The Impact of the Tsaqifa Method on Elderly Qur'an Reading Skills
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abbas, N., Rochmawan, A. E., Naufal, M. S., Mubarok, A. R., & Kinasih, F. I. (2023). Implementasi metode Ummi dalam pembelajaran tahfidz di TPQ At-Taqwa Dusun Jurug Desa Jumapolo Kecamatan Jumapolo Kabupaten Karanganyar. Al Haziq: Journal of Community Service, 28-34.
Adrian, A. (2021). Peningkatan kemampuan membaca Al-Qur’an lansia melalui religious literacy di Dusun Krajan Tukum Tekung Lumajang tahun 2020. As-Sunniyyah, 1(01), 1-23.
Arikunto, S. (1998). Pendekatan penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Ariyanto, E., & Inayati, N. L. (2020). Efektivitas metode Tsaqifa dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an di TPQ Al Ukhuwah Lumbung Kerep, Wonosari, Klaten. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Aulia, F. M., Sudarma, M., & Suyadnya, I. M. A. (2019). Pemanfaatan instant messaging untuk aplikasi pembelajaran membaca Al-Qur’an dengan metode Tsaqifa. SINTECH (Science and Information Technology) Journal, 2(1), 24-32. https://doi.org/10.31598/sintechjournal.v2i1.301
Caroline, E. (2019). Metode kuantitatif. Media Sahabat Cendekia.
Daru, M. P., Sarjono, J., & Sukari, S. (2021). Implementasi metode Tsaqifa dalam pembelajaran membaca Al-Qur'an di Pesantren Lansia Nurul Iman. Al'Ulum Jurnal Pendidikan Islam, 73-82. https://doi.org/10.54090/alulum.113
Doidge, N. (2007). The brain that changes itself: Stories of personal triumph from the frontiers of brain science. Penguin.
Gardner, H. E. (2008). Multiple intelligences: New horizons in theory and practice. Basic Books.
Haryati, A., Pranata, G. A., Rahmayanti, P., Mardalena, I., Septiana, L., Ibrahim, J. M., & Karim, H. A. (2024). Peningkatan kemampuan membaca Al-Qur’an pada anak usia dini dan lansia melalui literasi agama. Jurnal Gembira: Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(04), 1389-1399.
Knowles, M. (2013). Andragogy: An emerging technology for adult learning. In Boundaries of adult learning (pp. 82-98). Routledge.
Mustofa, T. A., Inayati, N. L., Hidayat, S., Khomarudin, K., Vambudi, V. N., Merliana, M., & Maulana, M. L. (2024). Pelatihan membaca Al-Quran menggunakan metode Tsaqifa. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 8(4), 3274-3281. https://doi.org/10.31764/jpmb.v8i4.27456
Nurhayati, S. (n.d.). Efektivitas pembelajaran tahfidz Al-Qur’an di TPQ Nurul Iman Kecamatan Singaran Pati Kota Bengkulu. UIN FAS Bengkulu. Retrieved from http://repository.iainbengkulu.ac.id/id/eprint/7349
Rosyad, R. (2021). Pengantar psikologi agama dalam konteks terapi. Prodi S2 Studi Agama-Agama, UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D.
DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v9i1.23422
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Risko Aris Ardianto, Siti Rohimah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)
Published by Department of History of Islamic Civilization,
Sumatera Utara State Islamic University, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id
JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License