Anti-Corruption Education Values in Lampung People's Life Philosophy

Muhammad Candra Syahputra, Andrian Anwar L. Nata

Abstract


Anti-corruption values have existed in the local wisdom of the culture of each region in the country, in this case the author examines the values of anti-corruption education in the philosophy of life of Lampung people. This research is a literature study (library research) using a qualitative approach, while the sources in this research are books, journals, proceedings, and scientific manuscripts related to the topic of discussion. The results of this study show that anti-corruption values namely honesty, discipline, responsibility, hard work, modest, independent, fair, brave, caring are found in the philosophy of life of the Lampung people or the philosophy of piil pesenggiri which is also in harmony with Islamic values.

Keywords


Anti-corruption Education; Lampung people’s life philosophy; Islamic values

Full Text:

PDF

References


Kepala Daerah di Lampung yang Dijerat KPK. (2019). Kompas.com.

Anam, M. A. S. (2015). Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Wahana Implementasi Pendidikan Anti Korupsi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 368–392.

Arif, D. B., Aulia, S. S., Supriyadi, & Asmorojati, A. W. (2019). Panduan Insersi Pendidikan Antikorupsi dalam Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Direktorat Pendidikan dan Pelayanan Masyarakat KPK.

Basyar, S. (2014). Determinasi Nilai-nilai Tradisi Terhadap Religiusitas Masyarakat Kajian Adat Ninjuk dalam Budaya Lampung. Bandar Lampung: LP2M IAIN Raden Intan Lampung.

Dua, M., Ujan, A. A., & Gunawan, T. S. (2019). Etika Antikorupsi: “Menjadi Profesional Berintegritas.” Jakarta: Direktorat Pendidikan dan Pelayanan Masyarakat KPK.

Eliezar, D. (2020). Pendidikan Anti Korupsi dalam Budaya Jawa. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(1), 66–72.

Fachruddin, & Haryadi. (1996). Falsafah Piil Pesenggiri Sebagai Norma Tatakrama Kehidupan Sosial Masyarakat Lampung. Bandar Lampung: CV. Arian Jaya.

Fachruddin, & Suharyadi. (2003). Peranan Nilai-nilai Tradisional Daerah Lampung dalam Melestarikan Lingkungan Hidup. Bandar Lampung: CV. Gunung Pesagi.

Hadikusuma, H. (1989). Masyarakat dan Adat-budaya Lampung. Bandung: Mandar Maju.

ICW: Sepanjang 2020 Ada 1.298 Terdakwa Kasus Korupsi, Kerugian Negara Rp 56,7 Triliun. (2021). Kompas.com.

Irham, M. A. (2008). Mengenal Sosiologi Masyarakat Lampung: Sebuah Pengantar Awal. Bandar Lampung: PUS-Klik.

Kadir, Y., & Moonti, R. M. (2018). Pencegahan Korupsi dalam Pengelolaan Dana Desa. Jurnal IUS: Kajian Hukum Dan Keadilan, 6(3), 430–442.

Manurung, R. T. (2012). Pendidikan Antikorupsi sebagai Satuan Pembelajaran Berkarakter dan Humanistik. Jurnal Sosioteknologi, 27(11), 232–244.

Nurdin, A. F. (2009). Budaya Muakhi dan Pembangunan Daerah Menuju Masyarakat Bermartabat. Yogyakarta: Gama Media.

Nurdin, A. F. (2010). Integralisme Islam dan Budaya Lokal: Relevansi Nilai-nilai Filosofis Kebudayaan Bagi Pembangunan Daerah. Yogyakarta: Gama Media.

Puspawidjaja, R. (2006). Hukum Adat dalam Tebaran Pemikiran. Bandar Lampung: Penerbit Universitas Lampung.

Sakinah, N., & Bakhtiar, N. (2019). Model Pendidikan Anti Korupsi di Sekolah Dasar dalam Mewujudkan Generasi yang Bersih dan Berintegritas Sejak Dini. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 2(1), 39–49.

Salistina, D. (2015). Pendidikan Anti Korupsi Melalui Hidden Curriculum dan Pendidikan Moral. Ta’alum, 03(02), 163–184.

Sanjaya, W. (2015). Penelitian Pendidikan: Jenis, Metode dan Prosedur. Jakarta: Prenada Media Group.

Sarbini, A., & Khalik, A. T. (2010). Budaya Lampung Versi Adat Megou Pa’ Tulang Bawang. Yogyakarta: Badan Penerbitan Filsafat UGM.

Subkhan, E. (2020). Pendidikan Antikorupsi Perspektif Pedagogi Kritis. INTEGRITAS: Jurnal Antikorupsi, 6(1), 15–30.

Sukardi. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Sumaryanti, Sukmayadi, T., Triwahyuningsih, & Susena. (2019). Panduan Insersi Pendidikan Antikorupsi dalam Mata Kuliah Pendidikan Pancasila. Jakarta: Direktorat Pendidikan dan Pelayanan Masyarakat KPK.

Syahputra, M. C. (2020a). Nilai-nilai Pendidikan Karakter dalam Budaya Nengah Nyappur. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(1). https://doi.org/10.19109/pairf.v2i1.4301

Syahputra, M. C. (2020b). Pendidikan Multikultural dalam Budaya Nemui Nyimah. EL-Hikmah: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 14(1), 81–97. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v14i1.1989

Syahputra, M. C. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Khazanah Kearifan Lokal Nusantara. Yogyakarta: Belibis Pustaka.

Widhiyaastuti, I. G. A. A. D., & Ariawan, I. G. K. (2018). Meningkatkan Kesadaran Generasi Muda Untuk Berperilaku Anti Koruptif Melalui Pendidikan Anti Korupsi. Jurnal Ilmiah Prodi Magister Kenotariatan, 1, 17–25.

Zuber, A. (2018). Strategi Anti Korupsi Melalui Pendekatan Pendidikan Formal dan KPK (Komisi Pemberantasan Korupsi). Journal of Development and Social Change, 1(2), 178–190.




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/juspi.v5i1.11368

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muhammad Candra Syahputra, Andrian Anwar L. Nata

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam)

Program Studi Sejarah Peradaban Islam (Study Program of History of Islamic Civilization),
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan, Indonesia
Email: jurnal.juspi@uinsu.ac.id

JUSPI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License