THE ROLE OF ARABIC LANGUAGE TEACHING IN DEVELOPING STUDENTS' LANGUAGE SKILLS AT MTS AISYIYAH TEMBUNG, NORTH SUMATRA

Jumadi Jumadi, Fahrurrazi Fahrurrazi

Abstract


This study aims to examine the role of Arabic language learning management in improving students' language skills at Madrasah Aliyah Aisyah (junior high school level). This research used a qualitative approach with a case study method, focusing on the Arabic language learning process at the school. Data were collected through interviews with Arabic language teachers, observations of the learning process, and analysis of curriculum documents and teaching materials. The results indicate that effective learning management, which includes thorough planning, the use of diverse methods, and systematic evaluation, has a positive impact on improving students' language skills. Furthermore, the use of engaging learning media and a contextual approach enriches students' learning experiences. This study concludes that organized and innovative Arabic language learning management plays a significant role in improving students' language competencies at Madrasah Aliyah Aisyah, making it a model worthy of emulation by other educational institutions in managing foreign language teaching.

 


Keywords


Arabic, Skills Improvement, Madrasah Students

Full Text:

PDF

References


Creswell, J. (2020). Desain Penelitian: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran (edisi ke-4). Thousand Oaks: CA: Publikasi Sage.

Dahlia, & Iskandar, T. (2024). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Di Madrasah Tsanawiyah Swasta Tahfidzul Quran Kota Tanjungbalai. Journal of Multidisciplinary Scientific Studies (IJOMSS), 2(5), 12-21. doi:https://doi.org/10.33151/ijomss.v2i5.359

Faris. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Siswa di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1), 98-111.

Hendri Yahya Sahputra, S. W. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Pendukung Keberhasilan Pendidikan Di SMP Bumi Qur’an Siantar. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 14(4), 476-487. doi:http://dx.doi.org/10.22373/jm.v14i4.24509

Huda. (2021). Peran Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(3), 233-245.

Iskandar, T. (2022). PENDIDIKAN TAUHID TERHADAP MOTIVASI HIDUP DALAM PERSPEKTIF AL-QURAN. Reflektika, 17(2), 397-412. doi:10.28944/reflektika.v17i2.986

Mahmud, H. (2020). Peran Pengelolaan Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 58-72.

Novita, M. (2019). Pengelolaan Sumber Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Arab, 52(2), 85-99.

Nurdin. (2020). Pengaruh Manajemen Pembelajaran terhadap Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa, 13(1), 121-134.

Nurlaila Sapitri, S. N. (2023). Textbook Analysis of Al-ʿArabiyyah Baina Yadai Aulādinā Vol 1 in The Rusydi Ahmad Thuaimah’s Perspective. Asalibuna, 7(01), 1-13. doi:https://doi.org/10.30762/asalibuna.v7i01.1053

Rizki Inayah Putri, T. I. (2023). PENGEMBANGAN MODUL FIKIH BERBASIS INQUIRY LEARNING DI KELAS VIII MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI II MANDAILING NATAL. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 54-62. doi:https://doi.org/10.56874/eduglobal.v4i1.1159

Salim. (2022). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 15(2), 78-89.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Suryadi. (2020). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah: Pengaruhnya terhadap Kemampuan Berbahasa Siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 11(2), 115-132.

Topan Iskandar, U. K. (2023). Filsafat Manajemen Pendidikan Islam: Telaah manajemen Pendidikan dari Sudut Pandang Filsafat Islam. Nganjuk: DEWA PUBLISHING.

Umi Kalsum, P. S. (2023). ISU-ISU KONTEMPORER. Jambi: PT. Sonpedia Publishing.

Utami. (2020). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah: Tantangan dan Peluang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, 14(3), 132-145.

Wulansari. (2021). Pengaruh Pengelolaan Pembelajaran Bahasa Arab terhadap Kemampuan Berbahasa Siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Sastra, 4(1), 123-138.

Zulkarnain. (2020). Pengelolaan Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Aisyiyah. Jurnal Pendidikan Islam dan Bahasa, 5(4), 102-115.




DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ihya.v10i1.25609

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Diindeks oleh: 

  

Jurnal Ihya Al-Arabiyah © 2015 by UIN Sumatera Utara is licensed under CC Attribution 4.0 International