Identification of Cultural Values and Nation’s Character in Dalung Bojong Inscription of the Sultanate of Banten in Lampung

Kian Amboro, Kuswono Kuswono, Adi Setiawan

Abstract


This study aims to identify the cultural values and character of the nation in the text of the Dalung Bojong Inscription of the Sultanate of Banten in Lampung. The content analysis (content) method with a descriptive qualitative approach was used in this study. The results indicated that the Dalung Bojong Inscription contained ten cultural values and national characters, including the following: 1) Tolerance; 2) Democratic; 3) Friendly/ Communicative; 4) Peaceful; 5) Discipline; 6) National Spirit; 7) Responsibility; 8) Patriotism; 9) Social Concerns; 10) Appreciating Achievements. It is concluded that the value of Discipline is the predominating value in the inscription text's 12 articles. It is demonstrated by the text of the Dalung Bojong Inscription, which contains a set of regulations aimed at controlling, regulating, and maintaining order in the Lampung people's political, economic, and social lives.


Keywords


cultural value; nation’s character; Dalung Bojong Inscription; local wisdom

Full Text:

PDF

References


Akbar, A. (2011). 9 Ciri Negatif Manusia Indonesia. Penerbit Penaku.

Ali, R. M. (2007). Pengantar Ilmu Sejarah. LKiS.

Amboro, K. (2021). Bendung Argoguruh 1935 dan Potensinya sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah di Lampung. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 5(1), 100–110.

Amboro, K., & Anindita, I. P. (2020). Urgensi Pemanfaatan Rumah Dokter (dokterswoning) sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah di Sekolah. In Tim Ahli Cagar Budaya (TACB) Kota Metro (Ed.), Dokterswoning: Sejarah Rumah Dokter Kota Metro (pp. 55–69). AURA Publisher.

Aminah, N. (2016). Nilai-Nilai Pendidikan Cerita Rakyat dalam Buku Sastra Lisan Lampung Karya A. Effendi Sanusi dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Lampung di Sekolah Menengah Pertama [Universitas Lampung]. http://digilib.unila.ac.id/24913/

Badan Penelitian dan Pusat Pengembangan Kurikulum. (2010). Pedoman Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Kementerian Pendidikan Nasional.

Budiartini, N. P., Arta, K. S., & Purnawati, D. M. O. (2020). Pura Blanjong di Desa Sanur Kauh, Denpasar Selatan, Bali (Sejarah, Struktur, Fungsi dan Potensinya Sebagai Sumber Belajar Sejarah di SMA). Widya Winayata: Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(3), 24–30. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jjps.v8i3.26467

Daldjoeni, N. (1987). Geografi Kesejarahan I (Peradaban Dunia). Penerbit Alumni.

Darwin, C. (2015). The Origin of Species. Indo Literasi.

Djajadiningrat, H. (1983). Tinjauan Kritis Tentang Sejarah Banten: Sumbangan Bagi Pengenalan Sifat-Sifat Penulisan Sejarah Jawa. Penerbit Djambatan, KITLV.

Guillot, C. (2008). Banten: Sejarah dan Peradaban Abad X-XVII. Kepustakaan Populer Gramedia.

Habib, H., Ikhsan, S., & AZ, A. (2019). Undang-undang Adat Krui; Manuskrip Lampung di Perpustakaan Leiden. Perpusnas Press.

Hakiki, K. M., Effendi, Badruzaman, Badi’ah, S., & Musofa, A. (2020). Prasasti Dalung Kuripan; Dokumentasi Perjanjian Banten – Lampung Tahun 1552. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 15(2), 301–326. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/ajsla.v15i2.8214

Hartati, U., Kuswono, & Agustono, R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Sejarah Lokal Berbasis Android Bermuatan Nilai Karakter. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro, 5(2), 108–120.

Hartati, U., & Refa’i, R. A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Sejarah Masa Pendudukan Jepang di Indonesia Berbasis Nilai Karakter Untuk Kelas XI SMA Negeri 1 Pasirsakti. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(2), 70–83.

Kartodirdjo, S. (1989). Pengantar Sejarah Indonesia Baru: 1500-1900 Dari Emporium sampai Imperium (Jilid I). Gramedia Pustaka Utama.

Krippendorff, K. (2004). Content Analysis An Introduction to Its Methodology (2nd ed.). Sage Publications, Ltd.

Kuswono, & Khaeroni, C. (2017). Pengembangan Modul Sejarah Pergerakan Indonesia Terintegrasi Nilai Karakter Religius. HISTORIA Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 5(1), 31–44.

Lubis, M. (2008). Manusia Indonesia: Sebuah Pertanggungjawaban (2nd ed.). Yayasan Obor Indonesia.

Mujib. (2001). Analisis Prasasti. Intizar: Jurnal Kajian Agama Islam Dan Masyarakat, 8(2).

Peterson, A. (2017). Moral education, character education and history. In I. Davies (Ed.), Debates in History Education (pp. 191–201). Routledge.

Pranoto, H., & Wibowo, A. (2018). Identifikasi Nilai Kearifan Lokal (Local Wisdom) Piil Pesenggiri dan Perannya dalam Pelayanan Konseling Lintas Budaya. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 3(2), 36–42.

Proyek Penelitian dan Pencatatan Kebudayaan Daerah. (1987). Sejarah Daerah Lampung. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Rosmana, T. (2010). Mitos dan Nilai dalam Cerita Rakyat Masyarakat Lampung. Patanjala : Jurnal Penelitian Sejarah Dan Budaya, 2(2), 191. https://doi.org/10.30959/patanjala.v2i2.215

Sari, R. R., & Amboro, K. (2017). Pembelajaran Sejarah Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman di Madrasah Aliyah Negeri 1 Lampung Timur. SWARNADWIPA: Jurnal Kajian Sejarah, Sosial, Budaya, Dan Pembelajarannya, 1(3).

Sudjatnika, T. (2017). Nilai-Nilai Karakter yang Membangun Peradaban Manusia. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 14(1), 127–140. https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v14i1.1796

Syahputra, M. C. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Budaya Nengah Nyappur. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(1), 1–10. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/pairf

Tim Penulis. (2006). Peninggalan Kebudayaan Islam Lampung. Dinas Pendidikan Propinsi Lampung.

Untoro, H. O. (2007). Kapitalisme Pribumi Awal Kesultanan Banten 1522-1648: Kajian Arkeologi-Ekonomi. Komunitas Bambu.

Widodo, S., Mujiyati, N., & Setiawan, A. (2018). Perlawanan Masyarakat Lampung Abad ke-19 (K. Amboro (ed.)). Direktorat Sejarah Dirjen Kebudayaan Kemendikbud RI.

Wijayati, M. (2011). Jejak Kesultanan Banten di Lampung Abad XVII (Analisis Prasasti Dalung Bojong). Jurnal Analisis, XI(2). https://doi.org/https://doi.org/10.24042/ajsk.v11i2.622

Yusuf, H. (2016). Nilai-nilai Islam dalam Falsafah Hidup Masyarakat Lampung. Kalam: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 10(1), 167–192.

Zuchdi, D., & Afifah, W. (2019). Analisis Konten Etnografi & Grounded Theory dan Hermeneutika dalam Penelitian (R. Damayanti (ed.)). Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v5i1.9471

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Kian Amboro, Kuswono & Adi Setiawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)

Program Studi Sejarah Peradaban Islam (Study Program of History of Islamic Civilization),
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id

JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License