Penerapan Media Digital Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Anak Dalam Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) di TPA Al-Amanah
Abstract
Many students have not followed the Islamic Cultural History (SKI) learning optimally. This is due to their negative views on history subjects that only review the past, are boring and contain repetitive stories. Therefore, interactive digital media are needed that can attract students' attention and can form students' enthusiasm in the SKI learning process. One of the digital media used is wordwall. This article is compiled based on the author's experience as a teacher at TPA Al-Amanah who found that the lecture method was less effective in delivering SKI material. This study uses a qualitative method with a descriptive approach. Data collection techniques can be done through interviews, class observations and documentation. The results of the observation showed that there was an increase in student participation and interest in SKI learning at TPA AL-Amanah after using digital wordwall media. Students are more active, ask questions and show interest in the material because the nature of the wordwall itself is interactive and encourages fun learning.
Full Text:
PDF (Indonesian)References
Aisyah., Nur., Lina Zahro., dkk. (2023). “Penerapan Vidio Pembelajaran Animasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar SKI”. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam. Vol.3(4). hal.203
Fadilah, Aisyah.,dkk. (2023) “Pengertian Media,Tujuan,Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran”. Journal Of Student Research. Vol.1(2). hal.4
Fathoni, Abdurrahman. (2011). “Metodelogi Penelitian & Teknik Penyusunan Skripsi”. Jakarta: P.T Rineka Cipta. hal.96
Ma’wa., Putri Fajri. (2024). “Penerapan Media Wordwall Kuid Wordsearch Untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Keaktifan Siswa Pada Materi Sistem Tata Surya Siswa Kelas VI”. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia. Vol.2(2). hal.203
Maghfiroh, Khusnul. (2018). “Penggunaan Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV MI Roudlotul Huda”. Jurnal Profesi Keguruan. Vol.4(1). hal.68
Nuraeni, Fitri.,dkk. (2023). “Pengaplikasian Wordwal Sebagai Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar”. Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negri. Vol.2(1). hal.61
Pinta, Azizah Rahma.,dkk. (2024). “Implementasi Penggunaab Media Wordwall Pada Mata Pelajaran PAI Untuk Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa di SMPN 3 Kecamatan Guguak”. Ta’rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini. Vol.5(1). hal.127
Ramanda., Firman., dkk. (2024). “Pengaruh Penggunaan Media Wordwall Terhadap Pemahaman Belajar IPAS Siswa SD”. Jurnal Edu Research. Vol 4(4). hal.216
Rusmiati. (2017). “Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bidang Studi Ekonomi Siswa MA Al-Fatah Sumbermulyo”. Utility: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi. Vol.1(1). hal.23
Surokim., dkk. (2016). “Riset Komunikasi: Strategi Praktis Bagi Peneliti Pemula”. Jawa Timur: Pusat Kajian Komunikasi Publik. hal.183
Syahril, Muhammad., Hamzah Pagarra., & Abdul Rahim. (2021). “Implementasi Problem Based Learning Berbasus Tpack Untuk Meningkatkan Minat Belajar Tematik Siswa SD.” PINISI: Journal Of Teacher Professional. Vol.3(60). hal.452.
Tanthowi, I., Mahsup, M., Utami, L., dkk. (2023). “Efektivitas Penggunaan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa”. Justek: Jurnal Sains dan Teknologi, 6(4), 563
Vista, Erlyanda Runtut., Fida Chasanatun., & Kustini. (2020). “Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Melalui Media Game Online Wordwall Pada Mata Pelajaran PPKN”. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar. Vol.4(2). hal.273
Wirabumi., Ridwan. (2020). “Metode Pembelajaran Ceramah”. Jurnal Aciet. Vol.1(1). hal.108
DOI: http://dx.doi.org/10.47006/er.v9i4.24722
Refbacks
- There are currently no refbacks.
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
EDU RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan
Ruang Jurnal
Pascasarjana UNIVERSITAS ISLAM NEGERI Sumatera Utara Medan
Jl. IAIN No.1, Gaharu, Kec. Medan Tim., Kota Medan, Sumatera Utara 20235, Sumatera Utara, Indonesia
Map Coordinate: Lat 3.6004988 " Long 98.6815599"

Edu Riligia by http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.











