Penerapan "Knowledge Sharing" di Perpustakaan

Abdi Mubarak Syam

Abstract


This article discusses related to the implementation of "knowledge sharing" between librarians and users in the library of Univ. Mercubuana Cab. Cibubur. This type of research is qualitative using case study method. The case study method is used to see how the application of "knowledge sharing" between librarians and users in Univ libraries. Mercubuana. To get success of academic library in carrying out its functions, it is necessary to assess the performance of the library. This is related to information treated by the lbrarians. Information management is a way of treating information to be useful and targetted. Information management requires librarians to foster a sharing culture in the library so that the distribution function in the library can run optimally.

 

Artikel ini membahas terkait dengan penerapan “knowledge sharing” antara pustakawan dan pengguna di perpustakaan Univ. Mercubuana Cab. Cibubur. Jenis penelitian ini adalah kualitatif dengan menggunakan metode studi kasus. Metode studi kasus digunakan untuk melihat bagaimana penerapan “knowledge sharing” antara pustakawan dan pengguna di perpustakan  Univ. Mercubuana. Untuk melihat keberhasilan  perpustakaan perguruan tinggi dalam menjalankan fungsinya, perlu untuk dinilai kinerja perpustakaan yang bersangkutan. Hal ini terkait dengan informasi yang diperlakukan oleh pustakawan. Manajemen informasi merupakan suatu cara untuk memperlakukan informasi agar berguna dan tepat sasaran. Manajemen informasi juga menuntut pustakawan untuk menumbuhkan budaya sharing di perpustakaan sehingga fungsi distribusi pada perpustakaan dapat berjalan dengan optimal.  


Keywords


Information management, sharing culture, knowledge sharing

Full Text:

PDF

References


Anna, Nove E., (2009). Peran Pemimpin dalam Menciptakan Knowledge-Sharing di organisasi, Seminar Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Unair

Debowski, S (2006). Knowledge Management. Jhon Wiley & Sons Australia: Sydney

Djohar, S. (2000). Knowledge Management. Majalah Manajemen.

Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York: Oxford University Press

Pendit, P.L. (2001). Manajemen Pengetahuan dan Profesional Informasi: Harapan, Kenyataan dan Tantangan. Makalah untuk Kuliah Program Studi Ilmu Perpustakaan, Informasi dan Kearsipan. 18 September 2001. Pusat Studi Jepang, Universitas Indonesia

Shixing, Wen. (2005). Implementing Knowledge Management in Academic Libraries. University of Michigan Library.

Tang, Shanhong. (2007). Knowledge Management in Libraries in the 21st century. IFLA Council and General Conference.

Tobing, Paul L. (2007). Knowledge Management: Konsep, Arsitektur dan Implemetasi.Yogyakarta: Graha Ilmu




DOI: http://dx.doi.org/10.30829/jipi.v2i2.1262

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 Abdi Mubarak Syam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 
  
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
 
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/jipi/ 
 
Publisher:
Fakultas Ilmu Sosial
Universitas Islam Negeri Sumatera Utara