KOMUNIKASI PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENINGKATKAN HARMONISASI HUBUNGAN KEPALA SEKOLAH, GURU, DAN SISWA

M. Rozali, Lidra Agustina Tanjung, Larasati Nur Kharomah

Abstract


This study aims to examine the role of communication in Islamic education, focusing on Baitul Qur’an Binjai. The main problem arose from poor communication between the principal and former teachers, which created conflict, decreased student motivation, and reduced parental trust. The research applied a descriptive qualitative approach using observation, interviews, and documentation. Findings revealed that after the teacher replacement, internal communication became more harmonious, principals and teachers supported each other, and students developed closer interactions with educators. The learning environment grew more conducive, innovations emerged, and parents’ trust significantly improved. These results highlight that Islamic communication—open, dialogical, and based on Qur’anic values—plays a strategic role in fostering harmony, enhancing learning quality, and strengthening the school’s image as a progressive Islamic educational institution.


Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Al-Qur’an. (2019). Al-Qur’an dan Terjemahannya Edisi Penyempurnaan 2019, Juz 11-20. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an.

Fauzi, A. (2017). Supporting Factors And Inhibitors Leadership Madrasahs in the Development of Islamic Education Institutions. Nidhomul Haq, 2(2), 53–64.

Kebudayaan, K. P. dan. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. jdih.kemdikbud.go.id

Listiani, T. (2005). Pengaruh Kuat-Lemahnya Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai (Studi Kajian Terhafap Teori Budaya Organisasi Robbins). Jurnal Ilmu Administrasi, 177–189.

Mahadhir, M. S. (2019). Pendidikan Islam Menurut Al-Ghazali. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 4(1), 73–86. https://doi.org/10.48094/raudhah.v4i1.43

No, V., Peran, A., Transformasional, K., & Sekolah, K. (2025). ANALISIS PERAN KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL KEPALA SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN DISIPLIN DAN KINERJA GURU DI SMA SANTO YOSEPH. 5(1), 1424–1439.

Pratiwi, W., Hidayat, S., & Suherman. (2023). Analisis Kebijakan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Putri Raudhah Gunawan, G., & Pasaribu, S. (2022). Alat Dan Media Pembelajaran Dalam Perspektif Tafsir Al-Misbah. Fikroh: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 15(1), 86-106.

Herros. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 10(1), 80–90.

Qolbi, I. A. (2013). Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Dengan Iklim Organisasi Di Sdn 034 Samarinda. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 167–169.

Rosni, R. (2021). Kompetensi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 113. https://doi.org/10.29210/1202121176

Sholichah, A. S., Alwi, W., & Fajri, A. (2021). Implementasi Metode Keteladanan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Akhlak pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus Di Smp Islam An-Nasiriin Jakarta Barat. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(02), 163–182. https://doi.org/10.37542/iq.v3i02.130

Sri Hafizatul Wahyuni Zain, Erna Wilis, Syarkani, & Herlini Puspika Sari. (2024). Peran Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Masyarakat Berbasis Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadis. Jurnal IHSAN Jurnal Pendidikan Islam, 2(4), 199–215. https://doi.org/10.61104/ihsan.v2i4.365

Syafi’i, M., Khoirul, & Samiyah. (2024). Kata kunci:Pendekatan Manajemen Konflik Dalam Konteks Kepemimpinan Pendidikan Islam. Jurnal Manejemen, Akuntansi Dan Pendidikan (JAMAPEDIK), 1(3), 487–501. https://doi.org/10.59971/jamapedik.v1i3.90




DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v9i3.26023

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan

Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia

Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"

Creative Commons License
Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.