ALTERNATIF STRATEGI PEMBELAJARAN SELAMA PANDEMI COVID-19 DI STAI SUMATERA MEDAN
Abstract
This study aims to analyze the various learning strategies applied by the lecturers of the Prodi PAI STAI Sumatra Medan Study Program online learning, (2) the obstacles faced by the lecturer in implementing these learning strategies. The method used for this research is a qualitative method based on descriptive studies. With the number of respondents as many as 9 people, in this case, specifically in the Prodi PAI. The research results (1) Some of these learning strategies include assignment-based learning strategies, project-based learning strategies, literacy-based learning strategies, online discussions. However, from its application there are several obstacles, namely as follows: network and internet package constraints, difficulties in implementing learning steps, difficulties in guiding the implementation of learning with the strategies applied.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Damanik, J. (2015). Upaya dan Strategi Pemenuhan Standar nasional Pendidikan. Jurnal Dinamika Pendidikan, 8(3), 151–160.
Degeng, I. N. S., & Sudana, N. (1989). Ilmu pengajaran taksonomi variabel. Jakarta: Depdikbud.
Elihami, E., & Syahid, A. (2018). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Pribadi yang Islami. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 2(1), 79–96.
Firman, F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap Pembelajaran di Perguruan Tinggi. BIOMA: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 2(1), 14–20.
Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 165–175.
Hiryanto, H. (2017). Pedagogi, Andragogi dan Heutagogi Serta Implikasinya Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Dinamika Pendidikan, 22(1), 65–71.
Indonesia, T. P. K. B. B. (2008). Kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Janah, S. F. (2012). Strategi Pembelajaran Yang Digunakan Oleh Guru Pada Kelas Akselerasi di SMP Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/2012.
Kholidah, L. N. (2010). Implementasi Strategi Pembelajaran Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam Pada Perguruan Tinggi Negeri Di Surabaya”.(Disertasi). Disertasi Dan TESIS Program Pascasarjana UM.
Lubis, M., Yusri, D., & Gusman, M. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Learning (Studi Inovasi Pendidik MTS. PAI Medan di Tengah Wabah Covid-19). Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 1–15.
Lubis, R. R. (2016). Kompetensi Kepribadian Guru Dalam Persfektif Islam (Studi Pemikiran Nasih ‘Ulwān Dalam Kitab Tarbiyatul Aulād). Tazkiya, 5(2), 1–13. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/tazkiya/article/viewFile/83/67
Lubis, R. R. (2018). Identifikasi Perilaku dan Karakteristik Awal Peserta Didik (Konsep dan Pola Penerapan Dalam Desain Instruksional). Hikmah, 15(1), 7.
Lubis, R. R., Irwanto, I., & Harahap, M. Y. (2019). Increasing Learning Outcomes and Ability Critical Thinking of Students Through Application Problem Based Learning Strategies. International Journal for Educational and Vocational Studies, 1(6), 524–527.
Lubis, R. R., & Nasution, M. H. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter di Madrasah. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 3(1), 15–32.
Malik, H. (2008). Teori Belajar Andragogi Dan Aplikainya Dalam Pembelajaran. Jurnal Inovasi, 5(2).
Ningrum, E. (2009). Kompetensi Profesional Guru dalam Konteks Strategi Pembelajaran. Bandung: Buana Nusantara.
Rusadi, B. E., Widiyanto, R., & Lubis, R. R. (2019). Analisis Learning And Inovation Skills Mahasiswa Pai Melalui Pendekatan Saintifik Dalam Implementasi: Vol. XIX (Issue 2).
Rusman, D., & Pd, M. (2012). Model-model pembelajaran. Raja Grafindo, Jakarta.
Siburian, P. (2009). Strategi Pembelajaran Keterampilan Dasar Kejuruan. Jurnal Generasi Kampus, 2(1), 93–103.
Syah, R. H. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Salam: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5), 395–402. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314
DOI: http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v4i1.8065
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JURNAL ansiru PAI by Program Master Pendidikan Agama Islam FITK UIN Sumatera Utara Medan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ansiru/index.