see the effect of realistic mathemathic education models on students' mathematical reasoning abilities in terms of learning styles. This type of research is quantitative. Data collection techniques used are essay tests and interviews. The data analysis technique used is hypothesis testing using anava 2 roads. However, before the anova test is carried out, the normality, homogeneity and balance test are carried out first. Based on the data that has been known that normal data, based on the same and balanced variance, the 2-way ANOVA test results show that there is an influence of the RTE model on students' mathematical reasoning ability, namely the reasoning ability of students with the RME model treatment is better than mathematical reasoning ability with conventional treatment methods. In addition, there is the influence of student learning styles on students' reasoning abilities.

Full Text:

PDF

References


N. P. GIARTO, “ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS DITINJAU DARI GAYA BELAJAR SISWA SMP NEGERI 1 SIDAREJA,” PhD Thesis, UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO, 2016.

S. Sari, “Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Padang Tahun Pelajaran 2013/2014,” J. Pendidik. Mat., vol. 3, no. 2, 2014.

T. S. Sumartini, “Peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, hlm. 1–10, 2018.

B. Riyanto dan R. A. Siroj, “Meningkatkan kemampuan penalaran dan prestasi matematika dengan pendekatan konstruktivisme pada siswa sekolah menengah atas,” J. Pendidik. Mat., vol. 5, no. 2, 2014.

P. Wulandari, M. Mujib, dan F. G. Putra, “Pengaruh Model Pembelajaran Investigasi Kelompok berbantuan Perangkat Lunak Maple terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 1, hlm. 101–106, 2016.

A. P. Kusuma, “Implementasi Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division dan Team Assisted Individualization ditinjau dari Kemampuan Spasial Siswa,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 2, hlm. 135–144, 2017.

T. Andari dan E. Komsiatun, “PENGEMBANGAN LKS BERBASIS PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MATEMATIS SISWA,” AKSIOMA J. Program Studi Pendidik. Mat., vol. 7, no. 1, hlm. 155, Jun 2018.

R. P. S. Astuti, P. Yuanita, dan R. D. Anggraini, “Pengaruh Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 1 Pekanbaru,” J. Online Mhs. JOM Bid. Kegur. Dan Ilmu Pendidik., vol. 5, no. 1, hlm. 1–13, 2018.

S. Ningsih, “Realistic Mathematics Education: Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah,” J. Pendidik. Mat. UIN Antasari, vol. 1, no. 2, hlm. 73–94, 2014.

W. Somayasa, N. Natajaya, dan M. Candiasa, “Pengembangan Modul Matematika Realistik disertai Asesmen Otentik Untuk meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X di SMK Negeri 3 Singaraja,” J. Penelit. Dan Eval. Pendidik. Indones., vol. 3, 2013.

R. Yunisha, R. C. I. Prahmana, dan K. I. Sukmawati, “Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII SMP,” J. Elem., vol. 2, no. 2, hlm. 136–145, Jul 2016.

U. S. Alamiah dan E. A. Afriansyah, “Perbandingan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Antara yang Mendapatkan Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education dan Open-Ended,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 2, hlm. 207–216, 2018.

M. F. Amir, “Proses berpikir kritis siswa sekolah dasar dalam memecahkan masalah berbentuk soal cerita matematika berdasarkan gaya belajar,” J. MATH Educ. Nusant. Wahana Publ. Karya Tulis Ilm. Bid. Pendidik. Mat., vol. 1, no. 2, 2015.

R. Sundayana, “Kaitan antara gaya belajar, kemandirian belajar, dan kemampuan pemecahan masalah siswa SMP dalam pelajaran matematika,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 5, no. 2, hlm. 75–84, 2018.

S. Widyawati, “Pengaruh Kemampuan Koneksi Matematis Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Siswa Kelas IX SMP di Kota Metro,” Iqra J. Kaji. Ilmu Pendidik., vol. 1, no. 1, hlm. 47–68, 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/zero.v2i1.3179

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


robopragmaslot server thailandakun pro jepanghttps://fisip.unila.ac.id/wp-includes/customize/sv388-ayam/santuy4dkkn777data chinahttp://lms.bebras.polinema.ac.id/analytics/santuygacor/idnslothttps://ti.adzkia.ac.id/vendor/clue/data-japan/https://syariah.uit-lirboyo.ac.id/wp-includes/widgets/slot-pulsa/https://ti.adzkia.ac.id/vendor/clue/hacslot/akun pro kambojahttps://elearningfik.unimed.ac.id/files/demoya/slot 5000

Department of Mathematics
Faculty of Science and Technology
State Islamic University of North Sumatra
Campus IV Medan Tuntungan, North Sumatra, Indonesia

Email: mtk.saintek@uinsu.ac.id

Whatsapp Number : +62-857-8159-6797