INTEGRASI NILAI-NILAI QUR’ANI DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
Islamic education has the primary mission of shaping individuals who are faithful, knowledgeable, and of noble character. One strategic approach that can be taken is to integrate Qur'anic values into the Islamic education curriculum. This article discusses the urgency, normative basis, and practical strategies for implementing Qur'anic values into the education curriculum. The research method used is library research, involving the analysis of primary and secondary literature related to the Qur'an, hadith, and Islamic education literature. The findings indicate that the integration of Qur'anic values not only strengthens the cognitive aspects of students but also fosters spiritual awareness, social ethics, and moral responsibility in community life.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agus, Setiawan, A., Utomo, A. A. B., & Riyanto, R. (2025). Integrasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Perencanaan Kurikulum PAI di Era Society 5.0. In Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam (Vol. 24, Issue 1, pp. 85–98). Institut Agama Islam Nasional Laa Roiba Bogor. https://doi.org/10.47467/mk.v24i1.6070
Agustin, N. (2024). NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA DI SMP NEGERI 1 PLOSO. In QALAM: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM (Vol. 4, Issue 2). Sekolah Tinggi Agama Islam Sufyan Tsauri Majenang. https://doi.org/10.57210/qlm.v4i2.267
Ahmad, A. (2025). Integrasi Nilai Sosial dan Emosional dalam Kurikulum Anak Usia Dini. In Arunika Widya: Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah (Vol. 1, Issue 1, pp. 26–31). Kalimasada Group. https://doi.org/10.59966/arunikawidya.v1i1.18
Albert, A., Iswantir, I., Ismail, F., & Zainir, Z. (2022). Gagasan Integrasi Nilai-Nilai Adat Basandi Syarak Syarak Basandi Kitabullah (ABS SBK) Kedalam Pelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Kurikulum Sekolah Dasar. In Jurnal Pendidikan Indonesia (Vol. 3, Issue 11, pp. 1002–1013). Publikasi Indonesia. https://doi.org/10.59141/japendi.v3i11.1286
Anggraini, A. D. (2025). Integrasi Teknologi Pendidikan dalam Kurikulum Merdeka Berbasis Nilai-Nilai Pancasila. In Jurnal Kiprah Pendidikan (Vol. 4, Issue 3, pp. 402–410). Program Studi PGSD FKIP Universitas Riau. https://doi.org/10.33578/kpd.v4i3.p402-410
Bakhri, A., & Surahmat. (2022). NILAI PENDIDIKAN DALAM SURAT LUQMAN AYAT KE-12 SAMPAI KE-19 MENURUT IBNU KATSÎR DALAM KITAB TAFSÎR AL-QUR`AN AL-‘AZHÎM. In Al-Athfal (Vol. 3, Issue 2, pp. 99–120). Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Pemalang. https://doi.org/10.58410/al-athfal.v3i2.541
Baroroh, K. (2011). Integrasi Nilai-Nilai Anti Korupsi Dalam Pembelajaran Ekonomi di Sekolah Menengah Atas. In INFORMASI (Vol. 37, Issue 1). Universitas Negeri Yogyakarta. https://doi.org/10.21831/informasi.v1i1.4460
Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi pendidikan agama Islam: Memperkuat nilai-nilai spiritual, etika, dan pemahaman keislaman dalam konteks modern.
Darmawi, D. (2021). Metode Kiyai dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam pada Santri Rehabilitasi Gangguan Jiwa. In Jurnal Literasiologi (Vol. 5, Issue 1). Literasi Kita Indonesia. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v5i1.173
Giyono, A., Muslihun, & Rusydi, I. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Karakter dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. In Journal of Education and Learning Innovation (Vol. 1, Issue 1, pp. 32–46). Perkumpulan Dosen Tarbiyah Islam, Indonesia. https://doi.org/10.59373/jelin.v1i1.17
Hafiz, A., Mu’ti, A., & Amirrachman, A. (2024). Dakwah dalam Perspektif Pendidikan: Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Proses Pembelajaran dan Peran Kecerdasan Buatan dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. In Rayah Al-Islam (Vol. 8, Issue 3, pp. 1140–1156). STIBA Arraayah Sukabumi. https://doi.org/10.37274/rais.v8i3.1063
Irmawati, I. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Kurikulum PAI. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan …. https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/almikraj/article/view/5421
Izzan, A., & Fitriana, D. N. (2023). Nilai- Nilai Pendidikan Dalam Surat Al-An’am Ayat 162 Tentang Kompetensi Kepribadian Guru Kajian Ilmu Pendidikan Islam. In Masagi (Vol. 2, Issue 1, pp. 179–186). Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Musaddadiyah Garut. https://doi.org/10.37968/masagi.v2i1.508
Jamilah, I. (2023). Menggali Nilai-nilai Toleransi dalam Al-Qur’an dan Urgensinya dalam Kehidupan Bermasyarakat: Aplikasi Pendekatan Ma‘nā cum Maghzā pada QS. Al-Kāfirūn (109): 1-6. In REVELATIA Jurnal Ilmu al-Qur`an dan Tafsir (Vol. 4, Issue 1, pp. 41–54). Institut Agama Islam Negeri Madura. https://doi.org/10.19105/revelatia.v4i1.7466
Marwan, M., Siraj, S., & Marisa, R. (2024). Model Pendidikan Berbasis Nilai Keislaman, Pancasila, dan Kearifan Lokal dalam Mendukung Kurikulum Merdeka. Indonesian Research Journal on Education. http://www.irje.org/irje/article/view/1087
Maryati, I., & Priatna, N. (2017). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Matematika melalui Pembelajaran Kontekstual. In Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 6, Issue 3, pp. 333–344). Institut Pendidikan Indonesia. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i3.456
Maryati, I., & Priatna, N. (2018). INTEGRASI NILAI-NILAI KARAKTER MATEMATIKA MELALUI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL. In Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 6, Issue 3, pp. 333–344). Institut Pendidikan Indonesia. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i3.322
Muflihin, A. (2020). INTERNALISASI NILAI-NILAI KEARIFAN LOKAL PADA PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. In Al-Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam (Vol. 3, Issue 2, p. 21). Universitas Islam Sultan Agung. https://doi.org/10.30659/jspi.v3i2.15532
Putera, R. A. K., & Nasrulloh, N. (2024). INTEGRASI NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM SURAT LUQMAN UNTUK KURIKULUM MERDEKA. In Holistik Analisis Nexus (Vol. 2, Issue 10, pp. 73–83). PT. Banjarese Pacific Indonesia. https://doi.org/10.62504/nexus941
Qowim, A. N., Afif, N., Mukhtarom, A., & ... (2024). Pendidikan Karakter Dalam Era Digital: Pengintegrasian Nilai-Nilai Moral Dalam Kurikulum Berbasis Teknologi. … Islam Dan Pendidikan. https://jurnal.umt.ac.id/index.php/JKIP/article/view/11512
Rahman, A. L., Sabekti, A., & Amalia, F. (2024). Konsepsi Sekolah Islam Terpadu: Integrasi Pendidikan dan Nilai-nilai Agama. In Hidayah : Cendekia Pendidikan Islam dan Hukum Syariah (Vol. 1, Issue 3, pp. 8–14). Asosiasi Riset Ilmu Manajemen dan Bisnis Indonesia. https://doi.org/10.61132/hidayah.v1i3.33
Ramadhannita, R. D. (2023). Analisis Pendekatan Konstruktivisme dalam Meningkatkan Pemahaman dan Penghayatan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam. In Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan (Vol. 2, Issue 3, pp. 365–380). Research and Literacy Institute. https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i3.178
Ridha, A. R., Bahij, M. A., Nurachman, A., & ... (2025). Integrasi pendidikan karakter dalam kurikulum berbasis nilai afektif dan psikomotorik: Tantangan dan peluang. Risoma: Jurnal Riset …. https://journal.appisi.or.id/index.php/risoma/article/view/565
Riyani, A. A., & Marzuki, M. (2025). Nilai moral dalam serial kartun Naruto Shippuden dan relevansinya sebagai sumber belajar pendidikan Pancasila kurikulum merdeka. In AGORA (Vol. 13, Issue 4). Universitas Negeri Yogyakarta. https://doi.org/10.21831/agora.v13i4.22409
Sahruddin, A. (2021). Sedekah Kurikulum 2013: Sebuah Pendekatan Menanamkan Nilai-Nilai Luhur Pancasila Di Dunia Pendidikan Dengan Semangat Gotong Royong. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series (Vol. 4, Issue 2). Universitas Sebelas Maret. https://doi.org/10.20961/shes.v4i2.49939
Salwa, A., & Anshori, S. (2024). Integrasi Kurikulum Al-Qur’an dan Mata Pelajaran Biologi Dalam Meningkatkan Nilai-Nilai Keagamaan Di Sekolah Menengah Atas Al-Muhajirin Purwakarta. In Millatuna: Jurnal Studi Islam (Vol. 1, Issue 4, pp. 173–194). Universitas Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang. https://doi.org/10.33752/mjsi.v1i4.6752
Sulton, A. (2015). KURIKULUM PESANTREN MULTIKULTURAL (Melacak Muatan Nilai-Nilai Multikultural Dalam Kurikulum Pondok Pesantren Sunan Drajat Banjarwati Paciran Lamongan). In ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam (Vol. 16, Issue 1, p. 1). Maulana Malik Ibrahim State Islamic University. https://doi.org/10.18860/ua.v16i1.2782
Suyitno, M. (2022). Model Manajemen Kurikulum Pendidikan Berbasis Nilai-Nilai Keagamaan. In Proceedings Series on Social Sciences & Humanities (Vol. 4, pp. 101–110). Lembaga Publikasi Ilmiah dan Penerbitan Universitas Muhammadiyah Purwokerto. https://doi.org/10.30595/pssh.v4i.302
Syafrudin, & Mutmainnah. (1970). Menumbuhkan Nilai-nilai Multikultural dalam Pendidikan Agama Islam di SDN 01 Sungai Melayu kabupaten Ketapang. In CBJIS: Cross-Border Journal of Islamic Studies (Vol. 6, Issue 2, pp. 179–186). Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas. https://doi.org/10.37567/cbjis.v6i2.3262
Syagif, A. (2024). INTERNALISASI NILAI-NILAI KOMUNIKASI PROFETIK DALAM MENGEMBANGKAN LINGKUNGAN BERBAHASA ARAB. In Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan (pp. 17–30). STIT Sunan Giri Bima. https://doi.org/10.47625/fitrah.v15i1.756
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/hijri.v11i2.25841
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Hijri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Organizational Collaboration:
Hijri: Jurnal Manajemen Kependidikan dan Keislamanhas been indexed by:
Jurnal Hijri by Program Studi Manajemen Pendidikan Islam FITK Universitas Islam Negeri Sumatera Utara is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.